Mátraverebély-Szentkút, Észak-Magyarország legnépszerűbb kegyhelye

Szentkút híres kegyhely egy völgyben, Mátraverebély közelében. Panorámaképeinken a gyóntatóudvart, a barokk templomot és a kutat lehet megtekinteni.

3dtour.eu
2012. 05. 10. 14:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legenda szerint Szent László király 1091 körül sokat küzdött a kunokkal ezen a vidéken. Egy alkalommal az egyedül levő királyra rátörtek a kunok, akinek menekülnie kellett, ezért megsarkantyúzta Szög nevű lovát, átugratott egy szakadék fölött, és csoda történt, mert a ló patkói nyomán víz tört fel. Egy másik, 1714-ben lejegyzett történet szerint pedig még valamikor 1100 körül történt egy csodálatos gyógyulás a szent víz segítségével. Egy helyi pásztor néma gyerekének megjelent a Szűzanya, rámutatott a forrás vizére, mire a gyerek ivott belőle és meggyógyult.

Az írásokban először 1290-ben említik Szentkutat. Hasonlóan a gótikus mátraverebélyi templomhoz, a szentkúti forrást és a valószínűleg fából emelt kápolnát is ugyanaz a mecénás, Verebi Péter alakíttatta ki. A törökök előbb tiltották a búcsújárást a forráshoz, majd később engedélyezték, mivel adót szedhettek be érte. 1705-ben elkészült a Kálvária-kápolna, viszont a kéttornyú, kupolás barokk templomra egészen 1763-ig várni kellett a híveknek, ugyanis annak munkálatait csak 1756-ban kezdték el Almásy János kegyúr és a búcsújárók adományából. II. József, a kalapos király 1782-tes rendeletével megszüntette a szemlélődő szerzetesrendeket és a remetéket, és itt Szentkúton is csak egy napos búcsút engedélyezett. Persze a helyiek megtalálták a kiskaput, és fürdőt építettek, hogy a távoli zarándokok ismét érkezhessenek.

A barokk templom keleti feléhez ferences rendház, míg a nyugati oldalához egy nagy nyitott térség csatlakozik padokkal, ahol a szabadtéri miséket szokták tartani. A templom bejárata felett Vereb és az Almásyak címerei láthatók. Belépve a templomba barokk-rokokó belső térben találjuk magunkat. A mennyezeti freskókat 1934-ben készítette Stoffek Albin, míg a Páduai Szent Antal- (balra) és a Szent Anna- (jobbra) mellékoltárok Hollós Endre munkái. A kegyszobor a kis Jézust tartó Madonnát ábrázolja, öltöztethető, barokk alkotás. Mindkét szobor fején díszes, ékköves korona látható, a nagyobbik Almásy Gedeon adománya 1851-ből. Érdekesség, hogy a Szűz Mária-szobor haja valódi, emberi haj.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.