Lakható dzsungelek – Magazin-ajánló

Csányi Sándor a Coming out sikeréről, kerekasztal Weöres Sándorról, látogatás Trieszt kávészentélyében.

2013. 12. 27. 16:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezen a héten is izgalmas témákat dolgozunk fel a Magyar Nemzet Hétvégi Magazinjában. Keresse szombaton a Magyar Nemzetet és benne a húszoldalas mellékletet az újságárusoknál! A most szombaton megjelenő közéleti-kulturális magazinunkban sok más mellett a következőkről olvashatnak.

 

Kétezer-tizenhárom a drone éve volt? – Lenyűgöző lehetőségeket, de veszélyeket is magában hord a pilóta nélküli polgári gépek fejlődése

Drone-os házhoz szállítást kíséreltünk meg önnél – olvasható egy tréfás kedvű internetezők által terjesztett „értesítésen”, amely az Amazon amerikai internetes áruház valódi kézbesítési értesítőire hasonlít. A kézbesítés kudarcának lehetséges okait is felsorolják, amelyek közül a megfelelőt kell bejelölni. Köztük ezeket találjuk: nem találtunk megfelelő leszállóhelyet; elfogyott az üzemanyag, és a drone ledobta valahol a csomagot, hogy csökkentse a súlyát; a csomag a drone-nal együtt megsemmisült, amikor a robotrepülő lezárt légtérbe tévedt; illetve a drone öntudatra ébredt és dezertált, hogy csatlakozzon a gépek lázadásához.

Az élc alapja – írja Molnár Csaba – az, hogy Jeff Bezos, az Amazon alapítója nagy médiacsinnadrattával övezve bejelentette, hogy internetes áruháza hamarosan robotrepülőkkel (pontosabban robothelikopterekkel) is házhoz szállítja a megrendelt árut. Méghozzá az internetes vásárlást követő fél órán belül és automatikusan, emberi kezelő beavatkozása nélkül navigálva a megfelelő címre. Persze azt ő sem állította, hogy azonnal megkezdődik a szolgáltatás. Már csak azért sem, mert az Amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság jelenleg tiltja a robotrepülők kereskedelmi célú felhasználását az Egyesült Államokban (bár ez a szabályozás várhatóan hamarosan enyhülni fog). Azóta több más cég, például a UPS csomagküldő is kapott az alkalmon, és bejelentette jövőbeni drone-szolgáltatását. Ha most azt gondolják, hogy az egész bejelentés csak a hírverés kedvéért volt, és valójában még hosszú évekig senki sem szállít árut minihelikopterekkel, valószínűleg igazuk van.

Bezos azonban nem a semmiből húzta elő a drone-okat, hiszen éppen az teszi őket reklámcélokra is alkalmassá (legyen az ötlet légből kapott vagy sem), hogy egyébként is „benne vannak a levegőben”. Robotrepülőkkel eddig csak harcászati alkalmazásuk kapcsán találkozhattunk. Barack Obama amerikai elnök, miközben látványosan húzódozik olyan katonai műveletekbe bocsátkozni, amelyek (amerikai) katonák életébe kerülnének, évek óta intenzív háborút folytat drone-ok segítségével Jemenben, Afganisztánban vagy Pakisztánban. A robotrepülők harcászati előnyei egyértelműek: a hátország véleményformálói sokkal érzékenyebbé váltak a katonák halálára, mint a régi háborúk idején voltak. A robotrepülők elvesztése viszont nem érdekli őket, senki nem fog tüntetni azért, mert megsemmisült egy élettelen gép.Csakhogy a feladat gyökeresen más, ha nem egy messzi vidéken kell lebombázni néhány házat a sivatagban, hanem egy amerikai nagyvárosban kell pontosan a megrendelő lakhelyére, kis túlzással a kezébe leszállítani egy csomagot.

Ahogy más országokban, úgy nálunk is a katonai kutatóintézetek járnak élen a robotrepülő-fejlesztésben. A magyar drone-fejlesztés központja a Honvédelmi Minisztériumhoz (HM) tartozó, katonai célú fejlesztőtevékenységet végző HM Elektronikai, Logisztikai és Vagyonkezelő (HM Ei) Zrt., illetve a HM Currus Zrt. A cégek robotrepülői akkor kaptak némi médiafigyelmet, amikor a nyáron drone-jaik ellenőrizték a táti gát épségét, s ezzel számos ember munkáját sikerült kiváltaniuk.

– Az általunk gyártott és fejlesztés alatt lévő robotrepülőgépek feladatukat tekintve két csoportra különíthetők el – válaszolta kérdésünkre az HM Ei illetékese. – A Magyar Honvédség (MH) alakulatainak gyakorlását és éleslövészeteken történő szereplését segítik célrepülőgépek, a Meteor típuscsalád tagjai. Folyamatosan végzünk célszolgáltatást az MH 12. Arrabona Légvédelmi Rakétaezred állománya számára a korábbi gyártású légcsavaros Meteor–3M, illetve a továbbfejlesztett gázturbinás Meteor–3MA típusokkal. A nyáron Lengyelországban lefolytatott Lendülő Kard, 2013 éleslövészeten sikeresen végeztünk célszolgáltatást. További típusaink, a Bora és az Ikran feladata a felderítés, információgyűjtés. A Magyar Honvédség jelenlegi stratégiája szerint csak fegyverzet nélküli pilóta nélküli légi járműveket alkalmaz.

 

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.