Kifogyhatatlan állami őrültségek

Aki azt hiszi, hogy a teljesen értelmetlen állami akciók száma véges, s hogy ez a különös „értéktár” egyszer csak kiürül, téved.

D. Horváth Gábor
2016. 07. 04. 7:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Áldomás védjegy ötletgazdája az agrárminisztérium sokat látott nyugdíjasa, Gyaraky Zoltán. Az egykoron élelmiszer-feldolgozási kérdésekkel foglalkozó főosztályvezető ma is frissen képviseli a múltat. A szakember nevéhez olyan minőségellenes dolgok kötődnek, mint például a jónak hazudott étkeket állami segítséggel összegyűjtő Kiváló Magyar Élelmiszer (KMÉ) védjegy, amely mindenkit megtéveszt. Pedig vannak olyan magyarok is, akik képesek a teljesítményre.

Megpróbáltuk tisztázni a szakemberrel a hozzá kötődő értelmetlen védjegyeknek az egymáshoz való viszonyát. Így aztán megtudtuk tőle, hogy a KMÉ és az Áldomás termékei között nincs alá-fölé rendeltségi viszony: az előbbi védjegyet viselő termék lehet az utóbbiba tartozó is. Arra a kérdésre, hogy miért nem egy már meglévő védjegy kap állami pénzt, azt felelte: ez nem az ő kompetenciája. Azt pedig, hogy ennek az egésznek pontosan mi az értelme, azért nem kérdeztük meg, mert nagyon jól tudjuk. Mindenesetre múlt héten a szemek az Áldomásra szegeződtek. Hiszen a Kiváló Magyar Élelmiszer védjeggyel ellátott „fagyasztott halászléalap” és hasonlók mellé most zárkózik föl az új védjegy, amelynek címkéje ott virít a „Bio csicsókás ketchupon”, a „Bio diétás poron (Mesterkeverék)”, a „Céklás almavilágon”, a „Bio szépségen” és más hasonló nyalánkságokon.

A múlt héten az állam is képviseltette magát az Áldomás védjegy- és termékbemutatóján. Egy túlbuzgó hivatalnok megjegyezte, hogy „ez teszi majd sikeressé a magyar agrár- és élelmiszeripart” itthon és külföldön. Gulyás Andrea államtitkár pedig olyan civil kezdeményezésnek nevezte, amelyre a kormányzat is kiemelt figyelmet fordít. Ami körülbelül azt jelentheti, hogy az ügyek menedzselésében és az érdekérvényesítésben Gyaraky Zoltán semmit nem bízott a véletlenre. A folyamatba beleöntött közpénz amellett, hogy mindig jól jön, tekintélyt is kölcsönöz a védjegynek. A politikai celebek közül a szakember megnyerte Mészáros Lőrincet (vagy talán fordítva?), hogy leánya mangalicatermékeit is az Áldomás védjegyek díszítsék, a szakmaiságot pedig egy itthon működő, félénk német vállalattól kérte és kapta kölcsön. A német tulajdonban lévő Wessling élelmiszer-laboratóriumról azt mondta, hogy az nemcsak független és ügyel a minőségre, de társadalmilag ellenőrizhető és átlátható módon is működik. S bár az nem derült ki, hogy ez burkolt kritikája-e az állami élelmiszerlaboroknak, az viszont biztos, hogy egy labornak semmi köze a gasztronómiához.

Nem akartunk ünneprontók lenni, de nem tudtuk nem zavarba hozni Gyaraky Zoltánt azzal a kérdéssel, hogy vajon mára megváltozott-e a véleménye a Magyar Gasztronómiai Egyesület által alapított, valóban kiváló minőségű hazai alapanyagokat díjazó Aranyszalag díjról, amelynek létrehozásával korábban nem értett egyet. Az egykori nagy hatalmú hivatalnok hebegett-habogott: tisztviselőként azért nem támogatta a francia Label Rouge mintájára felállítandó tanúsítványt, mert óriási befektetést és erőfeszítést igényel egy vállalkozótól, hogy termékével elérje annak a rendszernek a magas szintjét.

Mi viszont pont ezt várjuk. Támogathatta volna.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.