Bécsben repked Batman, hálót sző a Pókember

Képregényrajongóknak találták ki, ma már scifi- és játékbolondok tömegeit is vonzza a Comic Con. A bécsi mustrán jártunk.

Molnár Csaba
2016. 11. 22. 17:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fegyverellenőrzés – áll a bécsi vásárközpont ruhatárára írva, és a tömeget irányító hatalmas molinókon is fő helyen szerepeltetik ezt. A résztvevők többségének mindez láthatóan nem hat meglepetésként, hiszen sokuk valóban pisztolyokkal, puskákkal, sőt páncélöklökkel, íjakkal, nyílvesszőkkel, bárdokkal és hatalmas kalapácsokkal érkezett a rendezvényre. Engedelmesen sorba állnak a fegyverellenőrök pultjánál, akik tüzetesen megvizsgálják, hogy a bevinni szándékozott kellékek valóban játékok-e, vagy van közöttük igazi is. Egy harcosnak öltözött lány előhúzza a kardját, az ellenőr pedig a pengéjét vizsgálja. Miután megbizonyosodik róla, hogy műanyag, engedélyezi, és ennek jelzéseként le is plombálja. Az íjjal érkező na’vik (az Avatár című James Cameron-film bennszülött földönkívülijei) nem ilyen szerencsések, a ruhatár sarkában egyre csak gyűlnek a tiltott nyílvesszők.

Nem egy texasi fegyvervásáron vagyunk, hanem a bécsi Comic Conon. Bár az elnevezés arra utal, hogy az efféle összejöveteleket eredetileg a képregényrajongóknak találták ki – a leghíresebbet évről évre San Diegóban tartják –, mára a célcsoport kibővült, és minden fantáziavilágban játszódó fikciós mű kedvelőjét magába foglalja. A scifi-rajongók legalább annyian vannak, mint a képregényesek, de a legnagyobb tömeg a profi videojátékosok standjainál van. A repülőtéri pultok előtt megszokott labirintusszerű szalagkordonok irányítják az autogramkérők végeláthatatlan sorát, hogy ne alakuljon ki tumultus. Miután órákat állnak sorba, olyan tinédzserek írják alá a programfüzeteiket és szelfiznek velük rutinosan, akik úgy szereztek maguknak milliós rajongótábort, hogy ügyesen játszanak számítógépen.

A résztvevők jelentős része jelmezben érkezett, kedvenc képregényfigurájának vagy filmhősének öltözött. Számszerűen még mindig a Csillagok háborúja-rajongók uralják a terepet, lépten-nyomon Jedi-lovagokba, birodalmi katonákba, lázadó vadászpilótákba és rohamosztagosokba ütközni. Vannak közöttük birodalmi admirálisnak öltözött középkorú nők is. A Jedi visszatérből ismert Endor hold erdejét mintázó, molinókból kialakított díszlet előtt felállított motorszerű repülő járművön (speeder bike) rohamosztagos pihenget. Sisakját levette, talán el is bóbiskolt. Fotósunk megpróbálja lefényképezni ebben a testhelyzetben, de ő észreveszi, hogy közönsége van, kötelességtudóan bólint maga elé, felveszi a sisakját, és pisztolyával a fényképezőgép felé célozva belemerevedik a jól begyakorolt pózba.

Sok a csillagflottatiszt is a Star Trekből, és néhány Batmant is látni. Ők annyira komolyan vették a denevérjelmez-készítést – vagy -vásárlást –, hogy még a kosztüm stílusa is felismerhető. Így még a kevéssé vérmes rajongók is rájöhetnek, hogy az illető a ma már komikusnak ható – más értelmezés szerint: klasszikus – hatvanas évekbeli tévésorozatból vagy az utóbbi évtizedek mozifilmjeiből mintázta jelmezét.

