Zuckerberg az embereket kérdezné meg, hogy melyik lapban bíznak

A Facebook a felhasználói véleményekre alapozva döntene egyes újságok megbízhatóságáról.

Pintér Bence
2018. 01. 20. 17:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mark Zuckerberg Facebook-főnök nemrég azt jelentette be, hogy csökkentik a Facebook felhasználóinak hírfolyamában a „nyilvános” tartalmat, vagyis a céges oldalak vagy épp a média által megosztott posztokat kevesebben fogják látni; ugyanakkor több bejegyzés jelenik meg a barátoktól és a családtagoktól.

Már ez is komoly változás, de a cég alapítójának új bejegyzése szerint más változások is lesznek: a Facebook biztosítani akarja, hogy a hozzánk elérő hírek megbízható, magas minőségű forrásból származzanak, amelyek alkalmasak arra, hogy egyfajta közös alapot teremtsenek. Zuckerberg szerint ugyanis túl sok a szenzációhajhász, félrevezető és polarizáló tartalom a közösségi oldalon. Az azonban fejtörést okozott a cég vezetőinek, hogyan döntsék el, melyik médium megbízható, illetve képvisel magas minőséget.

A Facebook-alapító sorra vette a lehetőségeket: eldönthetnék ők cégen belül, hogy mit tekintenek megbízhatónak; vagy kiszervezhetnék a munkát külsős szakértőknek, de azt nem érezte megfelelőnek. Ezért végül úgy döntöttek, hogy a Facebook közösségére alapoznak: azt akarják megtudni, hogy melyek azok a médiumok, amelyekben a legszélesebb felhasználói kör bízik.

Ezt a Facebook szokásos elégedettségi felmérésébe építik be. Meg fogják kérdezni a felhasználót, hogy ismernek-e adott médiumokat, és ha igen, mennyire bíznak bennük. „Az elképzelés az, hogy egyes médiumokban csak a saját olvasói bíznak, másokban viszont a társadalom széles körei, akkor is, ha nem követik azokat konkrétan. A mintából kivesszük azokat, akik nem ismerik az adott médiumot, tehát a végső eredményt az adja, hogyan aránylanak az adott médiumban bízók azokhoz, akik ismerik a médiumot” – írta Zuckerberg.

„Reményeim szerint a mostani, illetve a múlt heti frissítés együttesen azt eredményezi majd, hogy a Facebookon töltött idő jól eltöltött idő lesz: ahol erősítjük a kapcsolatainkat, aktív beszélgetésekbe lépünk passzív fogyasztás helyett, és ahol ha híreket olvasunk, akkor biztosak lehetünk abban, hogy azok megbízható, magas minőségű forrásból származnak” – zárta posztját Zuckerberg.

A frissítéssel kapcsolatban elég sok a kérdés, az Atlantic például ötöt szedett össze. Tudni kívánja, valóban ez az egy módja lesz-e a médiumok szavahihetőségének meghatározására; lesz-e bármiféle emberi felügyelet a folyamat fölött; ki tervezte a Facebook felmérését; illetve az adott médiumok fellebbezhetnek-e a Facebook döntése ellen.

Az Atlantic szerzőjének egy másik felvetése szintén érdekes: a Facebook egyébként is meg tudja határozni politikai hovatartozásunkat, így akár azt is vizsgálhatja, ha mondjuk alapvetően az egyik politikai oldalhoz tartozók lepontoznak egy másmilyen politikai alapállású médiumot; de más politikai oldalakhoz tartozó felhasználók nem járnak el így az ellenoldali médiumokkal. Ez pedig egy sor új kérdést vethet fel. 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.