– Lehet, hogy hatalmas közhelyet mondok, amelyet már sokszor, idegesítően sokszor hallhatott. Nevéről első blikkre, talán milliónyi honfitársammal együtt, a filmfeliratok alámondása jut eszembe: „Szinkronrendező: Tomasevics Zorka ”
– Kétségtelen, hogy sokszor emlegetik, de mit csináljak, nem tiltakozhatok, végtére is igaz.
– Mi vitte a film, a szinkron felé?
– Főként a véletlen. Gyermekorvos, régész, művészettörténész akartam lenni, nagyjából ebben a sorrendben. Tény viszont, hogy egészen kicsiként, ellentétben az osztálytársaimmal, kifejezetten szerettem a nyelvtant. Tizennyolc éves koromig pedig elolvastam a világirodalmat, aminek nagy hasznát vettem később, hiszen a világirodalom alkotásaiból készítik a filmeket. Viszonylag korán kezdtem a szenvedélyes moziba járást. A gimnáziumban, a Táncsicsban még másodikban kiverekedtük magunknak, hogy legyen politechnikaóránk. Lógni akartunk ugyanis. Sikerült, a félnapos gyakorlati foglalkozást – a MOM-ba jártunk esztergálni – alig vette komolyan valaki. A legkorábban, negyed kilenckor az Alkotás moziban kezdődött a vetítés. A híradóidők alatt éppen eljutottunk az egyik moziból a másikba, olyan pontossággal, mintha GPS-szel megkomponáltuk volna. Jó időbeosztással hat filmet is megnézhettünk. Este tízre értem haza, de vállaltam érte a családi szidalmakat. Amikor némi kitérő után 1970-ben beléptem a Pannónia Filmstúdióba, szinte minden színész ismerős volt már fényképről vagy a nézőtérről.
– Mit jelent a „némi kitérő”?
– Az érettségit követően karácsonyi boát csináltam egy fenyőfadísz-készítő kisiparosnál, majd három esztendőn át mikrofilmre fényképeztem a levéltárban, végül, nagyon rövid ideig, tisztviselő voltam a Dél-budai Vendéglátóipari Vállalatnál. A Pannóniában végigjártam a szamárlétrát: adminisztrátorként kezdtem, majd színészegyeztetőként, a színészeket kiértesítő diszpósként (a színészeket szereplésre behívó ember – a szerk.), utóbb felvételvezetőként, aztán gyártásvezetőként folytattam.
– Bevallom, nem vagyok pontosan tisztában a fogalmakkal. Mivel foglalkozik a felvételvezető és a gyártásvezető?
– Kezdem a kisebbel. A felvételvezető valójában a gyártásvezető samesza. A gyártásvezető pedig a háttérmunkát szervezi, a költségvetésért felel. Jómagam sokáig sameszkodtam, majd az Opakfi-tanfolyam (az Optikai, Akusztikai, Film- és Színháztechnikai Tudományos Egyesület által szervezett képzés – a szerk.) után elkezdtem gyártásvezetni. Aztán jött a fordulat, 1979-ben negyedmagammal felvettek a Színház- és Filmművészeti Főiskola adásrendező szakára. Borzasztó nehéz volt.