A 105 éves Nagybörzsönyi Kisvasút

2013. október 5-én, szombaton 10 órakor ünneplik meg a Nagybörzsönyi Kisvasút megépítésének 105. és újraindításának 11. évfordulóját.

3dtour.eu
2013. 10. 01. 8:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kisvasutat az Esztergomi Érsekség építtette eredetileg erdőgazdálkodási célra 1908-ban. Az eredeti vonal Ipolyszántó és Nagybörzsöny között húzódott, de mivel Ipolypásztót a trianoni békeszerződés elszakította hazánktól, ezért a vasút továbbépítésére Márianosztra, majd később Szob irányába került sor. 1969 után a vonalat kettéosztották, a Márianosztra és Nagyirtás közötti szakaszt megszüntették. Ezáltal két vasútvonal jött létre, egy Szob és Márianosztra között, egy másik pedig Nagyirtás és Nagybörzsöny között. Személyszállítással is csak ekkor próbálkoztak először, azonban a kihasználatlanság miatt a rendszerváltás után megszűnt. Mára sikerült mindkét vonalat újraindítani – a nagybörzsönyi 2002 óta üzemel –, és tervezik a két vonal közötti, jelenleg nem járható pályaszakasz helyreállítását is.

A nagybörzsönyi kisvasút ipartörténeti érdekesség, mivel ez hazánk egyetlen üzemelő csúcsfordítós vasútvonala. A csúcsfordítós megoldás egy olyan vasúti eljárás, melyet nagy szintkülönbségek esetén alkalmaznak. Az alábbiakban látható 360 fokos panorámaképünk a kisvasút márianosztrai szakaszán készült, nem sokkal a híres kolostor előtt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.