– Szóval mégsem egy ordas nagy közhely, hogy a legtöbb humorista valójában szomorú, szorongó ember?
– Sokat fejlődtem ezen a téren az utóbbi időkben, van pszichológusom. De voltak őrjítő időszakok, amikor napokon keresztül azon gondolkodtam, hogy mit mondtam korábban Salgótarjánban egy fellépésen. Az biztos, hogy nem volt egyszerű gyerekkorom. Tanárgyerekként, kitűnő tanulóként és szemüvegesként elég sokat szenvedtem. Csak a gimnáziumban kezdődött el igazán a közösségi létem, és ekkor elég sok kötelékből sikerült kilépnem. Elhagytam egészen konkrétan a panellakást. Mai napig ezt a gimnáziumi korszakot sírom vissza. Utána viszont megint jött tízévnyi nyomasztó időszak a műszaki egyetemen, úgyhogy nem is tudom, miért ne lennék szorongó alkat. Sőt versenytáncoltam is nyolc éven át, ami maga a fájdalom.
– Pedig a rendszeres mozgás állítólag örömhormonokat szabadít fel.
– Persze úgy, hogy közben ordítanak az emberrel: mit csinálsz, te marha?!
– Akkor miért nem hagyta ott?
– Mert meglehetősen konfliktuskerülő alkat vagyok. Tíz évig jártam például az egyetemre, hogy a szüleimnek meglegyen az a boldogságuk, hogy van papírom, de a végén már mindenki tudta, hogy nem leszek építész. A tanáraim is már a tévéből ismertek leginkább, úgyhogy mindenki úgy volt vele, hogy jó, csak végezzem el valahogy.
– Tudatosan nem csapatjátékos, vagy arról van inkább szó, hogy egyszerűen jobban működik egyedül?
– Szerintem jobb vagyok egyedül, de hozzá kell tenni, hogy igazán sohasem csináltam semmit se csapatban. A HVG az egyetlen hely, ahol ezt nekem meg kellett tanulnom, de sikerült, hiszen már ott vagyok tíz éve, nyolc éve pedig a fő felelősség is az enyém. Az elején voltak azért súrlódások, mivel azt szoktam meg, hogy az én ötletem az az én ötletem. Úgyhogy egy ideig eltartott, hogy elfogadjam, nem mindig az én ötletem nyer. Sok főnök fordítja amúgy arra az energiáit, hogy megmondja a dolgozónak, hogy miért rossz a kezdeményezése, de sokkal jobb, ha sikerül meglátni, mi a jó a másik ötletében, majd azon dolgozni, hogy az még jobb legyen.
– Fábryn kívül van ma olyan humorista itthon, aki mögött egy egész csapat dolgozik?
– Nem tudok róla. Külföldön bevett gyakorlat, hogy ha valaki elér egy szintet, akkor rögtön gyűjt maga köré embereket. Fábry esetében erre azért volt szükség, mert nincs az az ember, aki kéthetente le tudna tenni valami eredetit az asztalra hosszú éveken át. Hasonló a helyzet a reggeli rádióműsorok vicces embereivel, mindegyikük mögött áll egy csapat. Régen, amikor a tévében műsorszünet volt, én is abból éltem, hogy mindenféle műsorok résztvevőinek éjjel megálmodtam azt, amit ők reggel könnyedén előadtak.
– Zavarta, hogy mások mondják a poénjait?
– Az zavart, ha elrontották. És vicces helyzetek is adódtak. Volt egy rádiócsatorna, amelynek Mohai Ágnes álnéven dolgoztam. Akkor született az első gyerek, és miközben vasaltam a pelenkát, hallottam, ahogy bemondják a rádióban, hogy Mohai Ágnesné gyermeket szült.
– Badár Sándor, Szőke András, Cserna-Szabó András és Kőhalmi Zoltán. Mind ismert szentesiek, akiknek mind közük van a humorhoz. Véletlen ez?
