„Fontos volt, hogy az új mérési módszer egységes legyen, és a piaci szereplők mindegyike elfogadja. Az új módszer ilyen” – mondta Turi Árpád, a RAME elnöke bevezetőjében. A rádiós szervezethez a Helyi Rádiók Országos Egyesülete (HEROE) is csatlakozott, így az új közönségmérés a teljes hazai rádiós piacot felöleli, ideértve a közszolgálati, az országos, a budapesti és a helyi kereskedelmi rádiókat is.
Az egységes, nemzetközi modellek figyelembevételével kidolgozott módszertant Perjés Tamás, a TNS-Hoffmann médiaszektor-vezetője mutatta be. Az új módszer, a telefonos adatgyűjtés előnye, hogy egyszerűbb és költséghatékonyabb, valamint a speciális – magasabb társadalmi státusú – közönség jobban bevonható, ugyanis a lekérdezés mobiltelefonon zajlik. A kutatók az előző napi rádióhallgatásra kérdeznek rá (a módszer neve day-after recall), arra, hogy mikor melyik csatornákat és milyen hosszan hallgatták. A rádióknak és a hirdetőknek háromhavi görgetett adatot szolgáltatnak a kutatók.
Perjés Tamás az adatfelvétel területi eloszlásáról és elemszámáról is beszámolt: az országos és a budapesti mintában 15–59 éveseket hívnak fel, valamint a 60 évnél idősebbeket – országos mintán – vezetékes telefonon. Egy negyedévben 5540 interjút készítenek a kutatók. A módszer a helyi rádiókat is méri, a megyeszékhelyen élőket évente kétszer, a megyéket pedig évente egyszer mérik fel, így válik teljessé a kutatás.
A szakember elmondta: „A konzorcium célja a folyamatos fejlesztés, de tekintettel lenni a piaci környezetre. A jövőben egy médiapiaci konjunktúra további fejlesztéseket generálhat majd a rádiós piacon is.”
A második negyedéves hallgatottsági adatokat Rabcsánszki Laura, a Mediameter ügyfélkapcsolati igazgatója mutatta be. A 15 évnél idősebb megkérdezettek legtöbbje naponta és országosan a Class FM-et hallgatta (26,1 százalék), majd az MR1-Kossuth Rádiót (18 százalék), az MR2-Petőfi Rádiót (11,8 százalék), a Music FM-et (3,9 százalék), az ötödik leghallgatottabb rádiócsatorna napi átlagban pedig a Juventus Rádió volt (3,4 százalék). „A fővárosi lakosok körében is ugyanez a rangsor, csak az értékek térnek el valamelyest” – mondta Rabcsánszki Laura. Beszámolt arról is, hogy az emberek mikor melyik csatornát hallgatták. A 15 évnél idősebb válaszadók körében országosan a Class FM volt a legnépszerűbb reggel 6 óra és 10 óra között, ezt követi az MR1-Kossuth Rádió, az MR2-Petőfi Rádió, a Music FM és a Juventus Rádió.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!