Mintha az álhíripar életre hívta volna saját ellenzékét – ezzel kommentálta egy új kezdeményezés beindulását a Harvardon működő, a világ legrégebbi újságíró-ösztöndíját odaítélő Nieman Alapítvány által fenntartott Nieman Lab szakportál szerzője. E kiadvány a média jövőjével foglalkozik, s ezúttal sem tesz másként: arról értekezik, hogy a szeriőz sajtó hogyan fog tudni megszabadulni a ferdítésen vagy konkrét hazugságon alapuló, illetve szélsőséges propagandától.
Arról mi is írtunk korábban, hogy számos meglepően ígéretes projekt létezik már ma is az internetes álhírek, kamuportálok azonosításának céljával. Ezek egy jelentős része ráadásul a gépi tanuláson, mesterséges intelligencián alapuló automatizmusokkal szűrné ki eme értéktelen, sőt káros tartalmakat. Az álhírekkel szembeni konkrét fellépésről azonban eddig kevesebb szó esett, a napokban bejelentett újdonság viszont akár efféle hadüzenetként is értelmezhető. Ott fognák meg a heccportálokat, ahol a legjobban fáj: a pénztárcájuknál. Ha elég nagy piacon létezik ugyanis, egy álhírgyár komoly üzlet – egészen addig, amíg el tudja hitetni magáról, hogy komolyan vehető.
Ennek venné elejét a News Integrity Initiative (döcögős fordítással nagyjából Kezdeményezés a Becsületes Hírekért) néven életre hívott szervezet, amelynek már alapító tagjai között is olyan jól ismert nagyágyúk tűnnek fel, mint a Facebook vagy a Mozilla, és amely első körben 14 millió dollárból veszi fel a kesztyűt az álhírek ellen. (Egyébként önmagában az is jelzi a probléma komolyságát, hogy globálisan százmillió dolláros nagyságrendben költenek erre különféle kisebb-nagyobb vállalatok, alapítványok, állami szereplők mindenféle tömörülések ernyői alatt.) A News Integrity Initiative által elsőként finanszírozott projekt ráadásul még egy gigászt vont be az álhírközlők megfojtásának nemes hadjáratába: a News Corporationt. A cég alapító-elnöke az az ausztrál születésű Rupert Murdoch, akinél nagyobb név kevés van a világméretű sajtóbizniszben. Az édesapjától örökölt kisebb mozihálózatból fejlesztett globális mamutvállalathoz több száz újság, magazin, portál, könyvkiadó, hírügynökség tartozik, köztük olyanok is, mint a The Times, a The Sun vagy a The Daily Telegraph az Egyesült Királyságban, a Wall Street Journal, a New York Post vagy a Dow Jones Amerikában. Ezek korábban még több tucat tévécsatornával és egyebek mellett a 20th Century Fox filmstúdióval is egy fedél alatt voltak, de néhány éve külön cégbe szervezték ki a (többnyire veszteséges) sajtótermékeket. Hozzájuk tartozik viszont egy Storyful névre hallgató kisebb divízió, melynek kulcsszerep jut a most beinduló, Open Brand Safety (OBS) nevű projektben.