Bár a Csillagok háborúja vagy éppen a Pókember örök kedvenc, az ő rajongóik többségükben láthatóan még a húsz-harminc évvel ezelőtti fiatalkorukban kedvelték meg a karaktereket. A fiatalabbak a legújabban megfilmesített képregények és a jelen legnézettebb sorozataiból választanak maguknak alteregót. A legtöbb lány – vagy csak a legfeltűnőbbek – a főgonoszokból verbuválódott Öngyilkos osztagból ismert Harley Quinn-nek öltözött. Láthatóan fürdenek a sikerben, amelyet részben jelmezük ötletessége, részben pedig szűk, a bugyitól nem sokban különböző hosszúságú forrónadrágjuk váltott ki. A pólójukon mindnek ott az emblematikus felirat: Daddy\'s Lil Monster, azaz apu kicsi szörnyetege.

Ha a klasszikusokat nem számítjuk, az Öngyilkos osztag szereplői mellett a Trónok harca karaktereit lehet leggyakrabban felismerni. Sokan öltöztek Havas Jon prémes köpenyébe, egy erős testalkatú férfi félmeztelen Khal Drogóvá változott, még szakállát is befonta a cél érdekében. Sőt, három férfit is látunk, aki a fanatikus apácák, a septák ruháját érezték leghelyénvalóbbnak magukra ölteni. Az esemény egyik legismertebb sztárvendége is a Trónok harcából érkezett. Kristian Nairn, aki Hodort játszotta, türelmesen viseli az autogramkérők hadát. Úgy tűnt, hogy rá más szabályok vonatkoznak. Gyakorlatilag mindent és mindenkit szabadon lehet fényképezni, őt nem. A szervezők direkt erre a célra melléállítottak két embert is, aki igyekszik elhessegetni a fotózni próbáló látogatókat – tehát nagyjából mindenkit. Aki nem hagyja abba a felszólításra a fényképezést, az elé beállnak, és még pózolnak is.

Bár a legtöbb jelmez a külsőségek szintjén erőszakos, és természetes velejárója a játékfegyver, a beöltöző emberek a velük folytatott beszélgetések alapján végtelenül békések, sőt elmondásuk szerint a mindennapi életben kifejezetten visszahúzódók. A beöltözés (angolul cosplay, kosztümjáték) számukra afféle szabadulás a mindennapokból. A kosztümjátékos közösség az ezredforduló óta olyan naggyá nőtt, hogy ma már számos cég él meg abból, hogy egyedi ruhákat tervez és készít a tehetős játékosoknak. Vannak kosztümjátékos sztárok is, akik abból élnek, hogy a bécsihez hasonló rendezvényeken jelennek meg különféle jelmezekbe öltözve. Az egyik legismertebb efféle celeb a kínai származású, Amerikában élő Yaya Han, a bécsi Comic Con leghíresebb díszvendége. Han 1999-ben saját maga kezdett jelmezeket varrni magának negyvendolláros varrógépével – a találkozó honlapja ezt külön kiemeli –, mára már millió dolláros forgalmat bonyolító divatcége van.

A beöltözött résztvevők élesen két táborra különülnek. A legtöbben fogyasztóként jelentek meg az eseményen, és láthatóan sok pénzt és időt szántak jobb-rosszabb jelmezeik elkészítésére. Sokan azonban üzleti jelleggel űzik a kosztümjátékot. Egyikük, a nürnbergi AJ-Designs nevű cég – amely két kosztümjátékost, Julia Wiedemannt és Andreas Bauert takarja – több mint három méter magas transzformerjelmezével valóban monumentális hatást kelt. A bemutató legérdekesebb része nem is a monstrum járkálása és pózolása a kissé megilletődött gyerekekkel, akiket láthatóan akaratuk ellenére állít anyukájuk a robot mellé, amíg mobiljával fényképez. Ezt megelőzően ugyanis legalább húsz percig tartott a jelmezek – vagy ebben az esetben inkább a robotikus külső vázak, exoszkeletonok – felvétele. Andreas Bauer mászott be a 3,2 méter magas transzformerbe, amely valóban elsőrangú konstrukciónak bizonyult. Az átlagosnál alacsonyabb férfi ugyanis látszólag megerőltetés nélkül, szinte természetesen tud mozogni. Mindezt a lábakba rejtett, a gólyalábakhoz hasonló, de azokat rugós lengéscsillapítókkal kiegészítő járógép segíti.

