Pufajkában jöttek a betlehemesek

A Gulagon raboskodók a körülményekhez igazítva próbálták megtartani a karácsonyt.

Veczán Zoltán
2016. 12. 29. 14:07
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szovjet őrrakéták csillagszóró helyett, rongyokkal díszített tuja karácsonyfa gyanánt, kenyérhéjlakoma az ünnepi asztalon – százezernyi, Szovjetunióba hurcolt magyart ért a szenteste Sztálin országában 1945 és 1955 között. A kényszermunkára fogott rabok azonban csaknem mindig kerítettek alkalmat arra, hogy valamilyen módon megtartsák az ünnepet.

A Magyarországra 1944 őszén betörő szovjet csapatok már a megszállás kezdetétől elkezdték összefogdosni a civileket. A Budapestet elfoglaló Malinovszkij marsall, miután csak nagy veszteségekkel és késve tudta bevenni a fővárost, hogy mentse magát, óriási védőseregről hazudott Moszkvának. Ennek igazolására pedig újabb százezer civil „hadifogollyal” gyarapította a szovjet földre internáltak seregét. Emellett a szovjetek komplett listákkal érkeztek, amelyeken azoknak a közéleti személyiségnek a neve szerepelt, akiktől a kiépítendő kommunista rendszernek félnivalója lehetett. A politikai elítéltekre a Gulag (a szó a Javítómunka-táborok Főigazgatósága orosz kifejezés rövidítéséből származik), a „hadifoglyokra” a Gupvi – ezekbe a lágerekbe vitték a külföldieket és a hadifoglyokat – táborai vártak a Szovjetunióban. Szakály Sándor, a Veritas Történetkutató Intézet főigazgatója 800 ezerre teszi az elhurcolt magyarok összlétszámát.

A Szovjetuniót beszövő ezernyi kényszermunkatáborban a foglyok sorsa nagyjából hasonlóan alakult: a 10-12 óra kemény fizikai munka, északon a fagy, délen a meleg, a hiányos élelmezés és a higiénés és egészségügyi állapotok, az őrök kegyetlenkedései és kivégzések tizedelték őket. Emellett természetesen a szabadokhoz képest hatványozottan sújtotta őket a kommunista átnevelőmunka szigora, amelynek egyik sarokköve a vallásos világnézet – így a vallási ünnepek – kíméletlen üldözése volt. Az ateista marxi ideológián alapuló kommunista diktatúra pedig hatalomra kerülése pillanatától üldözte az egyházakat a Szovjetunióban, ahogy 1945 után hazánkban is így tett – mondta lapunknak Hajagos Csaba, a Nemzeti Emlékezet Bizottságának (NEB) kutatója. Tiltották az egyházi ünnepeket, helyettük december 18-a, Sztálin születésnapja vált az időszak legjelentősebb – és kötelező – ünnepévé. Mindezek a Szovjetunióban sínylődő kényszermunkásokat is érintették, de hogy hol mennyire volt lehetőség megünnepelni a karácsonyt, az régiónként, sőt táboronként is változhatott.

Emellett a környezet is meghatározta, hogy a barakkokban például állítottak-e karácsonyfát, hiszen ahol fenyőerdők környékén, fakitermelésen dolgoztak a rabok, a barakkokban volt mód fenyőfa állítására – erre bizonyíték Antalfy István egykori hadifogoly története, aki a NEB és a Kecskeméti Katona József Múzeum projektje keretében készült interjúban emlékezett vissza a karácsonyra. Egy másik volt fogoly, Galgóczy Árpád egy kazahsztáni bányászmunkatábor rabja volt hat évig. „Semmilyen fa nem volt a környékén, nemhogy fenyő” – mondta lapunknak. Voltak, akik tujacserjével vagy fenyőággal tudták helyettesíteni a fát. Persze sok múlt a munkavezetők, táborparancsnokok hozzáállásán is: egyes dél-ukrajnai lágerekben még karácsony napján is dolgoztak a rabok, másutt megengedték, hogy ha szerényen is, de megtartsák az ünnepet. Díszítésről is gondoskodtak, néhol fémdarabokat, máshol cérnára fűzött szenet vagy színesebb rongyokat alkalmaztak karácsonyfadísz gyanánt – említett néhány példát Hajagos Csaba.

A hadifoglyoknál a faállítás mellett az apróbb ajándékok is előkerülhettek, az étkezés pedig központi része volt az ünnepnek, hiszen a sokszor csak kenyéren, káposztalevesen tartott rabok ilyenkor igyekeztek megadni a módját a karácsonyi „lakomának”, sokszor hetekig tartalékoltak rá szűkös fejadagjaikból. „Az asztal közepére kitettem egy nagy fazekat, köleskása volt benne konzervhússal, a teteje aranylott a paprikás margarintól ( ) fánkféle sütemény is került az asztalra” – olvasható Cseh József hadifogoly visszaemlékezése az 1946-os esztendő karácsonyáról Bank Barbara, a NEB kutatója egyik tanulmányában.

Olofsson Placid bencés szerzetes csaknem tíz évet szenvedett egy mordvinföldi Gulag-táborban. Itt a kenyérfejadagból tettek félre annyit a magyar rabok, hogy ukrán társaiktól kapott fokhagymával bedörzsölve azokból „kolbászt”, vagy kevéske cukoradagjukból megszórva „süteményt” készíthessenek; karácsonyfát úgy állíthattak, hogy színleg a táborparancsnok lányának készítették az újévi szovjet fenyőünnepre.

A vallási jellegű megnyilvánulásokat néhol eltűrték, másutt szigorúan tiltották. A hadifoglyok egyes táboraiban valamivel szabadabb lehetett a légkör: egy voronyezsi fogvatartott Bank Barbara tanulmányában azt állította, volt, hogy a rabok éhségsztrájkoltak, amíg nem engedélyezték nekik az éjféli misét. Számos visszaemlékezésben olvasható, hogy a rabok a magyarországi svábokkal együtt a Csendes éjt vagy a Mennyből az angyalt énekelték.

Amennyire lehetett, az ünnephez kapcsolódó népszokásokat is megtartották: Antalfy István visszaemlékezéséből kiderül, 1945-ben a magyarok a szovjetektől kapott vattakabátot kifordítva „subává” alakították, és betlehemes énekeket énekeltek a magyar körletekben – azaz gyakorlatilag pufajkában betlehemeztek. Abban a táborban, ahol Olofsson Placid raboskodott, még „tűzijáték” is került csillagszóró helyett: az áramfejlesztőnél dolgozó magyarok elintézték, hogy rövidzárlat miatt sötétbe boruljon a tábor, így a rabok teljes „pompájukban” láthatták a színes rakétákat, amelyeket az őrök lövöldöztek fel, hogy bevilágítsák a hómezőt, nehogy a foglyok a sötétség leple alatt megszökjenek.

A Sztálin 1953-as halálát követő években valamelyest enyhült a szigor. A karácsonyt szinte úgy ünnepeltük, mintha otthon lennénk – emlékezett vissza Galgóczy Árpád. Bank Barbara tanulmányában megemlíti, olyan láger is volt, ahol a rabok feldíszített fenyőt állítottak, és pálinkát kaptak. Erre persze már csak a Gulag-rendszer végnapjaiban kerülhetett sor; a magyar foglyok kisebb része a diktátor halála után, nagyobb részük pedig 1955-ben térhetett haza.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.