Gasztrolobbisták és marketingesek

A gasztronómiát lobbisták és pénzemberek szemüvegén keresztül szemléli az állam.

D. Horváth Gábor
2016. 06. 06. 6:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ember azt hinné, hogy a gasztronómia a nyugalom és a béke szigete mindenütt a világon, s ha ez fokozható még, a derű, az elmélyültség és a megfontoltság otthona. Épp ellenkezőleg. Súlyos konfliktusok terepe, idehaza is.

Kibékíthetetlen például az ellentét a szétvegyszerezett tömegtermelés, valamint a lelkiismeretes és igazi minőségre törekvő gazdálkodás között. Ellentétben a napi politikával, a gasztronómia számára a mezőgazdaság nem pusztán a munkaerő-gazdálkodás vagy a teljes hazai termék (GDP) mutatóinak része, hanem az a tevékenység, életmód, amelynek eredményét az emberek megeszik, s amelytől a világ élhetővé válik.

A gasztronómia elutasítja az uniformizáló globalizációt. Számára értelmezhetetlenek a McDonald’s vagy a Burger King hamburgerei. Vagyis az, hogy lassan minden egyformává válik az egész világon. S ugyanígy elutasítja a nemzeti giccset is. Kíváncsi viszont a változatos ételek elkészítésének szakmai alapelveire. Arra, hogyan készülnek a világon a különleges ételek, hogyan működnek azok a konyhák, amelyek a minőségen, az igazi kézművességen alapulnak. Legyen az sajt, bor, zöldség, borjú vagy béka.

Az igazi gasztronómia nem sznobság, hanem értékteremtés. Ragaszkodás az ételek szépségéhez és élvezhetőségéhez. Ezért nem elégedhet meg a hozzá nem értők teljesítményével, ezért nem békél meg a lelkiismeretlenséggel. Megalkuvás nélkül ostorozza ezt és kritizálja a sarlatánságot. Ugyanakkor nyitott és korszerű, mivel folyamatosan kutat, s számára a történelem a jó hagyományok folyamatos gyakorlatát jelenti. A gasztronómiának nem a marketing a lényege. Nem akar önmagából többet mutatni, mint ami a valóság. Nem akarja átverni az embereket, nem akarja elvenni a kedvüket az étkezéstől, épp ellenkezőleg, a kedvükben akar járni, méghozzá a minőséggel. Ugyanis a kisvendéglőktől kezdve a csúcsgasztronómiáig bezárólag a minőség a kulcsszó.

Idehaza ezt a szemléletet a Magyar Gasztronómiai Egyesület (MGE) honosította meg. Még a politikai ideológiákat egymás fejéhez vagdosók is tökéletes egyetértésben fogadták el 2007-ben az alapvető változást meghirdető kiáltványukat, a Kulináris Chartát. Ez az új megfontolás és a sziszifuszi felvilágosító munka elképesztően termékeny talajra hullott a társadalomban. Alakulni kezdett egy új intézményi világ. Azóta sokkal több a jó magyar étterem, néhányuk a világ élvonalát közelíti. Ezt igazolja a legnagyobbak közé tartozó GaultMillau (GM) és Michelin-kalauz is, még ha az utóbbi Magyarországot jóval szűkösebben értékeli is.

A politika mindebből hosszú ideig semmit sem értett. Bár a Kárpát-medence klímája, földje, levegője kiválóan alkalmas jó minőség előállítására, a jogszabályok alakulását a mai napig a minőség iránt érzéketlen lobbik mozgatják. A megfelelő hazai alapanyag beszerzése a mai napig nagy gond. A minőség iránt hagyományosan tompa magyar állam ébredezik valamelyest, de sajnos még nem lépte át saját árnyékát. Nem segít abban, hogy a hosszú évtizedek óta folyamatosan romló szakképzés színvonala emelkedhessen. A fejét a homokba dugja, és teljhatalmat biztosít az iparkamarának, amely a szakképzés színvonalát sem tudja biztosítani. A gasztronómiát lobbisták, marketingesek, pénzemberek szemüvegén keresztül, azaz sajátos érdekek mentén szemléli. Ezek az emberek most elérkezettnek látják az időt, hogy az MGE – állami segítség nélkül elért – teljesítményét, eredményeit magánosítsák.

A gasztroforradalmat a szakértelem indította be. Mára azonban ezt a szakértelmet kezdték el háborúskodásnak nevezni, hogy mumust csináljanak belőle. Nem szép dolog.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.