Magyar forgószárnyak, túlélési praktikák

Már van egy csokornyira való azokból a lépésekből, melyekkel a honvédség helikopteres képessége, főként a „humánösszetevője” kihúzhatja a remélt és ígért megújulásig. Forgószárnyas túlélési praktikák magyar módra.

Zord Gábor László
2013. 04. 18. 4:29
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Honvédség eszközeinek hadrafoghatósága titkos információ, így hivatalosan nem tudhatjuk, hogy hány katonai helikopter üzemképes ma Magyarországon. Egy minapi háttérbeszélgetésen Hende Csaba védelmi  miniszter úgy adott támpontot a Honvédelmi Tudósítók Köre (HTK) megjelent tagjainak, hogy bárki bármit is gondoljon a hadra fogható helikopterek számáról, azt nyugodtan ossza el kettővel. Mire is akarok ezzel kilyukadni? Egyszerűen arra, hogy a helikopteres képesség lelke, a kiképzett személyi állomány csak akkor biztosítható, ha kellő rendszerességgel, kellő óraszámot a levegőben tölt, amihez repülőképes helikopter, helikopterek kellenek. Ha ez házon belül nincs, vagy nincs elegendő, akkor valamilyen kényszermegoldásra van szükség, amivel a személyzetek tagjainak jártasságát fenn lehet tartani.

A Magyar Honvédség egyre több olyan programban vesz részt, illetve tervezi a részvételt, amely nemzetközi közegben próbál választ adni erre a hazai szükséghelyzetre. Mindenekelőtt érdemes megemlíteni, hogy furcsamód az afganisztáni kiképző misszióknak is volt és van ilyen szerepük. Hivatalosan természetesen minduntalan arról van szó, hogy a tapasztalt magyar helikopterszemélyzetek „mentorálják” az afgánokat, ám a valóságban ez az éremnek csak az egyik oldala. A másik oldal ezzel szemben az, hogy jártasságuk fenntartásához (egyes esetekben megszerzéséhez) értékes, idehaza már jó ideje nem biztosított repült órákat nyernek a magyarok odakint, úgy a Mi–24-es harci mentoráló Air Mentor Team (AMT), mint a Mi–17-es szállító–tanácsadó Air Advisory Team (AAT) esetében.

A túlélési praktikák közé tavaly került be egy horvát–cseh program, az úgynevezett Air Advisory Team Pre-deployment Training Course (AAT PTC), amely tulajdonképpen az AAT-s hajózószemélyzetek misszió előtti felkészítését végzi. Ezen tavaly ősszel vett részt az első magyar helikopterpilóta, idén három kurzuson lesznek jelen magyarok. Minden tanfolyam két fő részből áll: az első helyszíne Csehország, Ostrava, és elméleti, szimulátoros felkészítést tartalmaz, a másodikra Horvátországban kerül sor, Zágrábban és Zárában, ahol a gyakorlati repüléseket végzik.

Bár Benkő Tibor vezérezredes, vezérkari főnök minapi pozsonyi látogatása nyilvánosságot kapott a magyar sajtóban, az nem, hogy a magyar helikopteres képesség túlélése szempontjából fontos együttműködésről is tárgyaltak. A szlovák védelmi minisztérium honlapja márpedig kiemelte, hogy szó van a magyar pilóták szimulátoros képzéséről az eperjesi helikopterbázis berendezésein. A vkf.-ünk a cikk szerint azt mondta, hogy „ha megkapjuk a lehetőséget, mindenképpen élünk vele. Nagyon fontos számunkra.”

A csokor legutóbbi virágára a Defense-aerospace.com oldalon leltem rá, amely az Európai Védelmi Ügynökségre hivatkozva azt írja, hogy hétfőn kezdődött el az első European Helicopter Tactics Instructors Course (EHTIC) tanfolyam, melyen a 13 fő svéd és német résztvevő mellett osztrák, magyar, észt, brit és amerikai megfigyelők is jelen lesznek. Ennek szintén két fő fázisa van: az elsőre a királyi légierő linton-on-ouse-i bázisán kerül sor, két hét elméleti és egy hét szimulátoros munka formájában, a második, gyakorlati fázisnak – három hét időtartamban – az éppen az Északi-sarkkör alatt elterülő svédországi Vidsel gyakorló- és lőtere ad otthont. Az első tanfolyam kibocsátó ünnepsége a tervek szerint május 24-én lesz.

Nekünk kényszer, de egyben nemzetközi trend is, melyben a magyar katonák részt vesznek: a NATO-ban a lisszaboni csúcs óta oly divatos, Okos Védelemként (Smart Defence) ismert, a szövetségesek erőforrásainak megosztására alapuló politika. Az AAT PTC például Csehország és Horvátország meglehetősen új Mi–171-es flottájára alapszik, melyet anno az orosz államadósság lebontásaként kaptak. Kaphattunk volna mi is, de ez már múlt idő, a szocialista kormányok nem éltek a lehetőséggel, az pedig nem jön vissza többé Na de ez már egy másik történet.

A túlélésért tett apró, kényszerű lépések jelentőségükben látszólag nem mérhetők össze a várt–remélt helikopterbeszerzések jótékony, hosszú távú hatásával. Mégis fontosak, mert a folytonosság fenntartására tesznek kísérletet ezekben a példátlanul szűkös időkben, amikor a magyar katonai helikopterképesség fennmaradása a tét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.