Pünkösd

Svéd druszám Szent Brigitta Máriához hasonlítja a kardliliomot, mert a virág levele úgy hasad ketté, mint a Szűz szíve.

Hegyi Ombódi Brigitta
2013. 05. 25. 6:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Idén a pünkösdi rózsa – elnevezéséhez híven – tényleg pünkösdkor nyílt ki, és persze virágzik az írisz is. Eltérő színű virága miatt az íriszt szivárványnak nevezték az ókorban, de sziromszerű bibéje miatt hívjuk nősziromnak, más néven kardliliomnak, vagy csak liliomnak. Gyógynövényként is használták vesebántalmakra, bőrre és leprára.

A néphit szerint lovakat véd a megbabonázástól, ha pedig rendelkezünk a növény húsvét éjjel kiásott és megszárított gyökerével, a fejünkön viselve sebezhetetlenné tesz. Svéd druszám, Szent Brigitta kardliliomhoz hasonlítja Máriát, mert a virág levele úgy hasad ketté, mint a Szűz szíve fia halálakor. A pünkösdi rózsa és az írisz Mária-szimbólumok, a Szentléleké pedig a galamb.

 

Mária látogatása Erzsébetnél (Magyar Nemzeti Galéria) Az analógiákon agyalás kitüntetett pillanatainkban még működik, de hogy mennyire másképp jár már az eszünk, és mennyire nincs a mindennapjainkban, hogy szimbólumokban gondolkozzunk, az abban is tetten érhető, hogy bár jó megfigyelő vagyok, soha nem hasonlítottam az írisz leveleit kardokhoz, sőt, hogy őszinte legyek, észre sem vettem.

Persze, ha a helyzet szorongató, biztos felidézném a növény formáját, még le is tudnám rajzolni, de egyszerűen nem tudom elképzelni a helyzetet, hogy a kerti tevékenységeim során az elmélyültségnek arra a fokára érjek, hogy analógiákat állítsak fel. Kigazolom, karbantartom, a derekam fájlalom és a végén örülök, hogy szép. Leragadok az esztétikumnál. Talán az idő, amiről persze tudjuk, hogy nem létezik, az hiányozhat az esztétikai élmény tovább gondolásához. Azt hiszem, így veszthettük el azt a háttértudást is, ami a hagyományaink eredeti mozgatórugója.

Itt van például a pünkösd. Az Ószövetségben az egyik zarándokünnep, amelyen hálát adtak Jahvénak a búzatermésért. Az aratás Palesztinában hét hétig tartott, pünkösdkor mutatták be az első termést, és szentélyben fogyasztották el szegényekkel és levitákkal közösen az önkéntes adományokat. Jézus korában az Egyiptomból való kivonulás után az 50. napon volt a Sínai-hegyen kapott törvény kihirdetésének napja. (ApCsel 2,1–4; Kiv 20,1–17) Az Újszövetségben Jézus feltámadása utáni 50. nap, a misztérium beteljesedése: a Szentlélek eljövetele (ApCsel 2,1–13), ajándékainak kiáradása, az új törvény és az egyház születésnapja. Mozgó ünnep, így pünkösdvasárnap legkorábbi lehetséges dátuma május 10., legkésőbbi június 13.

A magyar kultúrában ugye több szokás is kötődik a pünkösdhöz, némelyik visszanyúlik a kereszténység előtti időkbe. A tavaszköszöntő és termékenység ösztönző pünkösdi királyválasztás és a szépségével adománygyűjtő királynéjárás a pünkösdölés vagy a zöldágazás. A természet megújulásának szimbólumát, a május elején állított színes szalagokkal és étellel-itallal feldíszített májusfát is pünkösdkor táncolták körbe és bontották le, hogy az udvarlási szándék bizonyítékaként, szerelmi ajándékként végezze.

