– Több mint húsz éve iszom jó magyar bort, és egyre jobb magyar borokat iszom. Mégis mind a mai napig ugyanazokról a problémákról beszélünk, mint húsz évvel ezelőtt. Mivel magyarázható ez az ellentmondás?
– Nem hiszek abban, hogy a szekér el tudja hagyni a lovat. Van egy illúziónk. Azt akarjuk gondolni, hogy polgári demokráciában élünk, ahol mindenki öntevékenyen, racionális döntéseket hozva képviseli önmaga és közössége érdekeit. A valóság bonyolultabb. Továbbra is hordozzuk kelet-európaiságunkat. Ha szabad adyznom egyet: kompország vagyunk, lélekben ide, a valóságban oda tartozunk ezer éve. Európa védőbástyája, a nyugati keresztény civilizáció része vagyunk, és egyúttal büszkék szittya örökségünkre. Mondom ezt Heimannként. A magyar bor egy része valóban országimázs-hordozó erővé, értékké vált, jó néhány pincészet közelít a legmagasabb nemzetközi szintekhez. Több borvidék több termelőjét említhetem. A mádi Szepsy István méltán számítható a világ tíz-húsz nagy borásza közé. Amit a villányiak csináltak a kilencvenes években, és amit a cabernet franc-nal most is próbálnak, abból is világos, hogy a közvetlen élmezőnybe pozicionálnák magukat. Szekszárdon is látszik a stíluskeresés, de sorolhatnám a Balatont, a Mátrát, Egert is. Az igényesség megjelent ebben a térben, sok-sok kis, közepes borászat próbál a kihívásoknak megfelelni. Sőt, ha a nagyüzemeket nézzük, közülük is jó néhányan – a Danubianától a Törleyig – meg tudtak kapaszkodni a nemzetközi piacon is a maguk kategóriájában. Van azonban egy nagy dilemma. Klasszikus csapdahelyzet, hogy a magyar bor kizárólag Magyarországon világhírű. És miközben fontos mozgások segítenek előre bennünket, az intézményi háttérkultúra nem működik. Rengeteg probléma akadályozza ezt. Mondok egyet. A bor szerintem élvezeti termék. Egyetértünk ebben?
– Mindenképpen.
– Ennek meg kellene jelennie törvényi szinten is. Az engedélyeztetésben és a forgalmazásban. A bor legyen több, mint egy alkoholos ital. Most nem több. Ezért a nagy piaci szereplők olyan árversenyben vannak, ami bénítja a fejlődést. Az idei szüretkor az Alföldön hetven forint alá szorították a felvásárlási árakat. Ennyiért képtelenség szőlőt termelni. Ezek után a lenti kategóriákban a polcokra kitett borok is egyre olcsóbbak. Elural mindent a PET-palack. Korábban azt hittem, ez magyar jelenség, de nem. Kiderült, hogy az olaszok is csinálják. A hülyeség terjed. Mármost ezek a kétszáz forintos borok semennyire sem élvezhetők. A jelenség semmi másról nem szól, csakis arról, hogy alkoholizmust termelünk. A szereplők egy része közben szükségképpen a szürkeszférában tartja magát. Ennyiért lehetetlen tisztességes szőlőből tiszta borokat készíteni. Ha beemelnénk az élvezhetőséget a szabályozásba, néhány éves távlatban megoldhatnánk a gondot.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!