– A kilencvenes években egy ideig a Magyar Nemzet állandó szerzője is volt.
– Volt olyan szerkesztői szándék, hogy visszahozzák a tárcanovellát a magyar sajtóba, így három írótársam mellett felkértek, hogy havonta írjak egyet. Boldogan csináltam, ez számomra kedves prózai műfaj; kötött megbízás volt, lelkesen teljesítettem, ráadásul rangot is adott, büszke voltam ezekre a megjelenésekre. Annak idején úgy ismerkedtem meg a műfajjal, hogy alkalmi pénzkeresetként Tersánszky Józsi Jenő elfeledett és elkallódott tárcanovelláit segítettem összegyűjteni. Beültem az Országos Széchényi Könyvtár hírlaposztályára, Magyarország összes napilapját kikértem évfolyamonként a kérdéses időszakból, és ahol Tersánszky-novellát találtam, azt megjelöltem, kiírtam. (Közben olyan felfedezéseket is tettem, hogy Szeged városának az 1910-es években tizenhét napilapja volt!) Tersánszky olyan bőséggel szórta a novelláit, hogy volt egy csomó, amelyet maga sem ismert. Egészen elképedt, amikor elvittük neki az összegyűjtött, legépelt anyagot. Abban az időben virágzott ez a műfaj – a vonal alatt hozott két-három flekkes írásokat koruk legnagyobbjai, köztük Móricz, Krúdy, Ady jegyezték.
– Honnan húzta elő a meséit?
– A saját gyerekkoromba nyúlnak vissza. Mindenkinek van ilyen kincsesbányája, ám sokan elfelejtik a visszavezető utat. Az élet legtermékenyebb korszaka a gyerekkor – íróként is tudatosan járok vissza oda, figurákat, hangulatokat, helyzeteket, viszonyításokat hozok. Ez egy végeláthatatlan nagy anyag. Szegény Gombóc Artúrban például egy csomó önéletrajzi vonás is van: állandóan fogyókúrázik, és mégis csak hízik és dagad, ez egy reménytelen dolog
– Amikor a hatvanas évek elejére konszolidálódott a rendszer, mennyire vetette bele magát a pesti művészéletbe?
– Nagyon benne voltam, máig szerencsésnek tartom, hogy belekerültem. Talán akkor kezdődött, amikor én lettem a Fiatal Művészek Klubjának a megválasztott igazgatója. Ez nagyon jó hely volt akkoriban, én voltam egyedül költő, a többiek zenészek, festők, színészek, szobrászok. Az akkori művészek színe-javát megismertem, és barátok lettünk. Ez egyfelől szórakoztató dolog, remek társaság, másfelől jó iskola, újabb fejtágító volt. Korábban nem sokat tudtam a képzőművészetről, de amikor a barátaim meghívtak a műtermükbe, órákig üldögéltem boldogan, és néztem, hogyan dolgoznak. Rögtön kiszúrtak modellnek – nyilván érdekes fejfigurám miatt. Kísérleteztünk is együtt: gyárak ebédlőjében rendeztünk kiállításokat, bemutatkozó beszélgetéseket. Először féltünk, hogy kiröhögnek bennünket a melósok, ám végül nagy sikerük lett ezeknek az alkalmaknak. Ez egy álom volt, s azóta is az maradt: a művészetet kivinni az emberek közé. Manapság mindent visz, kivisz a tévé Közben visszajártam a Hungáriába is, de egymás között is voltak törzshelyeink, saját presszóink. Jártunk a Marikába a Rákóczi útra, a Városkapuba, az Erzsikébe – akkoriban egy szimpla mellett el lehetett üldögélni sokáig, nem nézték ki az embert. A nagy művészélet a Fészekben folytatódott, ahová később bevittek a barátaim. Ott akkoriban szinte mindenki kártyázott. Ez ürügy volt a barátkozásra is, ugyanakkor meglehetős szenvedéllyel vetettük magunkat a játékba. Jó időtöltés, élet-töltés volt – amikor magányos volt az ember, volt hová mennie, voltak nők, lehetett társasági életet élni.
– Volt kedvenc presszója, kocsmája?
