Ki hinné? 140 karakteren múlik a választás

A szociális média korában a szavazóbázis nagy része a Facebookon látott, tömörített, pár szavas üzenetalapján dönti el, kire adja voksát.

Kovács N. László
2012. 03. 11. 18:19
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még a nyugati világ életét egyre fojtóbb kezekkel irányító közgazdaságtan, melyet hideg, egyértelmű tudománynak vélnénk, sem mentes a magyarázók beavatkozásától. A gazdagokat meg kell adóztatni, mert így igazságos és így helyes gazdaságilag, állítja a The New York Times. A gazdagok munkahelyeket teremtenek, a vagyon pedig lefelé csorog, kontrázik a Wall Street Journal.

Csak az egyik lehet igaz, tisztánlátásra pedig nagy szükség lenne. Az immár nyilvánvalóan rogyadozó és komoly problémákkal küzdő gazdaság rendbetétele ugyanis a legtöbb szavazó számára elsődleges prioritás. Ezek az emberek – különösen a republikánusok – úgy vélik, Mitt Romney az, aki képes helyrehozni az elmúlt évek hibáit. Hogy miért, az rejtély. Befektetési bankárként tucatnyi halódó cég bekebelezésével és bezárásával valóban jelentős vagyont halmozott fel – ez lenne a bizonyíték arra, hogy ki tudja vezetni a világ legnagyobb hatalmát a káoszból? Az egyetlen személyt, aki komoly, kemény és konkrét gazdasági tervekkel állt elő a jobboldalon Paul Ryannek hívják. Javaslata azonban felettébb népszerűtlen (ám kétségkívül szükséges) intézkedéseket tartalmazott, ezért épeszű politikus nem hivatkozik rá választási évben.

Romney nagy mentőprogramja így megmarad a jobboldali krédóba illeszkedő általánosságoknál: kisebb adók a gazdagoknak, kisebb kormányzat és az egészségügyi törvény eltörlése – azé az egészségügyi törvényé, mely szakértők szerint valójában csökkenti a költségvetési hiányt.

Az igazán fontos kérdésekről tehát a választók nyugalmának érdekében kevés szó esik, valamiről azonban mégiscsak beszélni kell. Marad hát a saját magáért való kommunikáció, mely megszűnt eszköz lenni, és maga lett a cél. A politikusok és marketingcsapataik évek óta tudják, egy jól eltalált mondat választásokat dönthet el. Ronald Reagen „új ébredést” ígért Amerikának és a világnak, John Kerry bimbózó elnöki reményeit egy életre megtorpedózták a „gyorshajós” veteránok. A vízválasztó azonban Barack Obama 2008-as kampánya volt, mely tartalmilag nem túl jelentős, ám annál bombasztikusabb „reményt és változást” zengő szólamaival hódította meg az országot.

Különösen igaz ez a szociális média korában. A friss kutatások alapján elmondható, a szavazóbázis nagy részének a Facebookon látott, tömörített, pár szavas üzenet lesz az, ami alapján leadja a voksát. Kis túlzással kijelenthetjük, az idei választás 140 karakteres üzeneteken dől el.

A konzervatívok tehát alapvetően nehéz csatát vívnak, hiszen egy alaposan kiépített, remekül megtervezett kampánygépezettel néznek szembe, mely egyszer már győzelemre segítette gazdáját. A négy nagy Obama-ellenfél oldalait nézve azonban az az ember érzése, hogy nem is nagyon próbálkoznak. A kétségbeejtően szürke Facebook-profilok szinte csak az alapvető információkat és legfrissebb híreket tartalmazzák.

