Szovjet őrrakéták csillagszóró helyett, rongyokkal díszített tuja karácsonyfa gyanánt, kenyérhéjlakoma az ünnepi asztalon – százezernyi, Szovjetunióba hurcolt magyart ért a szenteste Sztálin országában 1945 és 1955 között. A kényszermunkára fogott rabok azonban csaknem mindig kerítettek alkalmat arra, hogy valamilyen módon megtartsák az ünnepet.
A Magyarországra 1944 őszén betörő szovjet csapatok már a megszállás kezdetétől elkezdték összefogdosni a civileket. A Budapestet elfoglaló Malinovszkij marsall, miután csak nagy veszteségekkel és késve tudta bevenni a fővárost, hogy mentse magát, óriási védőseregről hazudott Moszkvának. Ennek igazolására pedig újabb százezer civil „hadifogollyal” gyarapította a szovjet földre internáltak seregét. Emellett a szovjetek komplett listákkal érkeztek, amelyeken azoknak a közéleti személyiségnek a neve szerepelt, akiktől a kiépítendő kommunista rendszernek félnivalója lehetett. A politikai elítéltekre a Gulag (a szó a Javítómunka-táborok Főigazgatósága orosz kifejezés rövidítéséből származik), a „hadifoglyokra” a Gupvi – ezekbe a lágerekbe vitték a külföldieket és a hadifoglyokat – táborai vártak a Szovjetunióban. Szakály Sándor, a Veritas Történetkutató Intézet főigazgatója 800 ezerre teszi az elhurcolt magyarok összlétszámát.
A Szovjetuniót beszövő ezernyi kényszermunkatáborban a foglyok sorsa nagyjából hasonlóan alakult: a 10-12 óra kemény fizikai munka, északon a fagy, délen a meleg, a hiányos élelmezés és a higiénés és egészségügyi állapotok, az őrök kegyetlenkedései és kivégzések tizedelték őket. Emellett természetesen a szabadokhoz képest hatványozottan sújtotta őket a kommunista átnevelőmunka szigora, amelynek egyik sarokköve a vallásos világnézet – így a vallási ünnepek – kíméletlen üldözése volt. Az ateista marxi ideológián alapuló kommunista diktatúra pedig hatalomra kerülése pillanatától üldözte az egyházakat a Szovjetunióban, ahogy 1945 után hazánkban is így tett – mondta lapunknak Hajagos Csaba, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának (NEB) kutatója. Tiltották az egyházi ünnepeket, helyettük december 18-a, Sztálin születésnapja vált az időszak legjelentősebb – és kötelező – ünnepévé. Mindezek a Szovjetunióban sínylődő kényszermunkásokat is érintették, de hogy hol mennyire volt lehetőség megünnepelni a karácsonyt, az régiónként, sőt táboronként is változhatott.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!