Fölszállott a páva: egy gyerekekre hangolt műsor

Sándor Ildikó néprajzkutatóval, a Fölszállott a páva tehetségkutató szakmai vezetőjével beszélgettünk.

2015. 10. 30. 9:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Miért döntöttek úgy, hogy két sikeres felnőtt sorozat után a Fölszállott a pávát gyermekek részére hirdetik meg?
– Szükség volt újításra a nézhetőség szempontjából, és kínálkozott az alkalom, hogy most egy másik előadói célcsoport kerüljön fókuszba. Ugyanakkor feltétlenül indokolta az is, hogy Magyarországon igencsak színvonalas a népművészeti gyermekmozgalom, amelyben sok évtized munkája is benne van, így nem kellett lasszóval fogni a tehetségeket. Meg is érdemli ez a mozgalom, hogy ország-világ lássa az értékeit. Továbbá ha gyerekek táncolnak, zenélnek, a tévé képernyője előtt ülő gyerekek másképpen tudnak velük azonosulni. Az ő szemükben a felnőtt úgyis mindent tud, de amikor az önmagához korban közeli gyereket látja, sokakban megfogalmazódik a gondolat: ezt akár én is csinálhatnám. Van egy bérletünk, a Figurás itt a Hagyományok Házában, amely gyerekeknek szól, és a színpadon is gyerekek az előadók. Sokszor csípünk el az előbb is említetthez hasonló mondatokat előadás után a ruhatárban.

– Sokan jelentkeztek a műsorra?
– Kilenc területi válogatón rengeteg jelentkezőt hallgattunk meg. Nagyon sokfelől érkeztek a gyerekek: Moldvától Rábaközig, Csallóköztől Vajdaságig. A képernyőre kerülő 48 produkció négyszáz körüli fellépőt jelent.

– A gyerekekre fokozott nyomás nehezedik a verseny alatt, hiszen közben az iskolában is teljesíteniük kell. Nemrég futott a sikeres Virtuózok, hasonló korosztállyal. Mik a tapasztalataik?
– Személy szerint is felelősséget érzek ez iránt. Ami most történik, hatással lesz a részt vevő gyerekek jövőbeni életére, ezért jómagam kezdettől azt képviseltem, hogy ha már a műsor sajátosságaiból fakadóan egyáltalán versenyeztetjük a gyerekeket, akkor azt a személyiségük maximális tiszteletben tartásával tegyük, és a végeredmény egy gyerekekre hangolt műsor legyen. Értem ezalatt azt, hogyan zajlik az értékelés, milyen visszacsatolást kapnak a versenyzők, vagy hogyan állnak a gyerekek mellett a szüleik, tanáraik, a tévés felkészítő mesterek a felkészülési időben. Fontos, hogy ne legyenek túlzott elvárások, senki ne hajszolja bele a gyerekeket olyasmibe, amire még nem készek, sem fizikailag, sem érzelmileg. Ha csak egy gyerek is az esetleges vélt vagy valós kudarcok miatt elveszíti a kedvét a további táncolástól, énekléstől, zenéléstől, az a mi felelősségünk lenne, és szeretném, ha ez nem történne meg. Aki a képernyőre kerül, függetlenül attól, milyen eredményt ér el, mind nagyszerű teljesítményt és tehetséget tudhat magáénak.

– Gyerekek esetében különösen nem mérvadó a pillanatnyi teljesítmény, amit sok minden befolyásol.
– Így gondolom én is. Mindenkiért, aki majd nem jut tovább, egyenként fájni fog a szívem. A magam részéről nem annyira érzem most a versengést hangsúlyos elemnek, és szeretném is minél kevésbé érvényesíteni. Azt elfogadtam, hogy ma a tehetségkutató verseny az a műfaj, amelyik elé a tévénézőt le lehet ültetni, amelyikkel egy műfajt vonzóvá lehet tenni a közönség számára. Az elmúlt évtizedekben nem igazán volt a közmédiában frekventált a néptánc és a népzene jelenléte; márpedig amit mutatunk, az van, az értékes, az érvényes az embereknek, amit nem mutatunk, az nincs vagy alacsonyabb presztízsű, és ez nagy felelősség.