– Mindegyik helynek volt valami jellegzetessége. Fejes Bandi például a Marika presszóban írta a Rozsdatemetőt. Reggel – mintha blokkolt volna – beült, s estig, ameddig bírta, ott dolgozott. Ott is ismerkedtünk meg, jó barátok lettünk. Ide-idejárt Szakonyi Karcsi is. Fejes később udvarolni kezdett a presszó vezetőnőjének, akit feleségül is vett, így immár szinte hazajárt ide. A Belvárosi kávéház Hernádi és Jancsó társaságának volt az állandó helye. Tamási Áron a XI. kerületi Kis Rablóba járt: vacsorázott, fröccsözgetett és barátokat fogadott. Imádta a társaságot, szívesen anekdotázott, élvezte, ha körülveszik. Később, a hetvenes években már szervezett formában jártunk a Régi Siposba. Minden héten összegyűltünk – mint a gyerekek, úgy vártuk azokat a keddeket, mindig telt ház volt. Galsai Pongrác kezdte szervezni az összejöveteleket, majd amikor meghalt, Gyurkovics Tibor telefonált körbe hétről hétre. Egy kis különteremben ültünk, nyitva volt az ajtó, és miközben nagyokat nevettünk, láttuk azokat a nyomozókat, akiket ránk állítottak. Könnyen ki lehetett szúrni őket: szerencsétlenek egész este egy nagyfröccs fölött gubbasztottak. Ha valaki közülünk kissé berúgott, ki is ment, és meghívta őket egy körre. Nemigen érdekelt bennünket a megfigyelés.
– Sosem édesgették nagy ígéretekkel?
– Szerencsés helyzetbe kerültem a gyerekirodalommal. Ennek műhelyei – legyen szó színházról, kiadóról, televízióról – jobbára kiestek a hatalom figyelme alól. Voltak csábítások. Hívtak a Kortárshoz irodalmirovat-vezetőnek, ám tíz percig sem gondolkoztam a válaszon. Tudtam, mivel járna ez a munka, egy csomó barátom versét vissza kellene dobnom, így könnyedén mondtam nemet. Az efféle megkeresések idővel abbamaradtak, látták, hogy nincs vonzódásom az ilyesmihez. Voltak tülekedő, egymást taposó fiatalok, akik közül bőséggel tudott válogatni a hatalom.
– A rendszerváltás és az azt megelőző időszak sem sarkallta feladatvállalásra?
– Az írószövetség a nyolcvanas években kezdett erőre kapni, a vezetőség köreiben éjszakába nyúló beszélgetések folytak. Amikor kérdeztem a barátaimat, hogy mégis miről folyik ilyenkor a társalgás, az volt a hetyke válasz: megdöntöttük a kormányt. Amikor kezdett harci csapattá átalakulni az írók köre, párszor üzentek is értem: a Rózsadomb étteremben tartották az MDF alakuló üléseit. A barátaim többsége oda járt, hívogattak. Nem kényelemből nem mentem, volt energiám, sok dolgot csináltam, nem hittem a dologban. Nem hittem, hogy késő éjjelig beszélgetve, agyoncigarettázva meg lehet dönteni a kormányt. Ráadásul tudható volt, hogy már másnap reggel ott volt az egész szöveg Aczél György asztalán. Talán már azt is éreztem, hogy rossz felé vinne ez. A közéleti szereplés egyfajta pótlék volt sokaknak: aki nem volt elég tehetséges, elkezdett politizálni. Nem akartam ezt, mert úgy éreztem, van elég tehetségem, meg olcsónak is találtam. Amikor MDF-es barátaim a nyakamra jártak, meg még azt is pedzegették, hogy legyek miniszter, viccből azt mondtam, rendben, leszek gyermek- és ifjúsági miniszter. Erre azt mondták, ilyen nincs. A próféta beszélt belőlem, mert később kreáltak ilyet, ám akkor már szóba sem kerültem. A hozzáállásom, magatartásom nem azt jelentette, hogy nem érdekelt az egész, de nem akartam „utcai harcos” lenni. Nem ilyen pályát akartam. Vágytam a változásra, hogy szűnjön meg a hazugság, legyen szabadság, ám nem akartam ennek a katonája lenni. Nem ítélem el, aki belevetette magát a küzdelembe, hiszen sokan becsülettel tették a dolgukat, ám én író akartam maradni egy új világban is. Nem úgy Csurka, aki kivált közülünk, lenézett bennünket mint gyalogosokat, vezér akart lenni – sikerült is neki. Később többször feltettem a kérdést neki is személyesen: nem lett volna jobb, ha író marad? Mindig is amatőrnek éreztem magam a politikában, és nem is akartam profi lenni. 1956-ban olyan robbanásszerű volt az egész, hogy nem lehetett kimaradni az eseményekből, nem volt idő fegyelmezettnek lenni. Ám az 1989-es rendszerváltásnál bőven volt időm gondolkodni.