A nép ily merénye – Magazin-ajánló

E heti Magazinunkban írunk a felső-magyarországiak szerepéről a szabadságharcban, a Nemzeti felrobbantásáról, és beszélgetünk Puzsér Róberttel is.

2015. 03. 13. 12:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ezen a héten is izgalmas témákat dolgozunk fel a Magyar Nemzet Hétvégi Magazinjában. Keresse szombaton a Magyar Nemzetet és benne a mellékletet az újságárusoknál.

 

Felső-magyarországi polgárok a szabadságharcban

„Ügyünk igazságán nem kételkedem, de mily keveset nyom ez a politikában. Vagy nekünk, vagy Ausztriának veszni kell, s Európa alkalmasint az utóbbinak lesz pártolója” – írta Szűcs Miklós miskolci jogász 1848 végén naplójában. A naplók írói időnként kilépnek az események egyszerű feljegyzésének és kommentálásának köréből, s a kilátásokat is mérlegelik.

A magyar történeti irodalom joggal nevezi polgári forradalomnak az 1848–49-es átalakulást, hiszen az ország ekkor tette meg a legnagyobb lépést a feudális társadalmi-politikai rendszerből a polgári rendszerbe. Ugyanakkor az is közismert, hogy Magyarországon az ország (s általában a régió) társadalomfejlődéséből következően a polgári forradalmat nem az elenyésző számú, bizonyos területeken a feudalizmus intézményrendszeréhez a nemességnél is jobban kötődő polgárság, hanem a polgárosodás útjára lépő, a haza és haladás, a nemzeti önrendelkezés és a társadalmi-gazdasági fejlődés ügyét összekapcsoló köznemesség vezette – írja Hermann Róbert történész.

Természetesen az is kérdéses, kit tekinthetünk polgárnak az adott időszakban. Nyilván azokat, akik már 1848 előtt polgárjoggal rendelkeztek, polgári foglalkozást űztek, s életformájukban is a polgári normák érvényesültek. Miután a forradalom és szabadságharc társadalomtörténete meglehetősen kidolgozatlan, érdekes lehet egy szűkebb régió, így az akkori Felső-Magyarország polgárainak megnyilatkozásai alapján végzett mentalitástörténeti vizsgálat: hogyan élték át ezek a polgárok a szeptemberben megkezdődött önvédelmi, majd 1849 áprilisától függetlenségi harcot?

Vizsgálódásunk tárgyául a különböző felső-magyarországi városokban élő polgárok naplóit és visszaemlékezéseit választottuk. Közülük Miskolcon élt Szűcs Sámuel és Miklós: mindketten id. Szűcs Sámuel miskolci ügyvéd gyermekei voltak, s maguk is jogot tanultak. Csorba Károly szintén jogot végzett, s Kassán lakott. Sandhaas Kázmér Pozsonyban volt harmincadhivatali felügyelő, Andreas Christian Zipser pedig Besztercebánya tudós férfijai közé tartozott. Miután ezek a naplók és emlékiratok – a műfaj sajátosságaiból következően – eltérő részletességűek, érdekesnek ígérkezett a szabadságharc néhány jelentős csomópontjával kapcsolatban feljegyzett reagálások vizsgálata.

Jellasics horvát bán 1848. szeptemberi betöréséről viszonylag kevesen írnak. Sokkal több naplóban találkozunk az V. Ferdinánd által a magyarországi csapatok fővezérévé kinevezett s Pesten népítélet áldozatául esett Lamberg halálának feljegyzésével. „Nem hittem, hogy Pesten ilyesmi történhessék, nem vélvén elég bátornak a népet ily merényre – (politikai okból) tartok tőle, hogy ez eset újabb bajok forrása lesz reánk nézve.”

„Ez volt a jel a nyílt forradalomra” – kommentálta a pozsonyi Sandhaas Kázmér, aki még pozsonyi hadosztályparancsnokként legalább látásból ismerte Lamberget. Február 6-án „kénytelen volt” a meggyilkolt Lambergért tartott gyászmisén részt venni. Kommentár nélkül jegyezte fel a hírt a miskolci Szűcs Sámuel. Csorba Károly szerint Lamberg, „ezen vakmerő férjfiú” célja az országgyűlés szétverése volt, s „a pesti hídon a bécsi tanulók által leszúratott, agyonveretett és felakasztatott október elején”.

