Földhöz ragadt veszélyek

A buszbalesetek sokkal gyakoribbak, összességében jóval több áldozatot követelnek, mint a légi tragédiák.

MNO
2017. 01. 21. 15:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A buszbalesetek hamarabb feledésbe merülnek, mint a légi tragédiák, pedig sokkal gyakoribbak, és összességében jóval több áldozatot követelnek, mint a repülőgépeket ért balesetek. Az elmúlt hónapokban, években és évtizedekben rengeteg ilyen eset került be a hírekbe, a világ számos pontján gyászoltak miattuk családok. Hat éve például egy turistákat szállító thaiföldi buszt ért baleset: az emeletes járműnek az egész fölső szinte leszakadt, 27 ember vesztette életét. A járművön összesen 37-en utaztak, mindannyian megsérültek. A Kuala Lumpurba tartó busz egy kanyargós hegyvidékes úton szenvedett baleset, egy kanyarban törte át a sávelválasztó betonkorlátot, többször átfordult, majd a szembejövő oldalon egy vízelvezető árokban állt meg, fejjel lefelé. A becsapódás erejétől leszakadt a jármű teteje, és a felső része teljesen összenyomódott. Az áldozatok közül 22-en azonnal meghaltak.

Emlékezetes az a tíz évvel ezelőtti buszbaleset is, amelynek magyar áldozata nem volt, de hazai utakon történt. Egy szerb turistabusz a ferihegyi gyorsforgalmin tartott a városközpont felé, s az aluljáróból kihajtva ütközött egy magasságkorlátozó kapuzatnak, amely valósággal lekaszabolta az emeletes jármű tetejét. Az ütközésben 2 ember halt meg, a járművezető pedig elismerte felelősségét. A történethez az is hozzátartozik, hogy az aluljáró előtt nem volt magasságkorlátozó kapuzat, ugyanis korábban két ízben is lerombolták a magas járművek. A baleset az aluljáró utáni, a szembejövő forgalomnak kiépített, de a másik oldal felett is átívelő vaskapuzatnál történt.

A veszélyre három KRESZ-tábla is figyelmeztette a közlekedőket, felhívva a figyelmet arra, hogy 3,65 méternél magasabb járművel nem szabad behajtani az aluljáróba. Az emeletes busz néhány centiméter híján éppen nem szorult be a 3,8 méter magas alagútba. A kihajtó sofőrnek észre kellett volna vennie a kapuzatot, ahogy azt a busz emeletén ülők látták is. Ők le is feküdtek a padlóra, mert látták, hogy baj lesz.

Tizennégy éve egy lengyel buszt ért tragédia Balatonszentgyörgynél: a jármű áthajtott egy körforgalmon, ahol bal kerekei a padkára futottak, amitől felborult. A busz ezután a tetején csúszva egy árokban állt meg. A balesetben 19-en meghaltak, 32-en pedig megsebesültek, az áldozatok között volt 2 gyermek is. A jármű utasai egy horvátországi katolikus kegyhelyre tartottak.

Tavaly tavasszal egy olyan spanyol buszbaleset sokkolta a közvéleményt, melyben 13 erasmusos diáklány vesztette életét a volánnál elalvó, hatvankét éves sofőr hibája miatt. A balesetnek 7 olasz, 2 német, 1 román, 1 osztrák, 1 francia és 1 üzbegisztáni diáklány volt az áldozata. A busz 60 utasa közül 44-en sérültek meg, köztük egy magyar diák is, mindkét keze eltört. A diákok elmondása szerint a jármű közvetlenül az ütközés előtt cikcakkban haladt, így már akkor sejthető volt, hogy a sofőr elaludt.

Múlt év októberében az Egyesült Államokban is történt olyan súlyos buszbaleset, amely mindenütt bekerült a hírekbe. Ott egy iskolabusz lépte túl a sebességet, a fának ütköző, majd felboruló járműben 6-an vesztették életüket, 23 embert pedig kórházba szállítottak – a járművön összesen 35 kicsi utazott. Az iskolabusz a Tennessee állambeli Chattanooga városban szállított 5 és 10 év közötti gyermekeket.

2015 őszén 43 ember halt meg abban a balesetben, amelyben egy nyugdíjasokat szállító busz ütközött teherautóval, majd lángra kapott. A délnyugat-franciaországi tragédia az ország elmúlt három évtizedbeli legsúlyosabb közúti balesete volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.