Kelet-Ukrajnában három évvel a minszki megállapodás után is feszült a helyzet. A tűzszünet meglehetősen ingatag; a rendezés kereteit meghatározó dokumentum pontjainak teljesítése egyre távolibbnak látszik. Ukrajna ugyanis érezhetően mind nagyobb tehernek érzi a kedvezőtlen katonai körülmények között aláírt, számára kétségkívül előnytelen szerződést, így az Egyesült Államok hallgatólagos támogatásával folyik a csendes kihátrálás a minszki folyamatból. Ennek egyik mozzanataként értékelhető Donald Trump amerikai elnöknek az a felvetése, hogy a Donbaszról folyó tárgyalások helyszínét tegyék át Minszkből Asztanába. De távolodik Minszktől az „ideiglenesen megszállt területekről” szóló, Oroszországot agresszorként megjelölő, és a megállapodással ellentétben a konfliktus részeseként kezelő ukrán törvény is.
Eközben óvatos optimizmusra adhatnak okot az ENSZ-békefenntartók telepítését célzó moszkvai javaslatról az orosz és az amerikai megbízott, Vlagyiszlav Szurkov és Kurt Volker között folyó, legutóbb január végén Dubajban tartott tárgyalások, a Donbasz különleges státusát rögzítő ukrán törvény érvényességének meghosszabbítása, valamint a múlt év végén végrehajtott fogolycsere is. Az úgynevezett normandiai formátum – Németország, Franciaország, Ukrajna és Oroszország – külügyminisztereinek a pénteken kezdődő müncheni biztonságpolitikai konferencia keretében tartandó találkozóján tehát lesz miről beszélni. Mindenekelőtt meg kell erősíteni a 2015-ös minszki jegyzőkönyvet (Minszk II.), és az e tárgyalási keret folytatása melletti kiállást. Ez persze formálisan meg is történik, mert abban minden érintett egyetért, hogy hosszú távon a minszki megállapodásnak nincs alternatívája. Csakhogy közben – mint arra már utaltunk – a folyamat leült, a felek pedig inkább távolodnak a megegyezés pontjainak teljesítésétől. Érezhetően kezd eközben belefáradni a válság rendezésébe a két, az utóbbi időben ráadásul saját belső problémáival elfoglalt európai hatalom is. Erősödik ugyanakkor az Egyesült Államoknak a konfliktusra gyakorolt, immár a fegyverszállításokban is megmutatkozó hatása. Ezt mindennél jobban mutatja Szurkov és Volker egyeztetéseinek egyre gyakoribbá válása. El kell tehát dönteni, hogy Amerika milyen szerepet kapjon a rendezésben. A jelenlegi helyzet mindenkinek megfelel, de elég hatékony-e? Formálisan Európa belügyeként kezeli a válságot, miközben a fontos kérdések sokszor Moszkva és Washington között dőlnek el.