Az élet úgy hozta, hogy ismét egy gasztromagazinról lesz szó. Tudom, hogy nemrégiben volt hasonló post, de mit tegyek, ha a sors felülírja a terveket – e hó elején megjelent a magyar kulináriai piacon egy új kiadvány, és elsőként – vagy legalább az elsők között – szeretnék pár bemutató sort írni róla.
A címe GoodFood – világkonyha, a BBC azonos című képes újságának magyar kiadásáról (a magyar változatot szokták illedelmesen így nevezni), annak első számáról van szó. Az angol eredeti 2001. óta jelenik meg, és terjeszti a tudást s ízlést azon a – szerintem legmagasabb – színvonalon, melyet az anyavállalat BBC-től mindenki megszokott, aki hozzájut valamilyen formában. Eredetileg a BBC életmód-csatornái egyikének, a BBC Food elnevezésű adónak a gyermeke volt, nagyban támaszkodott a csatorna archívumára, állóképi megjelenítéseként ezen életmód-adó tartalmának és szellemiségének.
A nyugati világban a legtöbb sikeres orgánum előbb-utóbb más nemzeti piacokon is el akarja adni termékét, és megpróbálja tévéadóját, nyomtatott kiadványát némileg a helyi sajátosságokhoz, vélt vagy valós elvárásokhoz, nemzeti karakterhez idomítani, épp csak annyira, hogy abban a bizonyos másik országban is fogyasztható legyen. Ez a globalizáció egyik fő megjelenési formája, és a folyamat hasonlóképp zajlik minden esetben a Playboytól a NatGeón át a Pontyhorgász Magazinig – általában sikerrel. Normál menetben nem is keltene feltűnést, engem például teljesen hidegen hagy, hogy melyik „sztájliszt” melyik országban melyik típusú Ferrariról pontosan mit gondol – mivel a dolog eredője folytán, ami közvetlen a kereskedelmi érdek, úgyis mindegyik pontosan ugyanazt fogja gondolni. But, and this is a big but, mondja John Cleese a szálloda erkélyéről, ezúttal kicsit más a leányzó fekvése. Az anyavállalat ugyanis esetünkben egy teljesen egyedi helyzetű konglomerátum, a British Broadcasting Corporation, ami megalapítása óta folyamatosan a legmagasabb minőség, a jó ízlés, a mértéktartás, ugyanakkor a tökéletes szakszerűség archetípusa. Aki az átlagnál csak kicsit jobban ismeri a bíb tévé- vagy rádióadásait, tudja, mire gondolok. Ennek oka pedig az, hogy a BBC nem, vagy csak csekély mértékben és megszorításokkal profitorientált szervezet (Royal Charter, előfizetési díj, stb.) Az vezérelt tehát, hogy a fentiek ismeretében nézzem meg saját érdeklődési körömön belül, mire jut az adott társaság egy magyar viszonyokra alkalmazott kiadvánnyal.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!