Még január végén történt, hogy az Engie francia energetikai konszern brit kikötőből indult Gaselys nevű tankere cseppfolyósítottgáz-rakományával befutott a bostoni kikötőbe. A sajtó már önmagában ezen is meglepődött, hiszen az Egyesült Államokat mindenki a gáz exportőreként és nem importőreként tartja számon. Emellett még azon is felkapta mindenki a fejét, hogy a Gaselys orosz gázt szállított Amerikába, amely éppen ki akarja szorítani a Gazpromot az európai piacról. Joggal vetődik fel ezek után a kérdés: hogyan importálhat az egyik legnagyobb gázkitermelő Egyesült Államok folyékony földgázt (LNG), ráadásul a szankciók ellenére orosz eredetűt?
A „palagáz-forradalom” után ugyanis már csak szükségleteinek három százalékát, évi két és fél milliárd köbmétert fedez a cseppfolyósítottgáz-importjából az Egyesült Államok. Az LNG elsősorban Trinidad és Tobagóból érkezik, s az import döntő hányadát a Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island és Vermont államokat magában foglaló New England (Új-Anglia) régióban használják fel. Ebben a térségben a gázvezetékek infrastruktúrája gyengén fejlett, így ezen az úton nem tudnak eljuttatni elegendő gázt. Különösen csúcsidőben mutatkozik hiány, így a mostani nagy hidegek idején Új-Anglia régiója vált a világ legdrágább gázpiacává. A beszerzési árak itt az egekbe szöktek, 6300 dollárt adtak ezer köbméter gázért, ami huszonötszöröse az európai átlagnak. Sőt Európa hasonló, télen a cseppfolyósított gázra támaszkodó régióinak árait is jelentősen meghaladta. A dél-franciaországi gázelosztónál ugyanis január elején „mindössze” 600 dollárt adtak ezer köbméterért. Érthető hát, hogy eladók ilyenkor, a nagy haszon reményében rástartolnak ezekre a régiókra. Így tett az Engie is, amikor New Englandot célozta meg a gázzal. Mint a Bloomberg hírügynökség emlékeztet, utoljára 2014-ben fordult elő, hogy az Egyesült Államok Európából vásárolt cseppfolyósított gázt, akkor Spanyolországból indultak tankerhajók az Atlanti-óceán túloldalára.