117 éves a Millenniumi Földalatti

1896. május 4-én avatták fel a budapesti Millenniumi Földalatti Vasutat, melynek kibővített változata a mai M1-es metróvonal.

3dtour.eu
2013. 05. 07. 9:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa első földalattija a londoni, melynek megépítését az indokolta, hogy a 19. század közepére London igazi nagyvárossá vált, ahová ingázók tömegei érkeztek nap mint nap. Az 1850-es években a krími háború miatt nehéz volt a projekthez anyagi forrást találni, ezért az építkezés csak 1860-ban indult meg. A legelső, 6 kilométeres szakaszát 1863. január 10-én helyezték üzembe és rövid időn belül nagyon népszerű lett a londoniak körében. A város támogatásával újabb vonalak épültek és a kezdetben egymással versenyző cégek végül összeolvadtak.

Ezzel szemben New York közlekedésének a fejlődése egészen másképp alakult. A legelső, mindössze 312 méter hosszú próbavonalat még 1869-ben építette Alfred Ely Beach a Broadway alá. A város azonban inkább a magasvasutakat preferálta és csak 1888. március közepe után merült fel ismét a föld alatti vonalak kiépítése. Ekkor ugyanis hatalmas havazás sújtotta Észak-Amerikát, egyes helyeken 100-150 centiméternyi hó esett, ami napokig megbénította a város életét. Nem működtek a távíróvezetékek, a telefonvonalak és természetesen a földfelszíni közlekedés sem. 1904-ben nyitották meg az első vonalat, melyet azóta rengeteg újabb követett. Az első időszakban két magáncég versenyzett az utasokért, majd a város is létrehozta a saját vállalatát. Végül 1940-ben a város megvásárolta két konkurensét, és létrejött a mai egységes New York-i földalatti.

Mindhárom város esetében a föld alatti vonalakat ahol csak lehetett, nem alagútfúrással, hanem felülről bontással alakították ki. Míg a londoni vonalon kezdetben gőzmozdony szállította az utasokat, addig a budapestin már a Siemens által szállított motorkocsik üzemeltek. Míg New Yorkban a teljes hálózat 40 százaléka még ma is magasvasútként a föld felszínén halad, addig a budapesti nagy része a föld alatt, mivel kilenc föld alatti és két föld feletti megállóval rendelkezett. A Millenniumi Földalatti Vasút hossza 3,7 kilométer volt, ami lényegesen rövidebb a legelső londoni vonalénál. Sajnos a 20. század viszontagságai miatt a hazai hálózat fejlődése messze elmaradt a fenti két világvárosétól, így a földalatti kibővítésére 1970-ig várni kellett. Budapest egyesítésének 100 éves évfordulójára készültek el az átépítéssel. Megszűnt a földfelszíni szakasz a Hősök tere után és a vonal új hossza elérte a 4,4 kilométert. A kelet-nyugati metró építésekor a földalatti régi alagútjának egy szakasza feleslegessé vált. Szerencsére ezt nem betömték, hanem restaurálták eredeti formájában, és itt kapott helyet a Földalatti Vasúti Múzeum. 360 fokos panorámaképünkön is ez látható, az eredeti Zsolnay-burkolatokkal és a földalatti régi kocsijaival a háttérben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.