Ezen a héten is izgalmas témákat dolgozunk fel a Magyar Nemzet Hétvégi Magazinjában. Keresse szombaton a Magyar Nemzetet és benne a húszoldalas mellékletet az újságárusoknál! A most szombaton megjelenő közéleti-kulturális magazinunkban sok más mellett a következőkről olvashatnak.
Kétezer-tizenhárom a drone éve volt? – Lenyűgöző lehetőségeket, de veszélyeket is magában hord a pilóta nélküli polgári gépek fejlődése
Drone-os házhoz szállítást kíséreltünk meg önnél – olvasható egy tréfás kedvű internetezők által terjesztett „értesítésen”, amely az Amazon amerikai internetes áruház valódi kézbesítési értesítőire hasonlít. A kézbesítés kudarcának lehetséges okait is felsorolják, amelyek közül a megfelelőt kell bejelölni. Köztük ezeket találjuk: nem találtunk megfelelő leszállóhelyet; elfogyott az üzemanyag, és a drone ledobta valahol a csomagot, hogy csökkentse a súlyát; a csomag a drone-nal együtt megsemmisült, amikor a robotrepülő lezárt légtérbe tévedt; illetve a drone öntudatra ébredt és dezertált, hogy csatlakozzon a gépek lázadásához.
Az élc alapja – írja Molnár Csaba – az, hogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója nagy médiacsinnadrattával övezve bejelentette, hogy internetes áruháza hamarosan robotrepülőkkel (pontosabban robothelikopterekkel) is házhoz szállítja a megrendelt árut. Méghozzá az internetes vásárlást követő fél órán belül és automatikusan, emberi kezelő beavatkozása nélkül navigálva a megfelelő címre. Persze azt ő sem állította, hogy azonnal megkezdődik a szolgáltatás. Már csak azért sem, mert az Amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság jelenleg tiltja a robotrepülők kereskedelmi célú felhasználását az Egyesült Államokban (bár ez a szabályozás várhatóan hamarosan enyhülni fog). Azóta több más cég, például a UPS csomagküldő is kapott az alkalmon, és bejelentette jövőbeni drone-szolgáltatását. Ha most azt gondolják, hogy az egész bejelentés csak a hírverés kedvéért volt, és valójában még hosszú évekig senki sem szállít árut minihelikopterekkel, valószínűleg igazuk van.
Bezos azonban nem a semmiből húzta elő a drone-okat, hiszen éppen az teszi őket reklámcélokra is alkalmassá (legyen az ötlet légből kapott vagy sem), hogy egyébként is „benne vannak a levegőben”. Robotrepülőkkel eddig csak harcászati alkalmazásuk kapcsán találkozhattunk. Barack Obama amerikai elnök, miközben látványosan húzódozik olyan katonai műveletekbe bocsátkozni, amelyek (amerikai) katonák életébe kerülnének, évek óta intenzív háborút folytat drone-ok segítségével Jemenben, Afganisztánban vagy Pakisztánban. A robotrepülők harcászati előnyei egyértelműek: a hátország véleményformálói sokkal érzékenyebbé váltak a katonák halálára, mint a régi háborúk idején voltak. A robotrepülők elvesztése viszont nem érdekli őket, senki nem fog tüntetni azért, mert megsemmisült egy élettelen gép.Csakhogy a feladat gyökeresen más, ha nem egy messzi vidéken kell lebombázni néhány házat a sivatagban, hanem egy amerikai nagyvárosban kell pontosan a megrendelő lakhelyére, kis túlzással a kezébe leszállítani egy csomagot.
Ahogy más országokban, úgy nálunk is a katonai kutatóintézetek járnak élen a robotrepülő-fejlesztésben. A magyar drone-fejlesztés központja a Honvédelmi Minisztériumhoz (HM) tartozó, katonai célú fejlesztőtevékenységet végző HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő (HM Ei) Zrt., illetve a HM Currus Zrt. A cégek robotrepülői akkor kaptak némi médiafigyelmet, amikor a nyáron drone-jaik ellenőrizték a táti gát épségét, s ezzel számos ember munkáját sikerült kiváltaniuk.
– Az általunk gyártott és fejlesztés alatt lévő robotrepülőgépek feladatukat tekintve két csoportra különíthetők el – válaszolta kérdésünkre az HM Ei illetékese. – A Magyar Honvédség (MH) alakulatainak gyakorlását és éleslövészeteken történő szereplését segítik célrepülőgépek, a Meteor típuscsalád tagjai. Folyamatosan végzünk célszolgáltatást az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred állománya számára a korábbi gyártású légcsavaros Meteor–3M, illetve a továbbfejlesztett gázturbinás Meteor–3MA típusokkal. A nyáron Lengyelországban lefolytatott Lendülő Kard, 2013 éleslövészeten sikeresen végeztünk célszolgáltatást. További típusaink, a Bora és az Ikran feladata a felderítés, információgyűjtés. A Magyar Honvédség jelenlegi stratégiája szerint csak fegyverzet nélküli pilóta nélküli légi járműveket alkalmaz.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!