Nagy szükség van hétköznapi hősökre – vallja Zsigmond Dezső filmrendező, aki harminc év alatt több mint kétszáz filmet forgatott többnyire szegény sorsú, de tiszta emberekről. Érdeklődését éppúgy felkelti a kallódó gyermekeknek sportpályát építő, hátrafelé futó rokkantnyugdíjas, mint a Gyimesek hegyi legelőire felhajtott állatokat magányosan pásztoroló kis cseléd vagy éppen a guminőt megszöktető tanyasi félkegyelmű.
Feketevágás
– Kevés olyan életrajzi adatot találni önről, amely a filmjein kívül bármit elárulna. Mintha az első időktől kezdve dokumentumfilmes szeretett volna lenni.
– Gyöngyösön születtem, középiskolás pedig Hatvanban voltam. Ott történt meghatározó találkozásom az „indiánnal”, aki egy bozótosban lakó ember ma is. Gecse Tamásnak hívják egyébként, és nyaranta eltűnik a Boldog–Tura–Nagygombos környéki erdőségekben. Télre bejön a városba, és ha szükséges, indián vagy cowboyruhában kukásként dolgozik. Csodabogárnak tartották a szomorú, unalmas, lassú, szürke kisvárosi hétköznapokban. Amelyekből nagyon nehéz volt kikászálódni nekem is, és eljutni Szombathelyre, majd Budapestre. Erdélyi Jánossal, aki több filmem alkotótársa, a Szombathelyi Tanárképző Főiskola magyar–népművelés szakán végeztünk. Már ott rádióztunk, televízióztunk. Újságíró akartam lenni. Egy nyáron át Esti Hírlapot árultunk Erdélyivel 1981-ben. Akkor tudósítottak a lengyel helyzetről, a gdanski sztrájkról. A balatonvilágosi pártüdülőben azt kiabáltam: „Sztrájkol az ország, az elvtársaknak végük!” Na, csak ez kellett a belső elhárításnak. Hiába bizonygattam, hogy én nem a magyar, hanem a lengyel helyzetről szóló cikk címét kiabálom. Az üdülőben egy szál fecskében ultizott Kelen Béla, az Esti Hírlap főszerkesztője, aki magához intett, s megkérdezte, hogy miért ordibálok hülyeségeket. „Csak az újságja címlapját idéztem” – mondtam neki. „Igen? Mutassa!” „Sztrájkolnak a gdanski hajógyárban”. „Újságot árulok, miközben újságot szeretnék írni” – szólaltam meg. Ugyanis mi már akkor jártunk a Hírlapkiadó Vállalatnál egy bizonyos Gallai elvtársnál, aki elmondta, hogy legelőbb hat-nyolc év múlva vesz fel minket üzemi laphoz, mert addig betelt a lista. „Jöjjön be hozzám” – mondta Kelen, s így is történt. Felhívta Gallait, a személyzetist. „Gallai, itt van Zsigmond Dezső.” A vonal végén valami magyarázkodó makogás lehetett, de Kelent ez nem érdekelte. „Azt mondtam, itt van Zsigmond Dezső” – ismételte, és letette a telefont. Azonnal felvettek a BKV üzemi lapjához. Ez volt életem első és utolsó protekciója. Filmes álmokat kergetve azután eljutottam a Balázs Béla Stúdió előszobájába, ahol néhány év múlva lehetőség nyílt az Ez zárkózott ügy című film forgatására. Apám falujában volt egy tanácselnök, Lévai László, akit leváltottak, viszont a falu mellé állt. Mindkét felet megszólaltatni akaró filmesként néha autóval üldöztük még a tanácstitkárt is, aztán persze már minket üldöztek.