– Nem tudom. Van egy csomó humortalan szentesi is, csak őket nem vettük számba. Furcsa hely, az biztos. Vannak szavak, amelyek csak itt léteznek, például a wimpi, ez sajtos hot dogot jelent. Vagy van a mirhó, amely egy szentesi természeti jelenség, gyakorlatilag láp. De említhetném a puncsgömböt is, amelyet a világon mindenütt tévesen kókuszgolyónak neveznek. Ha már itt tartunk, meg kell jegyeznem, hogy a soha el nem készülő könyvemnek, amelyet minden évben megígérek édesanyámnak karácsonyra, épp Cserna-Szabó András a szerkesztője.
– És milyen könyvre számíthatunk?
– Ez mindig változik, még Cserna-Szabó sem tudja. A munkacíme az volt sokáig, hogy Minden könyv, és a piacon létező könyvtípusok paródiái lettek volna benne. Most viszont nagyon úgy néz ki, hogy egy skandinávkrimi-paródiát fogok írni. Csak attól tartok, hogy a könyvesboltokban a krimipolcra fogják tenni, de ettől még most úgy érzem, hogy kitartok az ötlet mellett, és menni fog. Amúgy is életmódváltásban vagyok.
– Ezalatt mit kell érteni?
– Hogy ide is majdnem biciklivel jöttem. Valójában azt, hogy úszni járok mindennap. Ez egy teljesen meghökkentő dolog, és nagyon jó, főleg azért, mert amúgy távol áll tőlem a sport. A nyáron rájöttem, hogy ez jó, és mert kényszeres alkat vagyok, most már hiányozna. És mivel nálam mindig az előadás is arról szól, ami hétköznap történik velem, ezért a mostani műsoraimban az úszásról is mesélek. Ahogy a másik új szenvedélyemről, a hangyatartásról is, csak ezt valahogy nehezebben hiszik el az emberek. Ha bárkinek említem, hogy vannak hangyáim, rögtön jönnek az ötletek, hogy például sütőporral vagy ecettel végezzek velük.
– Mit esznek?
– Nagyon változó. Nekem két fészkem is van kétféle hangyafajjal. Az egyik képviselői csak mézet hajlandók fogyasztani, a másik boly tagjai meg csak rovarokat. Az egy popkulturális tévedés, hogy a hangyák morzsákat cipelnek, pontosabban ez csak a gyepi hangyára igaz, amely már ennyire hozzászokott az emberhez.
– Vannak módszerek, amelyekkel átsegíti magát a nehezebb alkotói időszakokon?
– A már említett kényszerességem miatt nagyon sok kis aprósághoz ragaszkodom, elég betegesen is. Ezek segítenek. Ha nem figyelek rá, akkor hajlamos vagyok mindent ugyanúgy csinálni. Ez az élettel szembeni bizonytalanságból fakad nyilván. Az említett pszichológusom azzal kezdte, hogy leszedett a legkevésbé káros függésemről, ez a hétfői rántottsajt-evés volt hat éven át.
– Többször szóba kerültek már a traumatikus gyerekkori élmények. Boldog háttérrel nem is lehet valaki jó humorista?
– Jó kérdés. Mindenesetre a Dumaszínház tagjai esetében, ha leásunk, mindenkinél találunk valami defektet. Minimum egy alkoholista apát. Ebből a szempontból az én gyerekkorom nem is olyan szörnyű, csak elég speciális közegben nőttem fel. Amikor az ember eleinte színpadra lép, akkor a családi legendáriumból és a gyerekkori történetekből dolgozik, amelyeket addigra amúgy is sokszor elmesélt és tökéletesített. Ott kezdődik a szakma, amikor ezek a történetek elfogytak, és akkor is össze kell tudni állítani egy műsort. Egy fellépésre való élményanyag minden ember fejében ott van.
Kőhalmi Zoltán 1977-ben született Szentesen, Karinthy-gyűrűs magyar humorista, végzettsége szerint építészmérnök. Dolgozott többek között a Rádiókabaréban és Fábry Sándor csapatában. Nős, három gyermek édesapja.