James Cole-ra, az angol Brightoni Egyetem antropológusára rendszeresen ferde szemmel néznek, akárhányszor csak elárulja kutatási témáját. Nemcsak a laikus házibulikban, de még a szakmai konferenciákon is vannak, akik morbidnak ítélik érdeklődését az emberi test tápértéke iránt. Már egy évtizeddel ezelőtti diplomamunkáját is az emberevésből írta, melynek címe ez volt: Kőkori kannibalizmus: táplálkozási szükségszerűség, vagy a szociokulturális környezet eredménye? Cole-t, aki ma már Brightonban kutat, nem tántorította el néhány ember rosszallása, mivel „érdekelt, hogy valójában mennyire vagyunk táplálóak” – nyilatkozta a New York Timesnak.
Az elmúlt évtized munkájának gyümölcsét, amely gyakorlatilag egy kannibáltáplálkozási útmutató, most publikálta a Nature lapcsaládjához tartozó Scientific Reports szakfolyóiratban. Persze a kannibalizmuskutatás nem(csak) afféle bizarr hobbi, hanem szervesen illeszkedik Cole egyéb kutatásaihoz, amelyek általában a emberelődök viselkedésének összetettségét célozzák. Az emberevés – magyarázza az antropológus – jól példázza azt, hogy milyen komplex kultúrát alakítottak ki az emberelődök már az őskőkorban is (amely történetünk nagy részét lefedte, mintegy 2,5 millió évvel ezelőtt kezdve 10 ezer évvel ezelőttig). A modern ember esetében természetesnek vesszük, hogy szokásai mögött számos motiváció húzódhat meg. Ily módon miért ne feltételezhetnénk, hogy az emberelődök által követett szokások sem mindig a legnyilvánvalóbb ok miatt terjedtek el. A kannibalizmus mögött sem csupán a táplálkozási kényszer állhatott, de rituális vagy társadalmi okok miatt is megehették egymást őseink.
Sok helyütt bukkantak az ősi emberi kultúrák olyan maradványaira, amelyek kannibalizmusra utaltak, így például az angliai Gough-barlangban vagy a spanyolországi El Sidrón mellett. E leletek általában emberi csontokat, koponyákat jelentenek, amelyeken olyan sérülések nyomai látszanak, mint a leölt és táplálkozási céllal feldolgozott prédaállatok csontjain. Nem új, hogy az antropológusok megkülönböztetik a rituális és a tisztán táplálkozási célú kannibalizmust. Cole szerint azonban eddig túl könnyű szívvel mondták rá minden olyan leletre, hogy azért ették meg az illetőt, mert éhesek voltak, amelynél nem volt semmi rituális funkcióra utaló nyom.