A kosztümjáték tehát ma már egyre kevésbé tekinthető a meg nem értett emberek titkolt második életének, mégsem árulja el a nekünk nyilatkozó játékosok egyike sem igazi nevét. Vannak, akik névtelenül szólaltak meg, mások a kosztümjáték világában használt becenevüket adják meg. Ennek hátterében a mindennapi identitás elrejtésének szándéka, vagy csak a megszokás is állhat.

Első interjúnkat egy guruló sótartóval készítjük. Így néznek ki ugyanis a Ki vagy, Doki? (Dr. Who) című kultikus angol scifi-sorozat visszatérő gonosz földönkívüli robotjai, a dalekek. A dalek fel-alá gurul az összejövetel csarnokaiban, forgatta robotgépvillára emlékeztető fegyvereit – amelyek valószínűleg tényleg robotgépvillák voltak –, és folyamatosan a sorozatból jól ismert dalekmottót ismételgeti: „Exterminate!”, vagyis kiirtani. A benne ülő hölgy az interjú közben sem változtat rikácsoló hanghordozásán, láthatóan hozzászokott már, hogy ne essen ki a szerepéből.

„Nagyon szeretem a Dr. Whot, a dalek pedig a legikonikusabb szörny a Dr. Who-univerzumban. Ezért választottam ezt a jelmezt. Mindenki ismeri, mindegy, hogy a régi vagy az új sorozatot nézték [A BBC 1963-tól 1989-ig tartotta műsoron a Dr. Whot, majd 2005-ben újrakezdte, és az új sorozat a mai napig fut – a szerk.] Sokan gyerekesnek tartják a Dr. Whot a többi sci-fihez viszonyítva. Szerintem viszont attól, hogy vicces, és szándékoltan az egész családnak, a felnőtteknek és a gyerekeknek is szól, nem tekinthető gyerekesnek.”

A gyerekesség vádját minden jelmezes beszélgetőtársunk visszautasítja. Általános véleményük, hogy ez ugyanolyan hobbi, mint a bélyeggyűjtés vagy a vasútmodellezés. Azért szeretnek ehhez hasonló találkozókra járni, mert itt elismerést kapnak jelmezeikért, és nem nevetik ki őket.

„Ez csak hobbi. Gyerekkoromban lenyűgözött a Csillagok háborúja, és a sisakjuk miatt a Birodalom TIE Fighter-pilótái fogtak meg leginkább. Ezért választottam ezt a jelmezt” – meséli egy középkorú férfi, aki nem árulta el a nevét. Feltűnő jelenség a rengeteg Csillagok háborúja-jelmezes résztvevő között is. Még arra is figyelt ugyanis, hogy felvegye a filmből a pilóták egymás közötti rádióforgalmazását, és a hangokat a testére rögzített hangszórón keresztül folyamatosan hallani lehet. A sisakja olyan profinak tűnik, hogy akár a filmben is használhatták volna. „A hétköznapokban logisztikával foglalkozom. Amíg a jelmezen dolgozom – ami most rajtam van, öt hónapig készült –, és ilyen összejövetelekre járok, úgy érzem, magam mögött hagyhatom a mindennapokat. Ez a világ sokkal izgalmasabb.”

A Csillagok háborúja-univerzum karakterei vannak a legtöbben, de tőlük alig lemaradva képviseltetik magukat a rivális scifi-franchise, a Star Trek szereplői. Bár vannak mindkettő rajongói között, akik lenézik a másikat – a Star Treket naiv optimizmusa, a Csillagok háborúját pedig a karakterek tündérmesékre hajazó egysíkúsága miatt szokás cikizni –, a leginkább csak kívülről gerjesztett ellenségeskedésnek semmi nyoma nincs a találkozón. Mondjuk nem is vegyülnek túlzottan a rajongók. A trekkie-k inkább az életnagyságú transzporter – személyek és tárgyak egyik helyről másikra való átsugárzására szolgáló berendezés –, a Jedi-lovagok és a rohamosztagosok pedig többnyire a legalább négy méter magas TIE Fighter vadász-űrrepülőgép környezetében, külön csarnokokban találhatók meg.

