Módosul a Gripen-szerződés

Az elmúlt években sokszor esett szó arról, hogy a 2003-as szerződésmódosítás eredményeképp ellehetetleníti a HM finanszírozását a Gripen-lízing. Úgy tűnik, a program történetébe 2012 egy újabb szerződésmódosítással vonul be, mely orvosolja ezt a problémát.

Zord Gábor László
2011. 12. 31. 0:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar Gripen-program története cseppet sem mondható unalmasnak. 2001-ben megkezdéséről az első Orbán-kormány úgy döntött, hogy jószerével mindenki az F–16-ost várta befutóként. A várt 24 gép helyett lett 14 darab. 2003-ban a Medgyessy-kabinet – arra hivatkozva, hogy az eredeti szerződésben szereplő JAS 39A/B-k nem felelnek meg a NATO-nak – módosította a szerződést az eredetileg is kiválasztott gépekből átépített C/D EBS HU változatra s lízing vásárlási konstrukcióra. A megnövekedett technikai lehetőségű géphez ugyanakkor kevesebb órát (~20 000 helyett 16 800-at) igényeltek, s ezzel el is döntötték, hogy a többletképességek (mindenekelőtt A-G vonatkozásban) nem is lesznek kihasználva, hiszen ahhoz a pilótáknak többet, nem pedig kevesebbet kellene repülniük.

A jelentős mértékben megnövekedett költségek kifizetését – klasszikus magyar politikusi módszerrel – pedig úgy ütemezték, hogy a terhek 2006-tól, azaz a következő választási ciklus kezdetétől kezdjenek növekedni. Mit tesz Isten, a szerződésmódosító szocialista–szabad demokrata koalíció (ha nem is ugyanabban a személyi összetételben) 2006-ban hatalmon maradt, így a növekvő Gripen-terhek és a csökkenő HM-költségvetés már Szekeres Imre minisztériumának pénzügyi manőverezési lehetőségét is vészesen elkezdte beszűkíteni.

2011-re (különösen a 26 milliárdos zárolás nyomán) a helyzet tarthatatlanná vált a hatalmat időközben átvevő Fidesz–KDNP-kormány Hende Csaba vezette HM-je számára. Az éves fizetési részlet csökkentésének kérdése jóformán attól a pillanattól kezdve prioritássá vált, hogy egy minisztériumi illetékes az év elején „automatikusan” elutalta az idei részletet. A hosszú ideig zajló szakértői tárgyalások az év végére vezettek eredményre, ami nyomán – a magyar és svéd kormányok esedékes jóváhagyása esetén – január végén aláírhatják az újabb szerződésmódosítást. A Gripen-lízinget így jelentősen meghosszabbíthatják, az éves részlet jelentősen csökken, a szakmai tartalom pedig változatlan marad. Itt talán mellékes, de fontos megjegyezni, hogy a miniszterelnöknek írt tárcavezetői előterjesztés leszögezi: „Magyarország légterének védelméhez – így közvetve állami szuverenitásunk garantálásához – elengedhetetlen egy korszerű, NATO- szövetségeseink légierejével együttműködésre képes vadászrepülőgép rendszerben tartása.”

A 21. század húszas éveiig alighanem mindenképpen lesz még gépi mennydörgés a 44-es út környékén, a Csepegi Csárda fölött…

Továbbiak a Magyar Nemzet 2011. december 31-i számának 4. oldalán olvashatóak

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.