A magyar Gripen-program története cseppet sem mondható unalmasnak. 2001-ben megkezdéséről az első Orbán-kormány úgy döntött, hogy jószerével mindenki az F–16-ost várta befutóként. A várt 24 gép helyett lett 14 darab. 2003-ban a Medgyessy-kabinet – arra hivatkozva, hogy az eredeti szerződésben szereplő JAS 39A/B-k nem felelnek meg a NATO-nak – módosította a szerződést az eredetileg is kiválasztott gépekből átépített C/D EBS HU változatra s lízing vásárlási konstrukcióra. A megnövekedett technikai lehetőségű géphez ugyanakkor kevesebb órát (~20 000 helyett 16 800-at) igényeltek, s ezzel el is döntötték, hogy a többletképességek (mindenekelőtt A-G vonatkozásban) nem is lesznek kihasználva, hiszen ahhoz a pilótáknak többet, nem pedig kevesebbet kellene repülniük.
A jelentős mértékben megnövekedett költségek kifizetését – klasszikus magyar politikusi módszerrel – pedig úgy ütemezték, hogy a terhek 2006-tól, azaz a következő választási ciklus kezdetétől kezdjenek növekedni. Mit tesz Isten, a szerződésmódosító szocialista–szabad demokrata koalíció (ha nem is ugyanabban a személyi összetételben) 2006-ban hatalmon maradt, így a növekvő Gripen-terhek és a csökkenő HM-költségvetés már Szekeres Imre minisztériumának pénzügyi manőverezési lehetőségét is vészesen elkezdte beszűkíteni.
2011-re (különösen a 26 milliárdos zárolás nyomán) a helyzet tarthatatlanná vált a hatalmat időközben átvevő Fidesz–KDNP-kormány Hende Csaba vezette HM-je számára. Az éves fizetési részlet csökkentésének kérdése jóformán attól a pillanattól kezdve prioritássá vált, hogy egy minisztériumi illetékes az év elején „automatikusan” elutalta az idei részletet. A hosszú ideig zajló szakértői tárgyalások az év végére vezettek eredményre, ami nyomán – a magyar és svéd kormányok esedékes jóváhagyása esetén – január végén aláírhatják az újabb szerződésmódosítást. A Gripen-lízinget így jelentősen meghosszabbíthatják, az éves részlet jelentősen csökken, a szakmai tartalom pedig változatlan marad. Itt talán mellékes, de fontos megjegyezni, hogy a miniszterelnöknek írt tárcavezetői előterjesztés leszögezi: „Magyarország légterének védelméhez – így közvetve állami szuverenitásunk garantálásához – elengedhetetlen egy korszerű, NATO- szövetségeseink légierejével együttműködésre képes vadászrepülőgép rendszerben tartása.”
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!