A repülőgépek sebességének mérésére használt úgynevezett Pitot-Prandtl-cső jegesedése okozhatta a vizsgálat elsődleges eredményei alapján a Moszkva mellett a felszállás után vasárnap lezuhant An–148-100B típusú gép katasztrófáját. Az Államközi Légiközlekedési Bizottság (MAK) tájékoztatott arról, hogy a gép Pitot-csövei eljegesedtek, mivel a nyomásérzékelők egyikén sem volt bekapcsolva a fűtés. Így a kapitány rossz és egymástól eltérő sebességadatokat kapott a repülésirányító rendszerektől. A bizottság a tragédia lehetséges okai közül kizárta a hajtómű felrobbanását, vizsgálják még ugyanakkor az üzemanyag minőségét, valamint azt, hogy a pilóták hibáztak-e.
A repülési szakemberek azonban vitatják azt, hogy a fűtés bekapcsolásának elmaradása lett volna a katasztrófa lehetséges oka.
A sebesség jelzésére ugyanis tartalékberendezések is vannak, ráadásul a hajtóművek előmelegítésének kihagyása a protokoll és a beépített biztonsági rendszerek miatt szinte lehetetlen.
A gép 1800 méteren kezdett meredek süllyedésbe, és a becsapódáskor – a repülés rekonstrukciója alapján – a műszerek 800 kilométeres sebességet mértek. A vizsgálat végeredménye a napokban várható, a sajtó és a szakemberek eközben egyre többet foglalkoznak magának a típusnak a problémáival.
Az An–148 az ukrán Antonov tervezőiroda kis hatótávolságú, regionális utasszállító repülőgépe. Sorozatgyártását a kijevi Antonov repülőgépgyár és az oroszországi Voronyezsi Repülőgépgyár végzi. Fejlesztése az 1990-es évek elején kezdődött. Az Antonov tervezőiroda az elöregedett Tu–134-esek és Jak–42-esek leváltására kisebb forgalmú repülőjáratokra akart létrehozni egy 70–80 személyes utasszállító gépet. Az új gép lényegében az 1990-es évek végén Kijevben már fejlesztés alatt lévő An–74TK-300-as gépen alapult. Ennek az aerodinamikai elrendezését és konstrukcióját követi, de az utasszállító funkció érdekében a törzset meghosszabbították, a farokrészt áttervezték és módosították, a törzs tetejére helyezték a szárnyat is. Az An–148-as így ukrán gépnek számít, az Antonov honlapján azonban megjegyzik, hogy 15 ország 214 vállalata működött közre a létrehozásában.