„Ceausescu rendszere ateistább volt, mint a magyar”

A romániai magyarság elkerülte a kommunisták kollektív büntetését, de a nemesség és az egyházak rosszul jártak.

Velkei Tamás
2017. 02. 25. 10:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nemzetközi szakirodalomban régóta folyik a vita az úgynevezett szovjetizálás fogalmáról és annak különböző fázisairól. A polémia arról folyik, hogy a szovjet típusú rendszer, amit nevezhetünk kommunizmusnak vagy államszocializmusnak, kialakulása már 1944–45-ben elkezdődött, amikor a Vörös Hadsereg betette a lábát Közép-Európába, vagy volt olyan pillanat, amikor lehetőség adódott volna népi demokrácia, baloldali vagy pluralista berendezkedés kialakítására. Minderről Stefano Bottoni, az MTA Történettudományi Intézetének tudományos főmunkatársa beszélt lapunknak a kommunizmus áldozatainak emléknapja kapcsán.

A háború vége politikatörténeti szempontból nagy törésvonal, de mégsem jelenti mindenütt Kelet- és Közép-Európában, hogy megszűntek a plurális intézmények. Egyes országokban, így Jugoszláviában, Albániában nagyon gyors volt a folyamat, már 1946-ra kialakult az egypártrendszer, de Csehszlovákiában és Magyarországon még évekig működik a demokrácia – mondta a történész. A kommunisták megmérették magukat a választásokon, de nem kaptak teljes támogatottságot, mert a demokratikus hagyományokat, a polgári értékrendet, a szakszervezeteket, a civil szervezeteket nem volt egyszerű felszámolni.

– Én arra az álláspontra helyezkedem, hogy 1944–45 után már semmi sem maradt olyan, mint korábban, a Vörös Hadsereg megjelenését ugyanis a bolsevik típus politikai rendszer meghosszabbított kezének tekinthetjük – húzta alá a történész. 1948–49-re a mozgástér a nullára redukálódott, addigra szovjet mintára az elfoglalt országokban új típusú, politikai rendőrségek alakultak, amelyeket vagy kollaboránsok, vagy közvetlenül maguk a szovjetek irányítottak.

Románia helyzete viszont több szempontból is érdekes. A két világháború között messze ott volt a leggyengébb a kommunista párt, lényegében egy szűk réteg földalatti „szektája”, a negyvenes években talán ezer taggal. A román közvélekedésben még ma is népszerű, hogy nekik semmi közük a kommunizmushoz, azt a zsidók és a magyarok hozták be az országba. Ez részben igaz, de a párt 1945 után néhány hónap alatt tömegpárttá vált, félmillió, többségében román taggal – emelte ki Stefano Bottoni. Először elűzték a királyt, majd 1947-ben rövid idő alatt egypártrendszert alakítottak ki, letartóztatták a még ellenálló pártok vezetőit, és új alkotmányt szövegeztek meg.

A történész elmondta: a nemzetiségek közül a németek kollektív büntetés alatt álltak (nem mellesleg 300 ezer németet az NSZK később pénzért kiváltott), ám a magyarokat integrálta a rendszer. A többi országot tekintve szinte egyedülálló a helyzetük, amit – bármilyen hihetetlen – lényegében a szovjeteknek köszönhettek. A szovjetek ugyanis nem engedték a románoknak az etnikai bosszút, és azt sem felejtették el, milyen erőkkel vettek részt a románok ellenük a háborúban. Ezért is lebegtették a szovjetek Észak-Erdély kérdését egészen 1945 tavaszáig.

A terület visszaadásának árául szabták, hogy a románok az ott élő magyarokkal kezdjenek valamit. Ha ugyanis a több mint egymillió magyart átköltöztették volna a határon, abba Magyarország belerokkan, az pedig Rákosiék ellehetetlenülését jelenthette volna. A magyarok „kiváltságaikat” nagyban köszönhetik a magyarul anyanyelvi szinten beszélő kormányfőnek, Petru Grozának is. Stefano Bottoni ezzel kapcsolatban kitért arra, használhatták nyelvüket, lehettek iskoláik, és létrejött a Magyar Népi Szövetség, egy érdekvédő párt, amelynek tagja lett szinte minden magyar felnőtt. Aki magyar volt, erre a pártra szavazott; így „szoktatták meg” a magyarokkal a román szocializmust, hogy úgy érezzék, olyan Romániában élhetnek, amihez közük lehet.

Az ősi erdélyi nemesi családok jártak talán a legrosszabbul a kommunista államforma kialakulásával. Már 1945-ben meghozták a földreformot, ami 50 hektárban határozta meg a földtulajdon nagyságát. Ezért (is) sokan elmenekültek, kastélyaikat hátrahagyva. Aki otthon maradt, az országban ragadt, mert a határok lezárultak. 1949. március 3-án jött a második csapás: országszerte majdnem négyezer családot szállítottak kényszerlakhelyre. Romániában a volt nemesek évtizedekig a társadalom peremén tengődtek, nem kaptak sem fizetést, sem nyugdíjat.

Ceausescu rendszere ateistább volt, mint a magyar, ám a római katolikus egyház keményen ellenállt a kommunistáknak. Élre kívánkozik Márton Áron gyulafehérvári püspök, aki azt hirdette: az egyháznak nem szabad közösséget vállalnia a kommunista rendszerrel. Nem ment bele azokba a kompromisszumokba, amelyeket az 1948-as kultusztörvénnyel vállaltak például a reformátusok és az unitáriusok, amelyek ugyan sokáig próbáltak ellenállni, ám végül betagolódtak az új rendszerbe. Márton Áront később letartóztatták, börtönbe, majd házi őrizetbe került, ott volt 1967-ig. A görög katolikus egyházat, amely a 18. századtól fogta össze a románságot, teljesen felszámolták. Vagyonukat elkobozták, papjaik, szerzeteseik nagy részét bebörtönözték.

A romániai kommunizmusnak rengeteg áldozata volt. A történész elmondta: csak börtönbe, munkatáborba és kényszerlakhelyre 150-200 ezer ember került 1948–1964 között. Több ezer ember veszítette életét a pokoli romániai börtönökben, a Duna-deltában zajló vagy a Duna–Fekete-tenger-csatorna építkezésén, Pitestiben, ahol büntetőtáborokban egymás ellen harcoltatták a fiatalokat, hogy a „győztesekből” rendszerhű embereket neveljenek. Rengeteg ember pedig öngyilkosságba menekült a kommunizmus terrorja miatt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.