Viszik a bakelitet, mint a cukrot. Vagy hát a vinilt, ha pontosabbak kívánunk lenni. Amerikában, Angliában, Németországban, de még Magyarországon is. Mivel annyi megrögzött hifista a földön nincs, amennyit elpasszolnak belőle, élhetünk a gyanúperrel, hogy a kedvező eladási mutatók mögött érzelmi szálak is rejteznek. Mert hanglemezt válogatni, nézegetni, feltenni, hallgatni egész egyszerűen jó. Még a sercegés is jó, vagy tán az a legjobb.
Előttem mindjárt K. D. Lang Hymns of the 49th Parallel (Nonesuch, 2016) című új lemeze, a borító máris élvezhető, rajta havas táj egy szomorúan gyönyörű fával, szép. A mellékletben, mivel nagyobbak a betűk, mint a cédén és a samponon, el lehet olvasni a dalszövegeket, tehát nem csupán szép, de felettébb praktikus is. Innen tovább és beljebb, de előbb egy kis statisztika, nem lesz unalmas. A legfrissebb adatok szerint Németországban, Európa második legnagyobb piacán (így megy ez most átmenetileg, ország = piac) tavaly negyven százalékkal több vinilt vásároltak a fogyasztók (lásd még emberek), mint az azt megelőző esztendőben. Trend és tendencia randevúja kézzelfogható, ugyanakkor az adatokból az is kiderül, hogy az 1,59 milliárd eurós hanghordozó-forgalomból a lemezek csupán 4,4 százalékot tesznek ki. A listán továbbra is a százszor eltemetett cédé vezet 53,8 százalékkal, míg az internetes bogarászás, az online streaming 24,1-es szeletet hasított ki, ami 72,7 százalékos növekedést jelent. Utóbbi így nagyobbat ugrott a bakelitnél is, ami elsősorban az okosnak nevezett telefonok iparszerű használatának köszönhető, és alighanem a digitális hangfájlok rovására történt. Az empéhármazás múló hisztinek tűnik, és a nemzetközi helyzet fokozódik. Hogy a telefonozás végül bedarál-e mindent, vagy az emberiségnek megjön a józan esze, és újra felismeri (mint két készülék egymást az utcán) a szertartások okozta örömöt, az még a jövő zenéje.
Egy ideje úgy volt, hogy K. D. Langé viszont a múlté, és bizonyos értelemben így van most is. A Himnuszokon ugyanis régi dalokat dolgozott fel. Leonard Cohen, Joni Mitchell, Neil Young jön sorban például, meg egy saját is. A nyolcvanas években a kanadai énekesnő, dalszerző, színésznő Suzanne Vegával és Tracy Chapmannel együtt alaposan átrendezte a csajos pop-rock szcénát, majd látszólag eltűnt. Néha lemezek, filmzenék, társadalmi aktivitás leszbikusfronton, de semmi világraszóló. Tegyük hozzá, szerencsére. Annyira lett csupán az ipar része, amennyi elengedhetetlenül szükséges ahhoz, hogy célba találjanak a dalok. Ez meg most itt egy népi-nemzeti anyag. Amennyiben a country felől közelítünk, és felrémlik, hogy a Hallelujah-t és a Helplesst is Kanada adta a világnak. Nincs nagy dobpergés (egy számban használnak ütőhangszert), hajcihő, csak valami egészen elképesztő éneklés és azok az áldott pillanatok, amikor az egyáltalán nem könnyű zenéből egyszer csak művészet lesz.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!