A Szovjetunió világháború utáni történetének egyik legtragikusabb napja volt 1968. március 27-e. Az első számú szovjet űrhajós, Jurij Gagarin és kiképzője, Vlagyimir Szerjogin ötven évvel ezelőtt délelőtt 10 óra 18 perckor szállt fel a Moszkva melletti Cskalovszkij repülőtérről egy MiG-15UTI géppel egy rutinjellegű próbarepülésre. Semmi jel utalt a katasztrófára. Az ekkor már berepülő pilóta Gagarin 10 óra 31 perckor jelentette az irányítótoronynak, hogy a feladatot teljesítette, és engedélyt kért a visszatérésre. Ezután megszakadt a kapcsolat, a gép lezuhant, s a pilóták földi maradványait 14 óra 50 perckor találták meg a Vlagyimiri terület Novoszjolovo falujának közelében találták meg.
Mindez hét évvel a történelmi repülése után következett be. A szegény családból származó, az öntőmunkási szakma megszerzése után a szaratovi műszaki főiskolán továbbtanuló Gagarint háromezer vadászpilóta közül válogatták be a húszfős csoportba, melynek tagjait a Moszkva mellett újonnan épült Csillagvárosban az űrhöz hasonló fizikai körülmények között készítették fel a történelmi feladatra. A kemény gyakorlatok során nyújtott teljesítményük és testi-lelki adottságaik miatt Gagarint és German Tyitovot választották ki. Végül a repülésre Gagarint jelölték ki, és Tyitov lett a tartalék.
1961. április 12-én Gagarin a Vosztok-1 típusú egyszemélyes űrhajóval helyi idő szerint 9 óra 7 perckor startolt Bajkonurból, útja 108 percig tartott, ez idő alatt megkerülte a Földet. Ezzel az emberes űrrepülések terén is megelőzték a szovjetek az amerikaiakat. Gagarin később már nem hajtott végre több űrrepülést. A Szojuz–1 1967-es katasztrófája után a Csillagvárosban folyó kiképzést vezette, ezzel párhuzamosan újból elkezdett vadászgépen repülni.
A tragikus repülés körülményeit vizsgáló állami bizottság jelentése szerint a pilóták a légköri viszonyok megváltozása miatt – hogy mit értettek ezalatt, azt nem részletezték – éles manőverre kényszerültek, a gép zuhanni kezdett, s hiába próbálták meg kihozni a dugóhúzóból, a földbe csapódott. A jelentés teljes szövege máig titkosítva van, így a baleset körülményeiről számos teória született, kezdve attól, hogy Gagarin öngyilkos lett, azon keresztül, hogy ufóval találkozva halt meg, egészen addig, hogy a szovjet vezetés megölette, miután eltávolodott a párttól.