A kisvasutat az Esztergomi Érsekség építtette eredetileg erdőgazdálkodási célra 1908-ban. Az eredeti vonal Ipolyszántó és Nagybörzsöny között húzódott, de mivel Ipolypásztót a trianoni békeszerződés elszakította hazánktól, ezért a vasút továbbépítésére Márianosztra, majd később Szob irányába került sor. 1969 után a vonalat kettéosztották, a Márianosztra és Nagyirtás közötti szakaszt megszüntették. Ezáltal két vasútvonal jött létre, egy Szob és Márianosztra között, egy másik pedig Nagyirtás és Nagybörzsöny között. Személyszállítással is csak ekkor próbálkoztak először, azonban a kihasználatlanság miatt a rendszerváltás után megszűnt. Mára sikerült mindkét vonalat újraindítani – a nagybörzsönyi 2002 óta üzemel –, és tervezik a két vonal közötti, jelenleg nem járható pályaszakasz helyreállítását is.
A nagybörzsönyi kisvasút ipartörténeti érdekesség, mivel ez hazánk egyetlen üzemelő csúcsfordítós vasútvonala. A csúcsfordítós megoldás egy olyan vasúti eljárás, melyet nagy szintkülönbségek esetén alkalmaznak. Az alábbiakban látható 360 fokos panorámaképünk a kisvasút márianosztrai szakaszán készült, nem sokkal a híres kolostor előtt.