Befektetés vagy pótcselekvés?

A Nyugat-Balkán integrációjának fölgyorsításával előremenekül az Európai Unió.

Stier Gábor
2018. 02. 16. 13:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elmúlt évek tapasztalatából kiindulva váratlan lépésre szánta el magát az Európai Unió, amikor a napokban geostratégiai célként tűzte ki a Nyugat-Balkán integrálását. A válságról válságra bukdácsoló, egyre inkább befelé forduló EU újra a jövőbe néz, amikor a hat ország, Szerbia, Montenegró, Albánia, Macedónia, Bosznia-Hercegovina és Koszovó felvételével befejezné Európa egyesítését. Nem egyszerű a feladat a régió országainak felkészültségét, etnonacionalizmusát és megosztottságát nézve. Ám az idő azonban sürget, hiszen ha az unió nem lép, akkor nemcsak a régióért megindult versenyt veszíti el, hanem annak esélyét is, hogy az átalakuló világ egyik geopolitikai pólusa legyen. De valóban ez-e a célja az esetleges bővítéssel az utóbbi időben ilyen ambíciókat nem nagyon mutató Európai Uniónak, vagy egyszerűen csak megijedt Oroszország és Törökország befolyásának látványos növekedésétől? Nem pótcselekvés-e ez az egész Juncker-terv? Rengeteg kérdést kell még megválaszolni, hogy a Nyugat-Balkán geopolitikai befektetésként megjelölt integrációja tényleg stabil, erős Európát eredményezzen.

Az eurózóna megrendülése, az uniós intézményrendszer megmerevedése, a hagyományos elitek meggyengülése, az euroszkepticizmus erősödése, a brexit, a migránsok tömege által jelentett megpróbáltatások és általában véve az európai elitek tehetetlensége miatt az EU a története legmélyebb válságát éli át. Egyre több olyan elemzés jelenik meg, ami már a felbomlást vizionálja. A gazdaságot tekintve továbbra is befolyásos, közben „a nagy atlanti testvér” másfelé fordulásával új esélyt kapott Európát mégsem lehet leírni. Erre utal a reformokról szóló tárgyalások megkezdése, és az is, hogy felismerték, a védelmi képességeken javítani kell. De jól mutatja ezt az a kétségkívül merész elhatározás is, amellyel az eddig a további bővítésről hallani sem akaró, még az előző nyűgeit cipelő Európai Bizottság előremenekülve a Nyugat-Balkán integrálása mellett döntött. Erre kényszeríti a világ gyors átalakulása, a kiéleződött verseny, és a változó biztonságpolitikai helyzet is. Az integráció kétségkívül kiterjesztené erre a régióra is a stabilitást, egyben segítené a migránsválság kezelését.

Ha ránézünk a térképre, logikusnak látszik az uniós tagországok által körülvett régió integrálása. Európa versenyképességét ez a lépés annak ellenére erősíti, hogy felzárkóztatásuk még sok pénzbe és munkába kerül. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a térségben történelmi, kulturális közelsége és geostratégiai okok miatt az elmúlt években érezhetően megerősítette a befolyását Oroszország, Törökország, Kína, de még Szaúd-Arábia is. Az egyik vezetéket, a másik utat és vasutat, míg a harmadik mecseteket és hidakat épít. Eközben a térség legnagyobb tőkebefektetője és kereskedelmi partnere, az EU mintha elaludt volna. A csatlakozási dátum kissé kockázatos megjelölésével viszont most egyértelműen jelezte, hogy egyáltalán nem mondott le a Nyugat-Balkánról. Az egyértelmű akaratot az eddig évi egymilliárd eurós támogatás növelése mellett az is jelzi, hogy a bővítés felgyorsításának kinyilvánítása után uniós vezetők sora utazik a térségbe.

Szerbia és Montenegró, a két legelőbbre tartó ország után Albániával, majd később a többiekkel is megkezdődhetnek a csatlakozási tárgyalások. A korrupciót, a bűnözést és a piacgazdaság állapotát nézve nyilvánvaló, hogy a tagságra 2025-ig még a két éllovas sem lesz kész. Ennél is fontosabb, hogy valahogy megoldódjanak az etnikai alapú konfliktusok. A köztük lévő hatalmas különbségek ellenére célszerű volna a hat országot egyszerre fölvenni, hogy később a már bejutottak ne vétózhassák meg szomszédjaik tagságát. De addig az EU-nak is meg kell teremtenie a feltételeket. Például olyan intézményrendszert kell kialakítania, amely 33 tagország kiszolgálására képes. Mégpedig úgy, hogy közben nem nyitja ki az alkotmány átírásával Pandóra szelencéjét. Emellett fejben is készen kell állni. A bővítés politikai döntés kérdése, és az Európai Unió geostratégiai érdekeinek mindent felül kell írniuk.

A Juncker által vázolt terv megvalósulása ennek járulékos átalakításaival együtt feltételezi, hogy a 2020-as évek közepére az Európai Unió bejelentkezik a világpolitikai pólus szerepére. Ehhez persze az érdekek alapján újra kell gondolni a transzatlanti viszonyt, normalizálni a kapcsolatokat Oroszországgal, közben megtalálni a bővítésből egyelőre mindenképp kimaradó Ukrajna és Törökország stabil helyét az eurázsiai geopolitikai térség e két pólusa között. Ebben segíthet, hogy a Nyugat-Balkán országai a nyugati tagoknál elkötelezettebbek a keleti szomszédság stabilizálása iránt, így az unión belül a kérdés pragmatikus megközelítésének táborát gyarapíthatják. De ez a bővítés csakis úgy erősítheti Európát, ha az képes lesz rugalmasan kezelni belső különbségeit, és nem szakad ketté végletesen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.