Viszik a bakelitet, mint a cukrot. Vagy hát a vinilt, ha pontosabbak kívánunk lenni. Amerikában, Angliában, Németországban, de még Magyarországon is. Mivel annyi megrögzött hifista a földön nincs, amennyit elpasszolnak belőle, élhetünk a gyanúperrel, hogy a kedvező eladási mutatók mögött érzelmi szálak is rejteznek. Mert hanglemezt válogatni, nézegetni, feltenni, hallgatni egész egyszerűen jó. Még a sercegés is jó, vagy tán az a legjobb.
Előttem mindjárt K. D. Lang Hymns of the 49th Parallel (Nonesuch, 2016) című új lemeze, a borító máris élvezhető, rajta havas táj egy szomorúan gyönyörű fával, szép. A mellékletben, mivel nagyobbak a betűk, mint a cédén és a samponon, el lehet olvasni a dalszövegeket, tehát nem csupán szép, de felettébb praktikus is. Innen tovább és beljebb, de előbb egy kis statisztika, nem lesz unalmas. A legfrissebb adatok szerint Németországban, Európa második legnagyobb piacán (így megy ez most átmenetileg, ország = piac) tavaly negyven százalékkal több vinilt vásároltak a fogyasztók (lásd még emberek), mint az azt megelőző esztendőben. Trend és tendencia randevúja kézzelfogható, ugyanakkor az adatokból az is kiderül, hogy az 1,59 milliárd eurós hanghordozó-forgalomból a lemezek csupán 4,4 százalékot tesznek ki. A listán továbbra is a százszor eltemetett cédé vezet 53,8 százalékkal, míg az internetes bogarászás, az online streaming 24,1-es szeletet hasított ki, ami 72,7 százalékos növekedést jelent. Utóbbi így nagyobbat ugrott a bakelitnél is, ami elsősorban az okosnak nevezett telefonok iparszerű használatának köszönhető, és alighanem a digitális hangfájlok rovására történt. Az empéhármazás múló hisztinek tűnik, és a nemzetközi helyzet fokozódik. Hogy a telefonozás végül bedarál-e mindent, vagy az emberiségnek megjön a józan esze, és újra felismeri (mint két készülék egymást az utcán) a szertartások okozta örömöt, az még a jövő zenéje.
Egy ideje úgy volt, hogy K. D. Langé viszont a múlté, és bizonyos értelemben így van most is. A Himnuszokon ugyanis régi dalokat dolgozott fel. Leonard Cohen, Joni Mitchell, Neil Young jön sorban például, meg egy saját is. A nyolcvanas években a kanadai énekesnő, dalszerző, színésznő Suzanne Vegával és Tracy Chapmannel együtt alaposan átrendezte a csajos pop-rock szcénát, majd látszólag eltűnt. Néha lemezek, filmzenék, társadalmi aktivitás leszbikusfronton, de semmi világraszóló. Tegyük hozzá, szerencsére. Annyira lett csupán az ipar része, amennyi elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy célba találjanak a dalok. Ez meg most itt egy népi-nemzeti anyag. Amennyiben a country felől közelítünk, és felrémlik, hogy a Hallelujah-t és a Helplesst is Kanada adta a világnak. Nincs nagy dobpergés (egy számban használnak ütőhangszert), hajcihő, csak valami egészen elképesztő éneklés és azok az áldott pillanatok, amikor az egyáltalán nem könnyű zenéből egyszer csak művészet lesz.