Miért beszél Stohl vallásos áhítattal egy piramisról?

Hamar lemásolta a TV2 az RTL Klub műsorát, A Falat, bár sok köszönet sajnos nincs benne.

Lakner Dávid
2018. 02. 20. 16:41
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ez az a vetélkedő, ahol bármi megtörténhet – halljuk rendre Stohl Andrástól a TV2 új játéka, A Piramis elején. Tudjuk jól, mindez erős túlzás, hiszen az ötletet az RTL Klub új műsoráról, A Falról koppintották, így bármi azért nem történhet meg. Persze, némi módosításra szükség volt, hogy ne legyen teljes a nyúlás, de a különbségek így is elenyészők. Az RTL be is rágott, hogy miután megszerezte az amerikai formátum jogait, konkurense szemérmetlenül lemásolta, de hát ilyen ez a show-biznisz – felelné szivarozva Andy Vajna. Nem is kell sajnálnunk ebben az évtizedes, leginkább csak a csatornák vezetői számára érdekes küzdelemben senkit. Emlékezhetünk, a 2000-es évek elején épp az RTL másolta le a TV2 által megszerzett külföldi sikerformátumot, a Big Brothert. Más kérdés, hogy hosszú távon mégis a magyar változat tudott sikeres maradni.

A Piramis műveltségi vetélkedőnek nevezi magát, ugyanakkor inkább a szerencse befolyásolja a játékot. Az egymással szemben álló párosok előbb megküzdenek a továbbjutásért, helyes válaszokkal gyűjtögetve az összegeket. Ha jól válaszolnak, a flipperszerű piramisban alázuhanó golyók hozzáadnak a pénzükhöz, ha rosszul, akkor elvesznek belőle.

Hiába gyűlnek viszont a forintok, a következő fordulók keményebbek nem is lehetnének. Egyre több a golyó, egyre több a válaszlehetőség, viszont gyorsan lenullázhatják magukat a játékosok. A végén pedig következik a pszichológiai terror: elválasztják egymástól a versenyzőket, egyikük beül a piramisba, és csak ő válaszol a kérdésekre. Ugyan igénybe vehet egy segítséget, a négy válaszlehetőség közül kizárva egyet, de ezzel az alázuhanó három golyóból egy „büntetővé” válik, az tehát mindenképp elvesz az összegből. Miután van három-, négy-, de tízmilliós fiók is, így nagyon könnyű csupa jó válasszal, egyetlen fölhasznált segítség miatt mindent bukni. Ezután következik egy szerencsekör is, ami ugyancsak simán nullázhat, mindennek tetejébe a végén a játék felajánl egy összeget az addig megszerzettek ellenében. Azt viszont a piramisban játszó félnek kell eldöntenie, elfogadja-e – úgy, hogy ő nincs azzal tisztában, jó válaszokat adott-e, azaz 13 millión vagy nulla forinton állnak-e a párjával. A formátumnak mintha direkt az volna a célja, hogy elhintse a keserűség magvát jól működő kapcsolatokban is, és lehetőleg minél több hasonló páros jöjjön létre, mint Edward Albee klasszikusában, a Nem félünk a farkastól című drámában.

Ha pedig a játék nem kínálna elég stresszt, még Stohl András is rátesz néhány lapáttal, olykor már-már művészi szinten művelve a megalázó lelki terrort. – Ennyi pénzért hányszor kell dideregned? Mennyi szenvedés, hogy ennyi pénzt összehozz? – kérdezi például a hajnalban kelő, piacozásból élő férfit, akinek felajánlottak 1,3 milliót, de nem fogadta el, így üres kézzel távozott. Az a Stohl András teszi ezt, aki előbb a Magyar Narancsnak elmondta, hogy ő is üvöltene, mint Schilling Árpád, majd gond nélkül leszerződött a kormánypropagandával súlyosbított TV2-höz. – Nekem az a dolgom, hogy szórakoztassam az embereket – nyilatkozta akkor Hendrik Höfgen legjobb megformálója, aki most épp minimális pénzért robotoló embereket nyomaszt a mindennapjaikkal.

A Piramis mellett szól persze, hogy végre értelmes embereket nézhetünk egy műveltségi vetélkedőben. Az Észbontókhoz hasonló műsorok, illetve valóságshow-k után nagy eredmény, hogy újra olyanoknak szurkolhatunk, akik akár a szomszédaink is lehetnének. Szimpatikus az a páros, amelyik társasjátékozót nyitna, a piacozó, 38 éve együtt lévő házaspár, de a velük szemben induló két mintatesó is. A kérdések is érdekesebbek, bár akadnak önpromó jellegűek, illetve a 24.hu nemrég megírta: a feladványok olykor félrevezetők. Igaz, ezek kiküszöbölhető hibák, és nem is arról van szó, hogy helytelen lenne a játék által jónak mondott válasz.

A valódi probléma inkább tényleg az: bár nagyon sok múlik a szerencsén, a piramis olyan terhet helyez a játékosra, amit nem könnyű viselni. Ennek jegyében rendre össze is számolja Stohl, mi volna, ha a levont pénzt inkább hozzáadnák a nyereményhez: hipotetikus, teljesen értelmetlen fölvetés. Már ha nem direkt az a cél, hogy az ember folyamatosan átkozza magát, és a „lehetett volna így is” gondolattal keljen és feküdjön attól fogva mindig. Ezt valószínűsíti, hogy Stohl valamiért folyamatosan vallásos áhítattal beszél a piramisról, ez pedig a ripacskodásánál is zavaróbb egy idő után. – A piramis ad, a piramis elvesz. Viszontlátásra, mert ez a piramis – köszön el például az egyik adás végén. Szívesen megkérnénk, hogy elemezze ezt a második mondatot, mert nemigen jöttünk rá, mit is jelenthet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.