Kálomista Gábor neve eddig sem csengett ismeretlenül, az elmúlt hetek alatt azonban egy életre megtanulhattuk. A Kút cenzúrázásáról, a filmen dolgozók kirúgásáról, és a Kálomistát elítélő filmesek nyílt leveléről lapunk is alaposan beszámolt. A botrányok kellős közepébe érkezett a producer cégének új alkotása, a Memo című tévéfilm, amelyet szombat este vetítettek a Dunán. Miközben a produkciót néztem, az jutott eszembe, mennyivel boldogabb hely lehetne Magyarország, ha a sértődés, a cenzúra és a kicsinyes bosszúállás – vagy épp a csapnivaló Fapad és Munkaügyek – helyett Kálomista csak az ilyen filmekre fordítaná az energiáit.
A Memo Tasnádi István 2013-as színdarabja alapján készült, az MTVA felkérésére a szerző írta a forgatókönyvet, és ő maga is rendezte a filmet. A történet a felejtés és az emlékezés hatalmáról mesél. Lónyai Péter pszichiáter (Lengyel Tamás) egy különleges mentális jelenség, a hipermnézia kutatásának szenteli minden idejét. A hipermnéziában szenvedők képtelenek a felejtésre, életük minden egyes részletére pontosan emlékeznek. A pszichiáter az emlékezés kutatásával amnéziában szenvedő édesapján (Haumann Péter) szeretne segíteni. Igyekezetével azonban a nyolcvanas évek eleji Magyarországon mindenfelé falakba ütközik, hiszen a pszichiátria egy „komoly materialista tudomány”, amelynek nincs szüksége olyan lázálmokra, mint a hipermnézia.
Egy nap azonban felbukkan Ervin (Molnár Áron), aki mindenre emlékszik, és ebbe kis híján beleőrül. Mikor kiderül, hogy a beteget a pszichiátrián kíméletlen kísérleti gyógyszerekkel tömik, Lónyai doktor nem habozik sokat, hazaviszi magához a beteget, majd kisvártatva már az apjával együtt hármasban róják az öreg számára ismeretlenné vált utcákat. A pszichiáter eltökélt: egyik betegét felejteni, a másikat pedig emlékezni tanítaná meg.
Tasnádi István drámaíró a Krétakör házi szerzője volt, később részt vett a nagy sikerű Időfutár könyv-, majd rádiójáték-sorozatának készítésében, legutóbb pedig az Aranyélet című HBO-széria vezető forgatókönyvírójaként dolgozott. Eddigi munkái alapján nem meglepő, hogy egyaránt otthonosan mozog a színház és a film, a kísérleti alkotások és a klasszikus tévéfilmek, a kamaradrámák és a pszichothrillerek világában.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!