A Magyar Honvédség eszközeinek hadrafoghatósága titkos információ, így hivatalosan nem tudhatjuk, hogy hány katonai helikopter üzemképes ma Magyarországon. Egy minapi háttérbeszélgetésen Hende Csaba védelmi miniszter úgy adott támpontot a Honvédelmi Tudósítók Köre (HTK) megjelent tagjainak, hogy bárki bármit is gondoljon a hadra fogható helikopterek számáról, azt nyugodtan ossza el kettővel. Mire is akarok ezzel kilyukadni? Egyszerűen arra, hogy a helikopteres képesség lelke, a kiképzett személyi állomány csak akkor biztosítható, ha kellő rendszerességgel, kellő óraszámot a levegőben tölt, amihez repülőképes helikopter, helikopterek kellenek. Ha ez házon belül nincs, vagy nincs elegendő, akkor valamilyen kényszermegoldásra van szükség, amivel a személyzetek tagjainak jártasságát fenn lehet tartani.
A Magyar Honvédség egyre több olyan programban vesz részt, illetve tervezi a részvételt, amely nemzetközi közegben próbál választ adni erre a hazai szükséghelyzetre. Mindenekelőtt érdemes megemlíteni, hogy furcsamód az afganisztáni kiképző misszióknak is volt és van ilyen szerepük. Hivatalosan természetesen minduntalan arról van szó, hogy a tapasztalt magyar helikopterszemélyzetek „mentorálják” az afgánokat, ám a valóságban ez az éremnek csak az egyik oldala. A másik oldal ezzel szemben az, hogy jártasságuk fenntartásához (egyes esetekben megszerzéséhez) értékes, idehaza már jó ideje nem biztosított repült órákat nyernek a magyarok odakint, úgy a Mi–24-es harci mentoráló Air Mentor Team (AMT), mint a Mi–17-es szállító–tanácsadó Air Advisory Team (AAT) esetében.
A túlélési praktikák közé tavaly került be egy horvát–cseh program, az úgynevezett Air Advisory Team Pre-deployment Training Course (AAT PTC), amely tulajdonképpen az AAT-s hajózószemélyzetek misszió előtti felkészítését végzi. Ezen tavaly ősszel vett részt az első magyar helikopterpilóta, idén három kurzuson lesznek jelen magyarok. Minden tanfolyam két fő részből áll: az első helyszíne Csehország, Ostrava, és elméleti, szimulátoros felkészítést tartalmaz, a másodikra Horvátországban kerül sor, Zágrábban és Zárában, ahol a gyakorlati repüléseket végzik.