Személytelen bábuk helyett zsidókat kell leütni a tábláról

A Harmadik Birodalomból származó társasjátékok ma már értékes gyűjtői darabok, és a gondolkodásról is árulkodnak.

Molnár Csaba
2017. 05. 03. 18:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gonosz akkor lesz igazán erős, ha megszokottá válik – érzékelteti a náci Németországban propagandacéllal milliószámra gyártott társasjátékok szerepét az Atlas Obscurának nyilatkoztatva az amerikai Nemzetközi II. Világháborús Múzeum munkatársa. A múzeum nemrégiben vásárolt egy egész kollekciót efféle társasjátékokból, amelyek szabályai nem sokban különböznek a hagyományos Ki nevet a végén?-től vagy a malomjátéktól, de eközben személytelen bábuk helyett zsidókat kell leütni a tábláról vagy angliai városokat kell porig bombázni. A nácik számára semmi sem volt fontosabb az ifjúságnál. Már kisiskolás korban fel akarták készíteni a gyerekek lelkét a háborúban végrehajtandó parancsokra, illetve az elképzelt új világ társadalmát kívánták irányítható gondolkodású emberekkel feltölteni.

„Kivételesen szórakoztató, korszerű családi játék” – áll a Juden raus! (Zsidók, kifelé!) című társasjáték szabályzatában. A játékot 1936-ban, a müncheni törvények után egy évvel adta ki egy független (tehát nem az NSDAP által irányított) drezdai cég, a Günther és Társa. A játékban négy játékos lépegetett annyi mezőt előre, ahányat dobtak a dobókockával. Ha zsidók által birtokolt üzleteket jelképező mezőre léptek, akkor kirúghatták a zsidókat, akiket az antiszemita kiadványokból jól ismert gonosz arcú figurák jelképeztek.

Ekkor még a náci uralom első időszakában jártunk, így a zsidókat nem elpusztítani kellett, „csak” kidobni a Reich határait jelképező városfalon kívülre. Az üzenet sulykolása céljából a tételmondatokat ráírták a táblára is, nem elégedtek meg a csak egyszer elolvasott játékszabály soraival. A gyerekek akár órákat játszottak, miközben a gonosz bábukat megérintve a történészek szerint sokkal személyesebb kapcsolatba kerültek a mögöttes ideológiával, mintha könyvet olvastak volna róla. Eközben folyamatosan szembesülhettek a feladatukkal: „Bizonyítsd rátermettségedet ebben a játékban, hogy sok zsidót össze tudsz gyűjteni!”; „Ha sikerül hat zsidót kitelepítened, te leszel a győztes.”

A Juden raus! azért különösen félelmetes, mert nem a nácik propagandagépezete hozta létre, hanem egy „élelmes” cég, amely profitot akart kovácsolni az állami szintre emelt antiszemitizmusból. Maguk a nácik paradox módon egyáltalán nem voltak elégedettek vele. Egy SS-tiszt így nyilatkozott a játékról: „Nem azért fáradozunk a zsidókérdés megoldásán, hogy megoldjuk az ügyeskedő játékgyártók bevételi problémáit, vagy szórakoztató kis játékot adjunk a gyerekek kezébe”, olvasható a History in an Hour című történelmi site-on. A Das Schwartze Korps (A Fekete Hadtest) című náci újság még elítélőbben recenzálta a játékot: „Ez a találmány majdnem büntetendő. Tökéletesen illeszkedik a nemzetközi zsidó sajtó gyűlölködésébe, akik most ezt a vackot mutogatva bizonygathatják a náci zsidógyűlölők gyerekes erőlködését. ( ) Zsidók, kifelé természetesen, de ugyanilyen gyorsan kell elvenni az efféle játékokat a gyerekektől, mielőtt elhinnék, hogy a politikai problémákat dobókockával lehet megoldani.”

A náci Németországban néhány év alatt természetessé vált, hogy a mindennapi használati tárgyak is propagandaüzenetet hordoznak, így senki sem csodálkozott azon, hogy már a társasjátékok is a Reich védelmével, a nem kívánt népesség kitoloncolásával foglalkoztak. A háború kitörése után a játékok hangvétele is megváltozott, nyíltan háborúpártivá váltak. A háború első éveiben témájuk követte Németország offenzív hadállását, az egymás után elbukó országokban játszódtak, Anglia elfoglalását vizionálták.

