– Kamaszkorában papnak készült, most A Pál utcai fiúk főhőseként sikongató kamasz lányok serege várja a Vígszínház művészbejárójánál az előadások után. Hogy lett a szakrális szolgálatból színészet?
– Vallásos, de még inkább hívő családból származom. Az első nagy szerelmi csalódás után fordult meg a fejemben a papi hivatás. Később a szociális munkában láttam az életcélom, de tanár és pszichológus is akartam lenni. Amellett, hogy hivatást kerestem, valami olyan dologgal szerettem volna foglalkozni, amelynek köze van a szakralitáshoz. A láthatatlanhoz, ember és ember kapcsolatához. Tarkovszkij filmjei babonáztak meg, ő volt az első szakrális művész, akit megismertem. Később Vidnyánszky Attila művészete mutatta meg, hogy mindez a színházban is megteremthető. Az általa képviselt keleti színház a vallást és a társadalmi érzékenységet egyesíti. Sorsszerű, hogy gimnazistaként a Pesti Színház Az ünnep című darabját látva találtam meg azt az energiát, amelyet keresek. De általában az ember ezt sosem találja meg, csak mindig azt gondolja, hogy a közelében van. Ezt az energiát nevezhetjük Istennek vagy emberré válásnak. Nekem a színházi munka is ezt jelenti. Nem érdekelnek a céltalan, nadrágletologatós vígjátékok, persze tudom, hogy sok embert a fáradt hétköznapok után épp az tesz boldoggá. De a lila ködbe vesző művészieskedés sem foglalkoztat. Színészként olyan állapotot szeretnék megidézni, amilyet máshol nemigen lehet megtapasztalni. A mai Budapesten nagyon nehéz szakrális állapotba kerülni, szinte elfelejtettük, hogy milyen az, amikor az ember a gyomrában él. Olyan ez, mint amikor először vagyunk szerelmesek, vagy látunk egy jó filmet.
– Ferenc pápát tartja egyik példaképének. A katolikus egyház fejét a migránsválság kapcsán tett kijelentései miatt folyamatos támadások érik, személye megosztóvá vált a keresztény közösségen belül. Önnek mit jelent az egyházfő értékvállalása?
– Ma nagyon sok minden rossz irányba halad. Beszélhetünk arról, hogy minden rendben van, demokráciában élünk, és gyakoroljuk az elfogadást, miközben, ahogy már József Attila is megfogalmazta, társadalmunk alapja és minden szegmense a pénz felé mutat. Nagyon kevés az olyan példakép, mint Ferenc pápa, aki a maga egyszerűségében azt hangsúlyozza, hogy az egymásra figyelés a legfontosabb. Hogy ne az legyen a prioritás, mit érünk el az életünkben, hanem hogy mennyit tudunk adni másoknak. Alapgondolat, amelynek természetesnek kéne lennie, de sajnos mégsem az.