Az RTL-vezér szerint értelmetlen a reklámadó, de nem vonulnak ki

Vidus Gabriella azt mondta: nehéz nem azt gondolni, hogy a médiatanács direkt tesz keresztbe az RTL-nek.

MN
2017. 06. 01. 12:16
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Riasztó, hogy tavaly a teljes reklámpiacon belül 11 százalékot tett ki az állami rész, vagyis az állam lett a legnagyobb piaci szereplő, és a top 5 hirdető együttvéve költött annyit, mint az állam – mondta a 24.hu-nak adott interjúban Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója, aki úgy látja, hogy a tendencia az idén is fennmarad.

Az RTL az utóbbi időben láthatóan kegyvesztett lett a kormánynál, hiszen 2016-ban a teljes állami televíziós reklámköltés 4 százaléka jutott nekik. Pedig korábban, 2010 és 2012 között, a Fidesz kormányzásának kezdetén 40-ről 60 százalékra nőtt az RTL részesedése. Vidus az okokat firtató kérdésre azt felelte: erről a kormányt mint megrendelőt kellene megkérdezni.

Az RTL reklámbevétele a vezérigazgató szerint azért csökkent, mert megváltozott a piaci versenyhelyzet, és negatívan hatott az úgynevezett bónusztörvény is, amely alapján a hirdető köteles 15 százalékos díjat fizetni a médiavásárló ügynökségnek. Ezt a 15 százalékot szerinte valójában a médiától vették el, miközben a csak 2 százalékkal növekvő reklámpiacot feleslegesen terhelik az adminisztrációs és pénzügyi költségekkel.

A reklámadó legújabb, 5,3 százalékról 7,5 százalékra emeléséről Vidus azt mondta: fogalma sincs, hogy erre az adóra, pláne az emelésére mi szükség volt, mert annak üzleti-piaci racionalitása nincs. 2014 óta mindössze 23 milliárd forintot szedett be az állam ebből, ami az államháztartásnak nem tétel, a médiavállalatok életét viszont nagyon megnehezíti. A 7,5 százalékos kulcs pedig légből kapott szám, pont, mint az 5,3 volt. Senki nem tudja, miért pont ennyi.

A legbefolyásosabb médiavezetők listájának élén álló Vidus szerint volt próbálkozás az RTL kiszorítására, de nem realitás az RTL felvásárlása, és tulajdonosuk, a Bertelsmann is megerősítette, hogy Magyarországon kíván maradni.

Nehéz ugyanakkor nem azt gondolni – mondta –, hogy a médiatanács direkt tesz keresztbe az RTL-nek, amikor például veszélyes műsornak nyilvánította az RTL Klubon látható Éjjel-nappal Budapest című műsort, vagy blokkolta az RTL bevásárlását a Central Digitális Médiába. Utóbbi ügyben keresetet nyújtottak be a Gazdasági Versenyhivatal döntése ellen, az Éjjel-nappalról pedig Vidus azt mondta: a sorozat eredetije egyszer már kiállta a német szabályozás próbáját.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.