– Mennyire térnek el attól a megismert mintától, amit az előző két adássorozatban láthattunk?
– Bár a műsor rendszere nagyon hasonlít a két, felnőttekről szóló széria adásaihoz, annyiban újítottunk, hogy a gyermekeknek egyhetes tábort is szerveztünk a nyáron. Ez nagyon sok funkciót ellátott, és a felnőtteknek nem volt ilyen.

– Itt a műsorra próbálták felkészíteni a gyerekeket?
– Ezt a tábort nem úgy kell elképzelni, mint egy edzőtábort, ahol végig a majdani televíziós produkcióra szívós munkával készültek a gyerekek. Persze, erről is szólt ez a hét; ekkor készültek el például a bemutatkozó kisfilmek is, de nem volt olyan nagy hangsúly erre helyezve. Szerettük volna kicsit gyerekközpontúvá tenni a műsort, ahol kézműves foglalkozások, népi sportjátékok, éneklés, táncolás közben azok, akik most vetélytársakként jelennek meg a képernyőn, jó cimborái lehettek egymásnak, barátságok szövődhettek, hiszen a közös élmények, a közös érdeklődés összeköti őket. Ugyanakkor ez a tábor lehetővé tette azt is, hogy olyan szeleteit is megmutassuk a néphagyománynak, amit a versenyen nem lehet, hiszen az a zenéről és a táncról szól. Ezzel is tudjuk bővíteni a nézők ismereteit. Külön a táborról is készült egy film, ezt láthatják most pénteken a nézők.

– Milyen szakmai munka folyt a táborban?
– Az MTVA, a Hagyományok Háza és az Örökség Gyermek Népművészeti Egyesület dolgozik együtt a verseny kialakításán. A tábort nagyobb részben a Hagyományok Házához kötődő kézműves mesterekkel és más foglalkozásvezetőkkel közösen álmodtuk meg. Szerencsére be tudtuk kapcsolni a gyerekek saját felkészítő tanárait, volt, aki a szakmai foglalkozások után métázást, csülközést tanított, volt, aki az esti énektanításba segített be, és velük együtt készítettük a hangszerbemutatókat is. Jó volt látni, hogy ezek a tanárok milyen minőséget, tudást és elkötelezettséget képviselnek.

– A felnőtt szériáknak komoly utóélete volt fellépési lehetőségekkel. A gyerekre is hasonló vár?
– Kész tervek még nincsenek, de nyilvánvalóan a jól bemutatkozók nagyobb hangsúlyt kapnak majd a későbbi fellépési lehetőségek alkalmával, ez tény. Én azonban, éppen azért, mert gyerekekről van szó, sokkal fontosabbnak tartom, hogy ne csak szerepeltessük őket, hanem tovább is figyelemmel kísérjük a sorsukat, segítsük a szakmai fejlődésüket. Szeretnénk bekapcsolni őket egyfajta tehetséggondozásba, nagyjából annak mintájára, amit más műfajok esetén már láthattunk: hogy rendszeresen részt vehessenek kurzusokon, tanulhassanak olyan mesterektől, akikkel a normál iskolai tanulmányaik során nem nagyon találkozhatnának. Azt is fontosnak tartom, hogy egymással is találkozhassanak, hiszen ennél a korosztálynál ennek nagy a jelentősége, ha ők megtalálják egymással a közös hangot és kapcsolatban maradnak, az is egyfajta utógondozási lehetőség.

– A gyerekekkel aktuálisan dolgozó felkészítő tanárok is kapnak segítséget?
– Valóban érdemes lenne a pedagógusok munkáját is megsegíteni. Itt, a Hagyományok Házában eleve futnak továbbképzési programok, és a tanárok bizonyos százaléka ezekben részt is vesz, de tény, hogy hasznos lenne létrehozni a tehetséggondozás intézményesített formáját speciálisan a műfajra szabva. A tábori munkafolyamat különben ilyesmi volt. Különösen a szólistáknál sokat jelentett a közös munka, amikor nem egymással versengve, hanem együtt kellett létrehozni egy produkciót. Az énekeseknél például sorba vették, ki honnan érkezett, és úgy állítottak össze egy népdalcsokrot, hogy abban mindenkinek a szűkebb hazájából legyen egy népdal, amelyet közösen énekeltek, pontosan tudva, éppen kinek a nótája szól; ez egészen új horizontot nyitott mindenkiben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.