Olaszok a kapuk fölött

Bár az ezzel kapcsolatos kommunikáció igencsak szűkös, egyre több jel mutat arra, hogy a kormány jövőre döntést hoz a honvédség jövőbeli helikoptereinek beszerzéséről. Miután az amerikaiaké lendületet vesztett, egyelőre egy olasz ajánlat áll az élen.

Zord Gábor László
2012. 12. 24. 7:12
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mivel más olasz ügylet nincs előkészítés alatt, ez a lépés minden bizonnyal azelőtt a helikopterajánlat előtt nyitja meg az utat, mellyel a Finmeccanica csoporthoz tartozó AgustaWestland cég házal egy ideje a Honvédelmi Minisztériumnál (HM), illetve a Miniszterelnökségnél. Ez utóbbi a szaktárca mellett attól kezdve részt vett a lehetőségek vizsgálatában, hogy még tavaly napirendre került a használt UH-1N helikopterekre vonatkozó amerikai ajánlat. Egyrészt azért, mert több évtizedre szóló, nagy értékű beszerzésről és azzal kapcsolatos gazdasági-külpolitikai együttműködésről van szó, másrészt pedig azért, mert a védelmi büdzsé szűkössége miatt a programot egyelőre (a költségvetési előrejelzések szerint legalább 2015-ig) csak központi költségvetésből lehetne finanszírozni.

Úgy tudni, a HM szakpolitikusai mellett ezért helikopterügyben többek között Szíjjártó Péter külügyi és külgazdasági ügyekért felelős miniszterelnökségi államtitkár is folytatott tárgyalásokat.

A múlt heti miniszterelnökségi határozat információink szerint azonban nem jelenti azt, hogy végleges döntés született volna, hiszen a helikopterügylet iránt továbbra is többen érdeklődnek. Bár az amerikai ajánlat érvényessége december 6-án lejárt, magas szintű szóbeli ígéret alapján még várnak az Egyesült Államoktól egy jobb ajánlatot a HM-ben. Ezenkívül többször jártak a szaktárcánál és a miniszterelnökségnél az amerikai Sikorsky és a német–francia Eurocopter képviselői is, akik forgószárnyas termékeik mellett széles körű gazdasági együttműködési lehetőségeket is felvázoltak. Az sem mellékes, hogy helikopterügyben az a „keleti alternatíva” sem került le teljesen a napirendről, melyben Oroszországból a Mi-17-es új változataiból érkezhetnének Magyarországra, cserébe a honvédség 2010-ben leállított MiG-29-es vadászgépeiért. Igaz, egyes források ezt a lehetőséget teljesen külön említik a nyugatiaktól, mivel a kormányzat számára (akárcsak a vadászgépek esetében) továbbra is stratégiai cél az Oroszországtól való haditechnikai függőség csökkentése. Hogy mégis élőnek tekinthető ez az opció, annak kizárólag az az oka, hogy Afganisztánban a Mi-17-es új változataival repül a Magyar Honvédség Légi Tanácsadó Csoportja (AAT).

>Az olasz ajánlat elsősége mindenekelőtt annak köszönhető, hogy egyelőre csak ez teljesíti azt a magyar elvárást, miszerint kormányok közötti megállapodást akarnak kötni (a Finmeccanica harmadrészt az olasz állam tulajdonában van, s az ügyletben szerepet kapna az olasz védelmi tárca is). Ezzel lenne ugyanis elkerülhető egy hosszadalmas és támadható tendereztetési folyamat, amire a honvédségi helikopterflotta kritikus helyzete miatt egyszerűen nincs idő. Máskülönben ezeddig az olasz ajánlat technikai tartalma volt a legkonkrétabb: mint arról a Magyar Nemzetben korábban beszámoltunk, 18 darab többfeladatú AW139-es szállító- és két AW119-es kiképzőgépre vonatkozik. A szállítógépek harmadát, hat gépet felfegyverzett konfigurációban szállítanának, értesülésünk szerint az izraeli Spike páncéltörő rakétarendszer integrációját ajánlva hozzájuk. Az ajánlatnak éppen az az egyik legnagyobb technológiai kockázata, hogy ez a fajta felfegyverzett konfiguráció még gyerekcipőben jár, prototípus megépítésére, tesztelésére a hozzáférhető információk szerint még nem került sor.

Az AW139-es korszerű és sikeres típusnak számít a nemzetközi piacon, bár elsősorban magán-, vállalati és rendvédelmi, nem katonai felhasználók körében értékesítettek belőlük több mint 600 darabot. Eredetileg civil célokra tervezett helikopterről van tehát szó, melyet a gyártó a piaci lehetőségek kiaknázására igyekszik „militarizálni”. A felkínált opciók között a szükséges katonai felszerelések, műszerek, szenzorok mellett például szerepel ballisztikailag védett öntömítő üzemanyagtartály, és önvédelmi (rakétaindítás-jelző) berendezés is, mely nélkül az AW139-es rendkívül sebezhető lenne a harcmezőn.

Minden típusnak vannak árnyoldalai is, és sokszor éppen a korszerű technológiák alkalmazásának köszönhetően. Az AW139-es szerkezete például jelentős részben kompozit műanyagokból áll, amelynek a gyártása nagyfokú felkészültséget, precizitást igényel. Részben ezzel a technológiai kihívással áll összefüggésben, hogy a típusra utólag számos kötelező érvényű módosító direktívát (AD) volt kénytelen kiadni a gyártó, illetve hogy több, strukturális okokra visszavezethető repülőesemény (baleset és katasztrófa) is történt már AW139-esekkel.

Hogy az AW139-es révén Magyarország esetében milyen gazdasági-ipari és politikai együttműködésre nyílna lehetőség, egyelőre nem ismert. Azt ugyanakkor tudni lehet, hogy a típus gyártása eddig is nemzetközi kooperációban valósult meg. Komplett törzseket gyártanak Lengyelországban, az Agusta Westland tulajdonában álló PZL Swidnik üzemében, de előkészületben van egy végszerelő sor felállítása Oroszországban is: a Russian Helicopters céggel közösen létrehozott Helivert a Moszkva melletti Tomilinóban dolgozik majd.

Ami a tervezett hazai katonai helikopterbeszerzés költségeit illeti, mindenképpen több száz millió eurós összegről van szó.

Továbbiak a Magyar Nemzet mai számában olvashatók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.