Newt Gingrich a rá jellemző arroganciával minden apró győzelmét büszkén hirdeti, az állandó pénzhiánnyal küzdő Rick Santorum lapja legalább tíz különböző helyen kér felajánlásokat, Ron Pual pedig nem sokat törődik ezzel az egész kampány-dologgal, inkább libertáriánus elméleteit népszerűsíti. Az egyedi vonások azonban ezzel ki is merülnek. Ráadásul ez nem is igazán az az egyediség, amire a választók vágynak: inkább politikai sajátságok jelei, mint igazi egyéniségé. Mitt Romney, mint mindenben, itt is előrébb jár, de mint mindenben, csupán fél lépéssel. Ő az egyetlen, aki áttért az új „idővonalra”, ám annak sajátos lehetőségeit képtelen kihasználni. Oldalán sorjáznak a fotók, ezek azonban kivétel nélkül a kampányhoz kapcsolódnak. A vezető jelölt profilján – a többiekével ellentétben – látszik a törődés, a hozzáértés és a pénz, problémája azonban ugyanaz, mint az oldal gazdájának: akárhány milliót költ is, személyiséget nem tud rajta vásárolni.

Egyedül a fiatalok tudtak némi életet csempészni a jobboldal internetes unalomkampányába. Jon Huntsman három lánya humoros Twitter-üzenetekkel próbálta felkelteni az érdeklődést apjuk iránt: családi fotókat tettek közzé, nevettek gyengéin és parodizálták ellenfeleit. Nem meglepő, hogy a felettébb csinos Huntsman-lányok nagyobb benyomást tettek a közvéleményre, mint apjuk beszédei.



Hasonlóan szállt be apja kampányába Griffin Perry is, aki szintén a Twittert hívta segítségül, üzeneteiben pedig merőben más hangot ütött meg, mint apja, a komoly kormányzó. „Ron Paul ötletei: tízből kettő jó, hat őrültség, kettő pedig biztos halált hoz mindannyiunkra. Nem túl jó arány” – írta az egyik tévévita másnapján. Csak ezek a „gyerekek” és Obama értették meg, mit jelent 2012-ben az interneten politizálni. Az emberek nem kampányirodalmat vagy újságcikkeket akarnak olvasni a Facebookon, hanem könnyen befogadható, egyszerű és érdekes információkat – nem vaskos értekezéseket, hanem aranyos macskás videókat.

Obama pedig pontosan tudja, hogyan keltse fel az internet-generáció figyelmét. Facebook-profilja tökéletesen kihasználja az „idővonal” adottságait: az érdeklődők megnézhetik, ahogy az elnök megkapja diplomáját, megismerkedik feleségével, és beül az elnöki székbe. Alaposan leegyszerűsített, gondosan színkódolt (demokrata-kék: jó, republikánus-piros: rossz) grafikonok magyarázzák, miért jó Amerikának Obama. Az elnök pedig nem egy személytelen, adatok és cikkek mögé búvó „politikus”, hanem ember, mint mi: egyik legújabb képén lazán, zsebre dugott kézzel pacsizik egy takarítóval.


Mindez persze nem jelent automatikus újraválasztást Obamának. Amikor azonban a választók igencsak jelentős része Facebook-profil alapján szavaz, a tökéletes online jelenlét alapvető választási fegyverré válik. Mi vezetett ahhoz, hogy a „személyes” ilyen óriási mértékben benyomult a „köz” dolgainak legmagasabb szférájába, a politikába? Az internet brutális demokratizáló hatalma, mely nem tűri az elitizmust, és mindenkit „embernek” akar látni, nem „politikusnak”? A tehetetlenség és hanyatlás évei, melyek minden bizalmat elvettek a hivatásos, „magas” politikától? Vagy a sorozatos botrányok (Monica Lewinskitől Herman Cainig), melyek kíméletlenül a földre rángatták és egyenrangúvá tették velünk vezetőinket? Talán mind a három, együtt.

A hatás nem egyértelműen negatív, ahogy azt a tunéziai vagy egyiptomi események igazolják. De veszélyes világ az, ahol a vezetőket nem érdemeik, hanem internetes, hibátlanra csiszolt és orrvérzésig megtervezett marketing-személyiségük alapján választják.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.