Még a 2000-es évek közepén történt, hogy ott álltam Moszkva legősibb, a Kreml falaitól keletre elterülő történelmi magja, a Kitajgorod egyik csendes utcácskájában, s felcsöngettem a Fandorin-sorozattal világhírre szert tevő orosz íróhoz. Élni tudni kell, gondoltam magamban, ahogy körbehordoztam a tekintetemet az akkor még a rekonstrukció kezdetén lévő környéken. A templomok, a lebontott városfal maradványa, az épületek a régi Moszkvára emlékeztettek. A XIX. század közepén ugyanis még ez volt „a város”, amely a sikátorok, átjárók labirintusával egy keleti karavánszerájra emlékeztetett. Akár maga Fandorin is előléphetett volna az egyik kapualjból. Miközben mindez végigfutott az agyamon, ijedten pillantottam az órámra. Majd húsz percet késtem.
Mentségemre szolgált, hogy ez a nap még moszkvai léptékkel mérve is erősen terhelt volt. Délelőtt alig pár perccel a robbanás után futottam bele egy öngyilkos merényletbe. Két csecsen nő „vitt magával” Allahhoz öt békés polgárt. Szakadt a hó, a központban mindenütt elterelték a forgalmat. Beállt a város, s ez volt aznap már a harmadik interjúm. A lépcsőházba lépve portás irányított az emeletre, ahol átfázva, a moszkvai élet fordulataitól megtörve, ám az Akunyin regényeiből is ismert XIX. századi Moszkva hangulatát beszippantva álltam az elegáns polgári lakás előtt. Az író kifogástalan házi öltözetben nyitott ajtót, s a városban uralkodó felfordulással mit sem törődve, angolos távolságtartással közölte, hogy az interjúra szánt idő éppen most telt le.
Igazi úriemberként azonban mégiscsak leültetett, teával kínált. Valamiféle furcsa, számomra idegen világba csöppentem, amelyben a hol a Borisz Akunyin, hol az Anatolij Brusznyikin, hol pedig az Anna Boriszovna írói álnév mögül egyszer csak előlép az udvarias, ám rideg vagy legalábbis rigolyás kiszámítottsággal élő, kopaszodó, szemüveges, a negyvenes évei közepén járó férfi, Grigorij Cshartisvili. Ennyit a nagy találkozás varázsáról. Szabódok, hogy felborítottam a napirendjét, de elgyötört ábrázatomra nézve kissé megenyhül, s csak annyit mond, amúgy is a tea ideje van. Ilyenkor már nem szokott írni.