Ez utóbbi különösen népszerű téma volt. Az összes haderőnem külön játékot kapott. A Bomber über England című játékban angliai célpontokat kellett lebombázni úgy, hogy a gyerekek (négyéves kortól) rugóval golyókat lőttek brit városokra. London érte a legtöbbet, száz pontot. De ha véletlenül „szövetséges” (valójában leigázott) városokat – például Amszterdamot vagy Brüsszelt – találtak el, büntetőpontokat kaptak.

Volt ejtőernyős játék (Fallschirmjäger Spiel), amelyben repülőkkel kellett mozogni a táblán, és különféle pontokkal jutalmazott mezőkre kellett ejtőernyősöket dobni, de a propagandisták a haditengerészetet helyezték igazán a középpontba. Több hasonló játék foglalkozott Anglia tengeri inváziójával (ami sziget lévén nem meglepő). A Mit Prien gegen England (Priennel Anglia ellen) a sokszorosan dekorált Günther Prien tengeralattjáró-kapitány hősiességét sulykolta, a Wir fahren gegen Engand (Anglia ellen indulunk) pedig egy komplex, légierőt és haditengerészetet egyaránt bevető invázióról szólt. Ebben az angol Királyi Légierővel és a haditengerészettel kellett csatákat vívni, a harc kimenetelét pedig a dobókockáról leolvasható pontérték döntötte el.

Később, ahogy Németország háborús pozíciói kezdtek aggasztóvá válni, a játékok hangvétele sötétebbre váltott. Már a honvédelem, a kémek elleni harc, a légvédelem, a háborús hiánygazdaságban való polgári lét volt a főtéma. Maguk a játéktáblák és a figurák is megváltoztak. Vékonyabb, gyengébb minőségű papírból készültek, a korábbi fém- vagy műanyag játékbábukat papírfigurák váltották. Az Adler Luftverteidigungs spiel (Sas légvédelmi játék) a mellékelt füzet szerint már kifejezetten a Hitler-Jugend tagjait szándékozik felkészíteni „a haza elleni támadásra”, és „a Luftwaffe egyik tisztje készítette légterünk védelme céljából”. A játékot, amelyben a torpedójátékhoz hasonlóan kell eltalálni különféle katonai célpontokat a harcmezőn (reptereket, üzemanyagraktárakat és magukat az ellenséges hadosztályokat), tizenkét éven felüli fiúknak ajánlották, akik akkor már kötelező Hitler-Jugend-tagok voltak. Előfordult, hogy két, egyenként száz-százötven fős Hitler-Jugend-raj játszott egymással.

Voltak játékok, amelyek a háborús hátországtól elvárt viselkedésre oktatták az otthon maradt gyerekeket. A Jagd auf Kohlenklau (Vadászat a széntolvajra) játék a háború második szakaszában indított náci propagandakampány részét képezte. A kampány jól mutatta, ahogy az elhúzódó harcok miatt hogyan fogy ki az ország az energiahordozókból. A társasjáték a klasszikus „kockával dobunk, majd lépünk ennek megfelelően” sémára épül. A táblán vannak piros mezők, ezek valamilyen energiapazarló tevékenységet szimbolizálnak (például nyitva felejtettük a rádiót), és büntetőpontot érnek, és fekete mezők, amelyek az energiatakarékosságot jelölik. A játék végén a győztes felfedezi, hogy ki volt a széntolvaj, és kidobhatja a házból.

Kérdéses, hogy az efféle játékok mennyire voltak népszerűek a német gyerekek és szüleik körében. A háború előtt segítségükkel külföldön is terjeszteni próbálták a náci ideológiát, de nyugaton – a zsidókat és másokat sújtó elnyomás nyilvánvalóvá válásával – egyre tudatosabb elutasításra találtak. Egy 1938 karácsonya előtt New Yorkban készült kép tanúsága szerint tüntetéseket is szerveztek a német játékok bojkottja érdekében. A képen a Mikulás-ruhába öltözött tiltakozó „Ez egy amerikai játékokkal díszített amerikai karácsonyfa” feliratú táblát tart a kezében, a kocsira pedig „Ne vásárolj náci játékokat. A náci játékokat ártatlan emberek vérébe mártották” feliratú molinókat feszítettek ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.