Valami különös és rendkívül furcsa dolog történik a Neptunuszon

Egy nemzetközi csillagász-kutatócsoport 17 éven át követte nyomon a Neptunusz légkörének hőmérséklet-változásait földi és űrtávcsövekkel, köztük az Európai Déli Obszervatórium nagyon nagy távcsövével (European Southern Observatory's Very Large Telescope, ESO VLT). A megfigyelési időszakban először az egész bolygó hőmérsékletének meglepően erős csökkenését regisztrálták, amit egy erőteljes felmelegedés követett az égitest déli pólusának környékén.

Forrás: Origo.hu2022. 04. 12. 15:45

Váratlan események voltak ezek

– fog mondandójába Michael Roman, az Egyesült Királyság Leicesteri Egyetemének posztdoktori kutatója, a The Planetary Science Journal című folyóiratban megjelenő tudományos közlemény vezető szerzője.

Végig észlelték a Neptunusz déli féltekének kora nyarát, azt várták, hogy a légkör lassan melegedni fog, nem pedig hűlni.

A Földhöz hasonlóan a Neptunuszon is váltakoznak az évszakok a bolygó Nap körüli keringése során.

Ám ezen a távoli égitesten minden egyes évszak nagyjából negyven év hosszúságú, hiszen egyetlen Neptunusz-év 165 földi évnek felel meg.

A bolygó déli félgömbjén 2005 óta van nyár. A csillagászok tudni szerették volna, hogy miként változik a hőmérséklet a bolygó déli félgömbjének nyári napfordulóját követően.

A kutatók több mint 17 év alatt közel száz felvételt rögzítettek a bolygóról infravörös tartományban, hogy minden korábbinál részletesebben állapíthassák meg a légköri hőmérséklet-változások trendjeit –  írja az Origó.

Az adatok azt mutatták, hogy az elmúlt két évtized során a bolygó nagy része a déli nyár beköszönte ellenére is egyre csak hűlt. A Neptunusz légkörének átlaghőmérséklete 2003 és 2018 között 8 °C-kal csökkent.

A csillagászok meglepve tapasztalták azt is, hogy a déli pólus környéke az elmúlt két év során hirtelen jelentősen felmelegedett. 2018 és 2020 között az átlagos hőmérséklet itt 11 °C-os növekedést mutatott.

Noha a Neptunusz meleg poláris örvényéről évek óta tudnak a kutatók, ilyen gyors felmelegedést soha azelőtt nem észleltek a bolygó sarkvidékein.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Borítókép: Fantáziarajz a Neptunuszról (Forrás: Pixabay)