Ezen a héten is izgalmas témákat dolgozunk fel a Magyar Nemzet Hétvégi Magazinjában. Keresse szombaton a Magyar Nemzetet és benne a mellékletet az újságárusoknál!
Milliók zacskóban – A magyarországi „kis Ázsia” titkai
Az áru eredetét bizonyító számla nagyjából ismeretlen fogalom a távol-keleti könnyűipari áruk honi kereskedelmében. Aki Budapesten beveti magát a „Sanghaj út”, a „Vietnam út” és a „Kínai út” által határolt területre, máris Ázsiában érezheti magát. Ám a nyüzsgés megtévesztő: ez a fajta kereskedelem leáldozóban van, és meglehet, hamarabb adják meg neki a kegyelemdöfést a nyugati multik, mint a magyar adóhatóság. Wekerle Szabolcs piacszemléje.
Negyven hektár, vagyis négyszázezer négyzetméter: az 1959-ben a nagy múltú, 1845 óta létező Ganz Vagongyár és a Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak Rt. egyesítésével létrejött Ganz-MÁVAG a maga idejében a főváros messze legnagyobb ipari vállalata volt. A monstrum hatalmas csarnokaiban autóbuszok, teherautók, motorok, villamosok, mozdonyok készültek, de sok más vízi átkelő mellett innen került ki az 1964-ben újjáalkotott Erzsébet híd is. A Kőbányai úti gyártelep üzemeiben napról napra húszezer alkalmazott hegesztett, kalapált, sürgölődött.
Egy-két kisebb, fémiparban utazó túlélőt nem számítva a X. kerületi területen ma már nyoma sincs a hajdan virágzó (ám a nyolcvanas évektől egyre komolyabb gondokkal küszködő) gépipari tevékenységnek. Az 1990-es évek elejétől fokozatosan eltűnő szakik helyébe másféle nyüzsgés költözött, az acélárut fuvarozó targoncákat felváltották a motoros triciklik.
A jókora üzemcsarnokok, ha járműveket, turbinákat, egyebet nem ontanak is már magukból, megtalálták rendeltetésüket. Új szerepükhöz jól jön többemeletnyi magasságuk: a sok száz négyzetméteres raktárak és termek plafonig pakolhatók mindazzal, amit a távol-keleti könnyűipar kínálni képes. Nem problémamentes terület: igaz, hogy a Magyarországra érkező kínai áruknak mindössze 7 százaléka könnyűipari termék, míg 93 százalékot tesznek ki a félkész vagy késztermékbe építve érkező, innen az EU és a világ országaiba szállított gépipari, elektronikai alkatrészek – adózási szempontból épp előbbiek, vagyis a Ganz-telep főprofilját jelentő termékek számítanak magas kockázati tényezőket hordozó árukörnek.