A pákozdi csata csak a két miskolci lakos naplójában fordul elő: ott is főleg a magyar táborban lévő borsodi önkéntesek kapcsán. „Nagy aggodalommal voltunk a borsodi önkéntesek miatt, míg megtudtuk, hogy egy sem esett el közülök a csatában” – írta Szűcs Miklós. Szintén a borsodi nemzetőrök kapcsán emlékezik meg a győzelemről Szűcs Sámuel naplója: „vitézül viselték magokat”.

Sokkal nagyobb nyilvánosságot kapott az október 6-i bécsi forradalom és a schwechati csata. Szűcs Sámuel szerint „Bécsben e hó elején nagy zavar támadt, melyben g. Latour ausztriai hadügyminiszter kegyetlenül meggyilkoltatott és azután felakasztatott”. Csorba Károly részletezve szól arról, hogy Bécsben „kravall történt, hadi miniszter Latour a kemencébe bújt, ott agyonszúratott s felakasztatott”.

A schwechati csatáról beszámolva Szűcs Miklós már arról írt, hogy „az ellenség ereje a mienknél sokkal nagyobb, hazánkból a reakció már több részeket elszakított, a győzelemhez hát kevés reményünk lehet, pedig jaj nekünk, ha meggyőzetünk”. Testvére, Sámuel csupán azt tartotta kiemelendőnek, hogy hála istennek sem Pákozdnál, sem Schwechatnál nem esett el egyetlen borsodi nemzetőr sem, s hogy ki is tüntették magukat.

Kollektív élmény volt viszont a megszállás és az ostromállapot, hiszen e városok némelyikét legalább kétszer foglalták el a cs. kir. és az orosz csapatok. Sandhaas Kázmér számára a legmaradandóbb élmény az volt, hogy a félig üres pozsonyi színházban „egy csomó különböző fegyvernemhez tartozó tiszt jelent meg”, s az volt az első dolguk, hogy követelték az osztrák néphimnusz, a gotterhalte eljátszását. A szegény muzsikusoknak kotta nélkül kellett játszaniuk, „a közönségnek azt állva, fedetlen fővel kellett meghallgatnia”. Miután a vármegyei pénztáros elfelejtette levenni a kalapját, leverték a fejéről. Az általános lefegyverzés kapcsán fájó szívvel adott be egy szép tőrt s egy apjától örökölt „művészies kivitelű zsebpisztolyt”, s noha néhány év múlva visszaadták a nyugta ellenében átvett fegyverek egy részét, „az én két tárgyam azonban már nem volt található”. December 26-án „kénytelenek voltunk az osztrák csapatok bevonulása miatt a dómban tartott Te Deumon részt venni”.

Andreas Christian Zipser 1849 januárjában, a Görgey vezette fel-dunai hadtest kivonulása után valósággal várta a cs. kir. csapatokat. Amikor azonban Christian Götz vezérőrnagy kemény hangú levelet intézett a besztercebányai városi tanácshoz, „nem tudtam eléggé csodálkozni, hogy a magyarok dühe mellett valami hasonló létezhetik”. Megcsodálta a bevonuló katonák fegyelmét, az azonban már kevésbé tetszett neki, hogy indokolatlanul tartóztattak le tisztviselőket. Besztercebányán két nap késéssel, február 2-án tűzték ki a fekete-sárga zászlót a középületekre.

Zipser aztán a cs. kir. csapatokkal is elégedetlenkedett, egyrészt a városra kivetett ötvenezer forint (nem Kossuth-bankóban fizetendő) hadisarc, valamint a tisztújítás miatt. 1849. március 22-én már a kivonuló cs. kir. dzsidásokat bírálja, akik „túlzott követeléseik miatt kevés becsületet szereztek maguknak nálunk”. A kritikus megjegyzések 1849. április elején egyre szaporodnak. Amikor pedig Trenck őrnagy különítménye kivonult Besztercebányáról, Zipser naplójában úgy búcsúztatta, mint a magyar csapatokat 1849 januárjában: „Trenck, a szájhős elment az övéivel. Bárcsak soh’se jönne többé vissza!” (17., 20–21. oldal)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.