Mivel más olasz ügylet nincs előkészítés alatt, ez a lépés minden bizonnyal azelőtt a helikopterajánlat előtt nyitja meg az utat, mellyel a Finmeccanica csoporthoz tartozó AgustaWestland cég házal egy ideje a Honvédelmi Minisztériumnál (HM), illetve a Miniszterelnökségnél. Ez utóbbi a szaktárca mellett attól kezdve részt vett a lehetőségek vizsgálatában, hogy még tavaly napirendre került a használt UH-1N helikopterekre vonatkozó amerikai ajánlat. Egyrészt azért, mert több évtizedre szóló, nagy értékű beszerzésről és azzal kapcsolatos gazdasági-külpolitikai együttműködésről van szó, másrészt pedig azért, mert a védelmi büdzsé szűkössége miatt a programot egyelőre (a költségvetési előrejelzések szerint legalább 2015-ig) csak központi költségvetésből lehetne finanszírozni.
Úgy tudni, a HM szakpolitikusai mellett ezért helikopterügyben többek között Szíjjártó Péter külügyi és külgazdasági ügyekért felelős miniszterelnökségi államtitkár is folytatott tárgyalásokat.
A múlt heti miniszterelnökségi határozat információink szerint azonban nem jelenti azt, hogy végleges döntés született volna, hiszen a helikopterügylet iránt továbbra is többen érdeklődnek. Bár az amerikai ajánlat érvényessége december 6-án lejárt, magas szintű szóbeli ígéret alapján még várnak az Egyesült Államoktól egy jobb ajánlatot a HM-ben. Ezenkívül többször jártak a szaktárcánál és a miniszterelnökségnél az amerikai Sikorsky és a német–francia Eurocopter képviselői is, akik forgószárnyas termékeik mellett széles körű gazdasági együttműködési lehetőségeket is felvázoltak. Az sem mellékes, hogy helikopterügyben az a „keleti alternatíva” sem került le teljesen a napirendről, melyben Oroszországból a Mi-17-es új változataiból érkezhetnének Magyarországra, cserébe a honvédség 2010-ben leállított MiG-29-es vadászgépeiért. Igaz, egyes források ezt a lehetőséget teljesen külön említik a nyugatiaktól, mivel a kormányzat számára (akárcsak a vadászgépek esetében) továbbra is stratégiai cél az Oroszországtól való haditechnikai függőség csökkentése. Hogy mégis élőnek tekinthető ez az opció, annak kizárólag az az oka, hogy Afganisztánban a Mi-17-es új változataival repül a Magyar Honvédség Légi Tanácsadó Csoportja (AAT).
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!