Üres fenyegetés vagy valós veszély?

Görögország hétvégén választásra készül, melynek kimenetele az egész Európai Unióra hatással lehet.

Kész Ákos Tamás
2015. 01. 23. 14:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A továbbra is csőd szélén táncoló hellének előrehozott választáson döntenek az újonnan felálló parlament összetételéről.

A görög választási rendszer igen sajátos, mivel egyrészről a győztes párt automatikusan ötven képviselői hellyel gazdagodik bármennyivel is nyerte meg a választást. A választókerületek felépítése is teljesen különbözik, mivel nem egyenlő számú mandátumot érnek. Van olyan hely, ahonnan csak egy ember jut be, de van ahonnan több is, így a legnagyobb választókerületben például 42 képviselőt választanak. Pártlisták ugyan vannak, de mindegyik listánál feltüntetik, hogy kiket indít a körzetben az adott párt, és itt még „szimpátia-” szavazatot (preferenciálisan) is leadnak a szavazók a listán jelölt személyekre.

Háromszáz képviselői hely kerül kiosztásra, melyből ötvenet automatikusan a győztes kap, 238-at osztanak el a körzetek két szintjén (56 minor district és 13 major district), további 12 hely pedig az országosan összesített eredmények alapján kerül kiosztásra. A bejutási küszöb 3 százalék. A választásokon kötelező részt venni, ellenkező esetben elméletben börtönbüntetés szabható ki, bár ennek betartását nem veszik komolyan.

A választás győztesét tekintve – a közvélemény-kutatások alapján, melyből eddig több mint harminc látott napvilágot – aligha várható meglepetés, az Alexisz Ciprasz vezette szélsőbaloldali Sziriza párt győzelme valószínű. Az EU által biztosított görög pénzügyi mentőcsomagot és időnként az adósság visszafizetését is megkérdőjelező párt javára 3-8 százalék közti előny mutatkozik.

A Sziriza kampányának görög mentőcsomag visszafizetésének megtagadására vonatkozó része egyesek szerint akár Görögország eurozónából való távozását is jelentheti, ám ennek bekövetkezése igen valószínűtlen. Több okból is: egyrészt azért, mert (egyelőre) nincs erre vonatkozó uniós rendelkezés a szerződésekben. A gazdasági és monetáris unió az EU létrehozásának egyik fő elhatározása, a korábbi hárompilléres rendszer első pillérébe tartozó szakpolitika. Így az eurózóna elhagyása elméletben csak az unióból való kilépéssel valósulhatna meg. Ehhez az Európai Tanáccsal folytatott tárgyalásokra és megegyezésre van szükség, majd a kilépésről az Európai Parlament jóváhagyását követően a Tanács dönthetne minősített többséggel. Túlzottan rögös és komplikált út ez ahhoz, hogy megvalósuljon.

A másik ok az Európai Központi Bank (EKB) csütörtökön bejelentett kötvényvásárlási programja, ami szintén maradására bírhatja a görögöket. A Mario Draghi elnök által meghirdetett havi 60 milliárd eurós eszközvásárlásból eurozóna-tagként Görögország is profitálhat. Habár az EKB a tőkejegyzési kulcsának arányában vásárol majd állampapírokat a másodlagos piacokon, (vagyis a magasabb tőkét jegyző tagállamoktól többet) a hellének számára azért így is jutni fog egy „kevés” igen fontos pénz. Draghi a sajtótájékoztató során kijelentette, hogy Görögországra nem fognak speciális rendelkezések vonatkozni, ugyanakkor hozzátette, hogy „bizonyos feltételeknek” teljesülniük kell ahhoz, hogy júliusban a görög kötvények vásárlására is sor kerülhessen.

A harmadik ok az, hogy egyszerűen senkinek sem érdeke Görögország kilépése az eurozónából. A görögök számára ebben az esetben elkerülhetetlen lenne az államcsőd bejelentése, az Európai Unió hatalmas globális bizalomvesztést szenvedne el, megkockáztatva az euró leértékelődését, amelytől a meghirdetett EKB kötvényvásárlás kapcsán már amúgy is komolyan tartanak – főleg Németországban. Az unión belül precedenst teremtenének a történtek és további erősödést adnának a populista, euroszkeptikus és unióellenes pártoknak, amilyen például a spanyol Podemos (ez utóbbi nem tekinthető egyértelműen euroszkeptikus pártnak, ugyanakkor a Szirizához hasonlóan erősen kritizálja az eurozónát a bevezetett megszorító intézkedések miatt).

A távozásnál sokkal valószínűbb, hogy a párt ugyan megpróbálja majd elérni a görög adósság csökkentését, egy részének leírását, a végén azonban vélhetően be kell majd érnie egy ennél sokkal kevésbé radikális adósságkönnyítéssel, ami részben az adósság lejáratának meghosszabbításában és a kamat csökkentésében merülhet ki.

A Sziriza kampány inkább tűnik üres, megvalósíthatatlan fenyegetésnek, mint tényleges alternatívának. Egyesek szerint a görögök által elérni kívánt célok egyfajta „európai new dealnek” tekinthetők, ám a valóságban sokkal inkább a puha költségvetési korlát további puhítására való törekvésként értelmezhetők. Nehéz viszont belátni, hogy az uniós vezetők miért akceptálnák a „görög utat”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.