A trekkie-k – vagy ahogy újabban nevezik őket, trekkerek – , tehát az Űrszekerek rajongói közül sok ragasztott magának a vulkánikra jellemző hegyes fület. Így tett az a hölgy is, aki Kathrynként mutatkozik be, Kathryn Janeway kapitány után. Ez igen érdekes névválasztás, hiszen Janerway ember volt – pontosabban lesz –, és nem vulkáni.

„Amikor kisgyerek voltam, az apám leültetett a tévé elé, és azt mondta: ezt nézzem, mert sokat tanulhatok belőle. Épp a Star Trek ment, és Spock volt a képernyőn. Ekkor szerettem bele a sorozatba, és persze a vulkániak fogtak meg leginkább. Manapság is rendszeresen játszunk a barátainkkal Star Trek-es szerepjátékokat – meséli Kathryn. – Egyébként szociológus vagyok. A kollégáim tudnak a hobbimról, és mivel eléggé nyitottak az új dolgokra, nem gondolom, hogy elítélnék. Már az is előfordult, hogy meghívtam őket egy-egy hasonló összejövetelre.”

A szerepjáték többé-kevésbé szinte az összes résztvevőt megérinti. A legtöbben csak a számítógépen, esetleg társasjátékot játszva öltenek magukra fantáziavilágbeli identitást, de vannak, akik beöltözve játszanak. Valójában ez semmiben sem különbözik az indiánosditól vagy a háborús játékoktól.

„A megszemélyesítendő karakternek megfelelően öltözünk fel, úgy is beszélünk, tehát szerepet játszunk. Itt mindenki magára ölthet egy másik identitást csak tíz percre, vagy ameddig csak akarja. A legtöbben egy-egy estére lényegülnek át, de vannak táborok, ahol egész hétvégére harcossá, varázslóvá vagy tündérré válhatnak a résztvevők” – meséli a sci-fibe oltott viktoriánus korabeli (steampunk) úrnak öltözött, felöltőt, aranynak tűnő zsebórát és cilindert viselő Max, az élőszereplős szerepjátékos (live action role playing game) részleg szervezője.

A steampunk, magyarul gőzpunk világa a 19. század világát vegyíti a fantasztikummal. Olyan nem létező eszközöket találnak ki a rajongók, amelyek külsőségeikben a viktoriánus kor formavilágát idézik. Például gőz működtette fegyvereket, fadobozos, rézberakásos számítógépeket, fogaskerekek által hajtott telefonokat.

„A táborok helyszíneit is úgy választjuk meg, hogy illeszkedjen a szerepjáték témájához. Gyakran játszunk kastélyokban, erdőkben, a steampunkhoz pedig 19. századi épületeket választunk. Ez a gyerekek különféle karaktereket megszemélyesítő játéka, csak felnőttekre méretezve” – folytatja Max. Ő hallhatóan jobban tisztában van az egész szubkultúra működésével, mint a többség. „Nem akarom megvédeni az összes szerepjátékost a gyerekesség vádjával szemben. Vannak közöttük elég fura figurák is. Ugyanakkor a gyerekesség nem feltétlenül negatív jelző. Vannak nagyon komoly felnőttek is – és ők alkotják a többséget –, akik teljesen normálisak, csak így próbálnak kilépni a mindennapok valóságából. Ez számukra csak hobbi. Megvan a maguk szakmája, munkája, normális élete a hétköznapokon, de hétvégén szerepet játszanak az öröm, az élmény kedvéért. A szerepjátékban bárhova eljuthatunk, bárkivel harcolhatunk, megostromolhatunk egy várat, tehát csupa olyan dolgot csinálhatunk, amire máskülönben nem lenne lehetőségünk. A legtöbb ember teljesen szét tudja választani magában ezt a két életet.”

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.