„A bánáti kat. bolgárok is hajlékukat bazsarózsával és virágzó bodzaággal díszítik. – Pünkösd hajnalán a szegedi táj népe (Tápé kivételével, amely Úrnapján díszít) zöld ággal: fűzzel, de főleg bodzával ékesítette föl háza táját, különösen a kerítést, ablakot, de régebben a vízimalmokat, hajókat is. Ez a bodzázás, ami Ószentivánban a legények dolga és a lányos házakra is kiterjedt. A szegedi tanyák népéből települt Csólyospáloson azért tűzték ki az ágakat, hogy Isten haragja, vagyis a mennykő elkerülje a házat. Az ünnepek után régebben ezeket a bodzaágakat eltették, és ha valakit szél, azaz szélhűdés ért, megfüstölték vele.

Az újkígyósiak a pünkösd hajnalán szedett bodzavirágot foganatos orvosságnak tartják. A kiszomboriak a zöld ágakat pünkösdkor nyíló virágokkal is megtűzdelik; az ünnepen kenyeret szoktak elégetni, hamuját a gabonaföldre szórják, hogy az aratás gazdag legyen; szerencsésnek tartották, ki pünkösd hajnalán született. pünkösdi rózsát szoktak szórni ilyenkor a mosdóvízbe, hogy egészségesek legyenek. Apátfalván az öregek úgy tartották, hogy a pünkösdi bodza leveléből és virágjából főzött ital orvossága minden betegségnek. Az a göcseji szokás, hogy a pünkösdi rózsa levelét megszárítják és a beteg tehénnek adják, halovány nyoma a régi pünkösdi liturgiának. Székesfehérvár-Felsővároson a várandós asszonyok fürdővizébe szárított pünkösdi virágot, ágat szoktak tenni. Bátya rác öregasszonyai a bodzát szentképhez tűzik, ott megszárad, s ha a családban köhög valaki, ebből főznek teát. Zöld ággal díszítettek az erdélyi és szepességi szász legények is. Az előbbiek kalapjára a lányok virágkoszorút tettek. Aki a pünkösdi harmatban megmosdik, azon a palóc litkeiek szerint nem fog a nyári nap.

– A liturgiatörténetből tudjuk, hogy a kk-ban a szél zúgását, amely a Szentlélek eljövetelét megelőzte, úgy akarták utánozni, hogy a nagymise szekvenciája, a Veni Sancte Spiritus előtt kürtöket és harsonákat szólaltattak meg. A tüzes nyelveket helyenként égő kócokkal jelképezték, amelyeket a templom padlásáról a hívek közé dobáltak. E veszélyes szokást sok helyen rózsának és a felhőt jelképező, természetesen nem konszekrált ostyának hullatásával cserélték föl. Néhol galambokat eresztettek széjjel a templomban. Csíkdelne kk. szentségházába régebben pünkösd napján fehér galambot zártak, amelyet mise alatt szabadon eresztettek.

– Somorja jámbor asszonyai még a közelmúltban is pünkösd hajnalán az egész templomot földíszítették piros pünkösdi rózsával; amikor elkészültek, a templom ajtaját, ablakát sarkig kinyitották, hogy széljárás legyen az első pünkösdi szélvihar emlékezetére.

– Budaörs német népe pünkösd reggelén nyitva szokta tartani az ablakokat, hogy a Szentlélek átjárja a házat. A pünkösdi esővizet (Heiligengeistwasser) eltették, és szemborogatásra használták. – Jámbor szegedi öregek szerint a szél a Szentlélek szájából jön. Nem jó tehát szidni, mert a szél, azaz szélhűdés, guta szele éri, üti meg az embert.

– Számos Mária-kegyhelyünknek: Csíksomlyónak, Radnának, Mátraverebélynek, Máriakönnyének, Pálosszentkútnak és még több másnak pünkösd is búcsúünnepe. A Szentlélek hét ajándékát az ő mátkája, az Apostolok Királynéja közvetíti a hívő lelkekbe. Szegedi hiedelem, hogy aki tisztalelkű, az pünkösdkor meglátja a Szentlelket Pálosszentkút vizének tükrében.

