A Rába gépkocsik az első világháború előestéjén mutatkoztak be a világnak: Grand típusból 167 darab készült, ebből 96 a hadügyminisztérium részére, a többi javarészt cégek birtokába került, csak kevés jutott magánkézbe, így például Hubay Jenő zeneszerző tulajdonába. Az Alpha típusból tízet gyártottak.
A Rába személyautók leghíresebb tulajdonosa IV. Károly magyar király volt, aki egy különleges, luxuskivitelű, 1918-ban gyártott Grandot birtokolt.
Győr várossá válásának 750. évfordulóját ünnepeljük idén. A kisalfold.hu induló sorozatában azt mutatja be, hogy milyen különlegességeket adott Győr a világnak.

Fotó: KISALFOLD.HU – MEDIAWORKS
A kisalfold.hu soroaztában elsőként a Rába automobil nyomába eredtek. Szabó János negyven évig dolgozott a Rába-gyárban, mint vezető járműkonstruktőr ment nyugdíjba 2013-ban, jelenleg pedig a budapesti Közlekedési Múzeum Rába-anyagait gondozza. A Rába honlapja és Szabó János segítségével elevenítjük fel a Rába személyautók történetét.
A történet a cégóriás 1896-os alapításával kezdődött. Az első nemzetközi sikereket a vasúti kocsik gyártása hozta meg a vállalatnak, az 1900-as párizsi világkiállításon is bemutatkozó cég megbízást kapott a londoni metró szerelvényeinek elkészítésére. Magyarországon a századforduló idején rohamos fejlődésnek induló közúti közlekedés és járműgyártás területén is úttörő munkát végzett a gyár. 1904-ben az elsők között alkotta meg saját közúti motoros jármű koncepcióját, egy gőzmotor hajtású automobilt, bár a megvalósulásról nem maradt fenn dokumentum.
Világelső közúti jármű
A következő évben már világújdonsággal jelentkeztek a Bécsi Nemzetközi Autókiállításon, bemutatva a világ első mechanikus négykerék-hajtású és -kormányzású közúti járművét, melybe már benzinmotor került. Ludwig von Tlaskal vezérkari százados tervei alapján készült. A különleges benzinmotoros jármű akár öt pótkocsi vontatására is alkalmas volt, kocsinként kéttonnás teherrel. A katonai célokra tervezett vontató az összkerékkormányzásnak köszönhetően a legnehezebb terepeken is lehetővé tette a szállítást. A vállalat ekkor a Csonka-féle postaautók gyártásba is bekapcsolódott, 1911-ig 95 példány alváza készült el.
Nagyjából összesen 200 automobilt gyárthatott a század első évtizedében a gyár, mert az 1913 novemberében felfektetett autó-nyilvántartó könyv a 200-as motorszámmal kezdődik.