Csoda történt?

A cél, hogy három év múlva évente 1000-1200 új autóbusz készüljön Magyarországon.

D. Horváth Gábor
2016. 06. 13. 7:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kormány a múlt héten véglegesítette a buszgyártási stratégiát, amely a következő három évben körülbelül 30-35 milliárd forintos hazai támogatást igényel, és amelynek alapján jelentős kapacitás- és munkaerő-bővülés várható az ágazatban. A stratégia a hat nagy, buszgyártással foglalkozó cégre épít, s a kormány azt szeretné elérni, hogy mindenhol létrejöjjön az a kapacitás, amely biztosítja a sorozatgyártás lehetőségét. A cél, hogy három év múlva évente 1000-1200 új autóbusz készüljön Magyarországon, amellyel párhuzamosan több mint ezer új munkahely jöhet létre.

Végre-valahára! A Magyar Nemzetben különösen sokat foglalkoztunk a hazai buszgyártás viszontagságaival, az itthon teremtett barátságtalan gazdasági környezettel, s a kormányon többször is számon kértük, hogy miért nem tartja be a saját programjában is szereplő járműgyártással kapcsolatos ígéreteit. Vincze-Pap Sándor, a Magyar Buszgyártók Szövetségének elnöke többek között így fogalmazott a problémáról lapunkban: „A rendszerváltoztatás előtt Európa legnagyobb autóbuszgyártó nemzete voltunk, jól képzett mérnök- és szakmunkás-, szellemi és fizikai kapacitással, versenyképes hazai beszállítói háttérrel. Az Ikarus a vállalati menedzsment és az állami hivatalok hibájából megszűnt, de a szaktudás nem tűnt el, hanem több buszgyártónál és több száz beszállítónál osztódott szét. Vidéken a magyar buszokat illetően valamivel jobb a helyzet: a fővárostól távolabb eső utakon körülbelül 1200 olyan magyar autóbusz fut, amelyeket a Kravtex vagy az ARC mérnökei terveztek és gyártottak. A járműgyártás kiemelt ágazatunk, de az unió beszállító-összeszerelő alvállalkozásává vált Magyarországnak eddig nem sikerült az ország komparatív előnyeire alapozott, tudatos, az iparpolitika által támogatott struktúrát kialakítania, amelyen belül a hazai buszgyártás megtalálná múltjának és lehetőségeinek megfelelő pozícióját. Az államtól elvárható, hogy csak a nem versenyképes, valóban halálra ítélt ágazatokat hagyja a piaci versenyben elvérezni; a magas szellemi potenciállal rendelkező, a szociális szükségletek kielégítésére szolgáló (a tömegközlekedés ilyen) és az exportlehetőségeket magában rejtő ágazatokat mindenképpen segítenie kell. A magyarországi buszgyártás jelenleg is megfelel mindhárom felsorolt stratégiai feltételnek. A buszgyártás az egész világon speciálisan nemzeti ipari ágazat, így többnyire adófizetői pénzek segítik a fennmaradását, a globalitás előtérbe állítása csak az ilyenfajta nemzeti iparágakkal nem rendelkező államok esetén valósul meg. Minden normális közösség kifejezetten saját tagjaitól vagy a tagjai által tulajdonolt vállalatoktól rendeli meg a közösségi szolgáltatásokat. Így kapunk egy egészségesen, önmagába záródó körfolyamot. Egy hazai autóbusz gyártása évente három-négy munkahelyet biztosít, ezer darab új hazai autóbusz beszerzése körülbelül négyezer főnek adhat munkalehetőséget a magyar autóbusziparban, míg közvetve további kétezer embernek jelenthet megélhetést.”

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az egyik gyártó 5600 négyzetméter területű, 600 millió forintba került új csarnokának az avatásán jelentette be a hírt. A Kühne Zrt. vezetője által ott ismertetett adatokból pedig az derül ki, hogy a hazai buszgyártás sikere borítékolható. A cégcsoport 2004-től több mint 6 milliárd forintot fordított beruházásokra, ebből mindössze 230 millió forint volt a vissza nem térítendő támogatás. Vagyis a Kühne-Kravtex saját adózott nyereségéből fejlődött az elmúlt húsz évben. Eddig évente 100-120 busz gyártott, de a cégcsoport akár 500 jármű előállítására is képes lehet, amennyiben több megrendelést kap. A buszgyártási stratégia erre ad esélyt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.