Jogszerű, de etikátlan lehet a TV2

A paksi villanóreklámokra nincs külön szabály, de ettől még aggályos lehet a gyakorlat.

Veczán Zoltán
2016. 11. 21. 15:59
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelek szerint nem sértett törvényt a TV2 november 10-ei villanóreklámjaival, amelyekkel a paksi atomerőművet népszerűsítette. A politikai pártok felháborodtak, és törvénytelenséget emlegettek a kormányközeli televízió hirdetései kapcsán, a szakemberek óvatosabban, de szintén kritizálták a gyakorlatot és az azt lehetővé tevő jogi környezetet is.

A villanóreklám ötlete az ötvenes években született, de azóta sem sikerült egyértelműen bizonyítani, hogy valóban érzékelhetően hatna az agyra. Valamiféle hatást viszont mindenképpen gyakorolhatnak az ilyen reklámok, nem véletlenül tiltják jogszabályok – mondta lapunknak Forgács Attila szociálpszichológus.

A vonatkozó 2008-as XLVIII. reklámtörvény azonban a „tudatosan nem észlelhető” reklámokról szól, amelyek eszerint olyan hirdetések, amelyek „az időtartam rövidsége vagy más ok következtében” nem érik el a befogadó tudatos észleléshez szükséges ingerkü­szöbét.

Márpedig ha valaki észrevette a hirdetést, és panaszt tett miatta, akkor az már nem tekinthető szublimináris, azaz tudatküszöb alatti befolyásolásnak. Hiszen – e szerint a logika szerint – mégiscsak észrevették, tehát nem tudatküszöb alatt hatott, következésképp a nézők panasza alaptalan – illusztrálta a helyzetet a szociálpszichológus.

Ugyanezzel védekezett az Index és a Forbes megkeresésére a TV2 is. Mint írták, az MVM hirdetései – az általuk „sting megjelenésnek” nevezett villanóreklámok – 14 képkockán, tehát mintegy fél másodpercen keresztül láthatók voltak. Így a nézők tudatosan észlelhették a reklámot, amely így nem sértett törvényt. Egyébként is, bár ritkán használt, de 2011 óta terjedőben lévő hirdetési formáról van szó – tették hozzá –, az MVM Pakssal pedig a tudomány világnapja alkalmából működtek együtt, ennek voltak részei a villanóreklámok. Azt is írták, hogy két éve egy hasonló esetben már vizsgálta a csatorna gyakorlatát a fogyasztóvédelem, de végül megszüntette velük szemben az eljárást.

Forgács szerint most sem valószínű, hogy az eddigi precedensek alapján a törvényesség kérdése felmerüljön, hiába indított vizsgálatot a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) az ügyben. Hozzáfűzte: hossztól függetlenül egyébként nyilvánvalóan, ahogy minden reklám, úgy az ilyen módon vetített, fél másodperces hirdetések is hatnak a befogadóra. Maga a „tudatküszöb alatti befolyásolás” definíciója is eléggé puha, emiatt borzasztóan nehéz ezen a területen érvényt szerezni a fogyasztók érdekeinek – fejtegette.

Maga a műfaj egyébként valóban nem teljesen ismeretlen, bár nem túl elterjedt – tájékoztatta lapunkat Bokor Tamás, a Budapesti Corvinus Egyetem docense. Egy 2015-ös felmérés szerint ugyanis a televíziós reklámoknak összesen egy százaléka valóban 5 másodpercnél rövidebb reklámszpot – idézte fel. Hozzátette: ezek olcsóbb megjelenési formák, de egy MVM Paks valószínűleg nem költséghatékonysági szempontok alapján döntött emellett. Hozzátette: azok a hirdetések, amelyeknek a hossza még az egy másodpercet sem éri el, az etikusság határmezsgyéjét súrolják. Hiszen éppen az idő rövidsége miatt a fogyasztó kiszolgáltatott helyzetbe kerül. Egyrészt nincs ideje felismerni a reklám­idő alatt a hirdetőt, másrészt a szpot vetítési ideje alatt nincs ideje elkapcsolni másik csatornára, ha inkább elkerülné a reklámot – mondta.

A fél másodperces hirdetések ténye ugyanakkor igen nagy felháborodást generált a politikai közbeszédben. Az ellenzéki P (Párbeszéd) szerdán közölte, hogy az NMHH-hoz fordul, az LMP és az MSZP emellett a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságnál is bejelentést tett a villanóreklámokról. A szocialisták csütörtökön még tüntettek is a televízió székháza előtt, mondván: követelik, hogy a Fidesz és „házi tévéje”, a TV2 „fejezze be a törvénytelen agymosást”.

Más okokból kifolyólag, de a Jobbik is harcban áll a TV2-vel: Vona Gábor pártelnök a róla készült, lejáratónak nevezett tévériport ügyében tervez jogi lépéseket tenni, amelyben álláspontja szerint meghamisították a nyilatkozatát. A televíziót egyébként sem kímélik a botrányok, kevesebb mint két héttel ezelőtt egy hajléktalanokról szóló, negatív hangvételű riportjuk miatt kényszerültek magyarázkodásra.

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.