Mark Zuckerberg Facebook-főnök nemrég azt jelentette be, hogy csökkentik a Facebook felhasználóinak hírfolyamában a „nyilvános” tartalmat, vagyis a céges oldalak vagy épp a média által megosztott posztokat kevesebben fogják látni; ugyanakkor több bejegyzés jelenik meg a barátoktól és a családtagoktól.
Már ez is komoly változás, de a cég alapítójának új bejegyzése szerint más változások is lesznek: a Facebook biztosítani akarja, hogy a hozzánk elérő hírek megbízható, magas minőségű forrásból származzanak, amelyek alkalmasak arra, hogy egyfajta közös alapot teremtsenek. Zuckerberg szerint ugyanis túl sok a szenzációhajhász, félrevezető és polarizáló tartalom a közösségi oldalon. Az azonban fejtörést okozott a cég vezetőinek, hogyan döntsék el, melyik médium megbízható, illetve képvisel magas minőséget.
A Facebook-alapító sorra vette a lehetőségeket: eldönthetnék ők cégen belül, hogy mit tekintenek megbízhatónak; vagy kiszervezhetnék a munkát külsős szakértőknek, de azt nem érezte megfelelőnek. Ezért végül úgy döntöttek, hogy a Facebook közösségére alapoznak: azt akarják megtudni, hogy melyek azok a médiumok, amelyekben a legszélesebb felhasználói kör bízik.
Ezt a Facebook szokásos elégedettségi felmérésébe építik be. Meg fogják kérdezni a felhasználót, hogy ismernek-e adott médiumokat, és ha igen, mennyire bíznak bennük. „Az elképzelés az, hogy egyes médiumokban csak a saját olvasói bíznak, másokban viszont a társadalom széles körei, akkor is, ha nem követik azokat konkrétan. A mintából kivesszük azokat, akik nem ismerik az adott médiumot, tehát a végső eredményt az adja, hogyan aránylanak az adott médiumban bízók azokhoz, akik ismerik a médiumot” – írta Zuckerberg.
„Reményeim szerint a mostani, illetve a múlt heti frissítés együttesen azt eredményezi majd, hogy a Facebookon töltött idő jól eltöltött idő lesz: ahol erősítjük a kapcsolatainkat, aktív beszélgetésekbe lépünk passzív fogyasztás helyett, és ahol ha híreket olvasunk, akkor biztosak lehetünk abban, hogy azok megbízható, magas minőségű forrásból származnak” – zárta posztját Zuckerberg.
A frissítéssel kapcsolatban elég sok a kérdés, az Atlantic például ötöt szedett össze. Tudni kívánja, valóban ez az egy módja lesz-e a médiumok szavahihetőségének meghatározására; lesz-e bármiféle emberi felügyelet a folyamat fölött; ki tervezte a Facebook felmérését; illetve az adott médiumok fellebbezhetnek-e a Facebook döntése ellen.
Az Atlantic szerzőjének egy másik felvetése szintén érdekes: a Facebook egyébként is meg tudja határozni politikai hovatartozásunkat, így akár azt is vizsgálhatja, ha mondjuk alapvetően az egyik politikai oldalhoz tartozók lepontoznak egy másmilyen politikai alapállású médiumot; de más politikai oldalakhoz tartozó felhasználók nem járnak el így az ellenoldali médiumokkal. Ez pedig egy sor új kérdést vethet fel.