– Orbán Balázs írja, hogy a Széphavas tetején egy kápolna romjai láthatók, amelyet a Szentlélek tiszteletére emeltek. Ide gyűlt össze régen minden pünkösdkor a 9 moldvai csángó falu lakossága fehér ruhában, aranyhímzésű fehér zászlókkal, ezt énekelve: Zeng az erdő, zúg a levele Mária örömére Itt találkoztak csíki testvéreikkel. Zászlaikat összeérintve, együtt mentek a csíksomlyói búcsúra. Visszatérőben az egész nép elkísérte őket a Széphavasig. Itt miséztek, mulattak, s jövő évre találkozást adva egymásnak, érzékenyen köszöntek el a távozó rokonoktól. 1744: a járványok miatt eltiltották a moldvai csángók hazajárását.” (Magyar Katolikus Lexikon)



A csíksomlyói búcsúban én is voltam kétszer. A kegytemplomban megnéztük az 1500-as évek elején hársfából faragott Szűz Mária-kegyszobrot, a Napba Öltözött Asszonyt, akinek lába alatt a Hold, fején a tizenkét csillagból álló koszorúkorona, jobb kezében jogar és bal kezében Jézus, majd zöldágas emberek között kanyarogtunk a zarándoktömeggel hegynek felfelé. Egy idő után szétvált a sor, a bevállalósok a különféle kaptatókat, a többiek a nyugisabb, ámbár hosszabb ösvényt választották. Fenn a hegyen rengeteg ember. Több mint megnyugtató részese lenni a natúr szakralitásnak. Az első alkalommal szikrázóan napos, gyönyörű idő volt, másodszor majdnem végig esett az eső. Akkor értettem meg, hogy többek közt miért árulnak az élelmesebbek kis fa sámlit és esernyőt a menet elején, mert persze én ott kiscsikócsengettyűket vettem, mindjárt tízet rézből. A tudósok egy része szerint a Boldogasszony és Nagyboldogasszony egy és ugyanaz, és a keresztény Szűz Máriával azonos, viszont más értelmezésekben a Boldogasszony, (a Napba Öltözött Asszony, Holdsarlós Madonna) jóval a kereszténység előtt létező mitológiai alak. A gyimesi csángók szerint Babba Mária, a holdistennő.



Az Alföldön élő nagymamám már egész kicsi koromban megtanított egy imádságot, egész ügyesen a fejembe is ment. Csak később, felnőttként vettem észre, hogy hiányoznak azok a kifejezések, amiket gyerekként nem ismertem és akkor egyáltalán nem is forszíroztam, hogy megismerjem, és amiket nagy valószínűséggel áthümmögtem. Ma sem tudom, hogy melyek a hiányzó szavak, viszont közben kiderült, hogy ez egy archaikus Mária-ima:

Én lefekszem én ágyamba, mint Úrjézus koporsóba, három angyal mellettem áll, egyik őriz, másik vigyáz, harmadik a lelkem várja: Kelj fel Mária, szól a kakas, mert megfogták szent fiadat, keresztfára szegezték, Krisztus urunkat keresztre vitték. Krisztus urunk azt mondotta, aki ezt a kis imádságot este lefektiben, reggel fölkeltében elmondja, hét halálos bűntől megmenekül. Én jó lelkem, látó Jézus, beteg a testem sok bűn miatt, ha én meggyónt ember lehetnék, Mária (kapum?). megnyílnék, piros vérem hullanék, az angyalkák kehelybe bétették volna. Ó, Szent Anna, Kisded Jézus nyisd meg az egeket, mosd meg az utakat, mert ahol jön a Bárka(?).., az ő -val(?), hozza a kehelyt, a kenetet, az oltári szentséget. Dicsértessék a Krisztus Jézus. Ámen.

Bújj, bújj, zöldág, zöldlevelecske, nyitva van az aranykapu, csak bújjatok, rajta

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.