Közlekedés a koponyám körül

Az alkimista Hennig Brand a saját vizeletéből akart aranyat előállítani, addig desztillálta, főzte és kondenzálta, amíg feltalálta a foszfort.

Hegyi Ombódi Brigitta
2015. 03. 01. 13:44
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legutóbb az Újpest-Városkapu távolsági buszpályaudvar online menetrendjének kivesézésénél hagytam abba az írást utazásaimról. De nem győzöm elégszer leírni, attól, hogy a buszpályaudvar a IV. és XIII. kerület határvonalán terül el, még nem kell három online menetrenddel megtéveszteni a kedves utasokat, elég egy is. Vagy egy váróterem, ha esetleg mindezekkel nem szembesültünk még, és ott állunk hülyén, mint például én, ahogy fagyoskodva várom a mínusz hétben az 58 perc múlva induló következő járatom, és egyre gyorsabban körözöm a két kerület peremén, hogy ne vesszen meg az isten hidege.

Fót felé mennék, de nem bírom tovább, és felszállok a váci buszra, inkább az első dunakeszi megállóhelynél leszállok, és félórát gyalogolok, mint hogy itt várjak tovább. Köszönök, kérem a jegyet, de a vezető a fótival ellentétben nem ad jegyet, elküld az automatához. Pont ezerszer vehettem volna meg eddig, gondoltam, de oké. Megveszem ott, ha ez most annyira fontos. Még megkérdezem a pasastól, hogy milyen megállónevet keressek, nehogy rám kelljen várni. Majd ott valaki megmondja, mondja ő. – Miért, maga nem tudja? – kérdezem én. – Városháza. – Szedem a lábam, ahogy odaérek, két tanácstalan nő kérdezi tőlem a saját megállóhelyének kódját, mert olyan picik a betűk, hogy nem látják. Frankó, a „majd ott valaki megmondja” hasznos tanácsnak bizonyul. Olvasószemüveg elő, keresgélek. Még szerencse, hogy kiprovokáltam a buszvezetőből a célállomás nevét, mert még mindig ott állnék. Dunakeszi vh. Csak így egyszerűen, kis betűvel és rövidítve, és mellette az a nyomorult kód. Persze, hogy nem látják a szerencsétlenek, én sem látom szabad szemmel. Hallom, hogy bőg a motor, visszafutok a buszhoz, nem mondom, hogy nem vagyok feszült, amikor a kérdésre, hogy sikerült-e, egy sziszegő igent préselek ki a számon.

Arra volt jó az egész, hogy leszállás után tíz perc alatt lefutottam a félórányi gyalogtávot. Az ajtónál látom, hogy a hülye jegyet még mindig szorongatom, de legalább az is kiderült, ha akarom, még mindig bármikor lefutok három-négy kilométert egyhuzamban.

A közlekedésnél maradva, mint minden nagyváros, London is küzd. Lakossága a történelem során sosem érte el a mai lélekszámot, ezért az infrastruktúra fejlesztésének legkreatívabb módozatait keresik. Idén januárban és februárban a bicikliutak kerültek a városi közlekedés fókuszába, az egyik elképzelés szerint a fölösleges és kihasználatlan metró- és vasúti alagutak átalakítása jelentene gyors és egyszerű megoldást a bővítésre. A már meglévő felszíni bicikliútrendszerhez szervesen kapcsolódna a London Underline néven futó föld alatti bicikli- és gyalogospálya, amit üzletekkel, kiállítóterekkel és rendezvényhelyszínekkel színesítenének, merthogy bőven jutna hely a közösségi tevékenységek színhelyeire is.

Ja, és nem utolsósorban a biciklis alagutakat olyan borítással látnák el, ami a lépések és a bicajkerekek súrlódási energiájából fejlesztene áramot a rendszer számára. A másik projektben átszámítva cirka 79 milliárd forintból építenének az elővárosi vonatok pályája fölé 219 kilométernyi, három emelet magasságúra tervezett, tíz pályaszakaszból álló kerékpárutat. A SkyCycle körülbelül húsz év alatt készülne el teljesen, a szakaszain óránként akár tizenkétezer biciklis is kerekezhetne.

Valószínűleg a tervezőkre is nagy hatással volt Luc Besson. Elképzelem, ahogy a Metró hangulatához hozzáadunk egy csipetnyi Ötödik elemet, és máris egy csapatban kerekezhetünk Isabelle Adjanival, Christopher Lamberttel, Jean Renóval és Bruce Willisszel, na meg persze a Gaultier tervezte Milla Jovovichcsal.

Addig is, míg mindez realizálódik, Gordon István Gurulunk, repülünk című könyvéből olvasgatok érdekességeket a tudomány és a technika világából. Nőként – aki nyilván átlapoz a műszaki adatokon – mondom, hogy tényleg érdekes a könyv. Tele van gyönyörű járművekkel, technikai eredményekkel, kísérletezgetőkkel és feltalálókkal. Nyilván én leginkább a foszfor feltalálójára emlékszem a könyvből, Hennig Brandra, aki újítani akart az alkímia hagyományos megközelítésén, sutba dobta a fémekkel való kísérletezgetést, és a saját vizeletéből próbált meg aranyat előállítani, ez is sárga, az is sárga alapon. Addig desztillálta, főzte és kondenzálta, amíg 1669-ben sikerült felfedeznie a foszfort, azt a 15-ös rendszámú, nemfémes szilárd kémiai elemet, nyelvújításkori magyar nevén a vilanyt, aminek a vegyjele a P, az elnevezése görög eredetű és a jelentése fényhozó.

Azt meg mindannyian jól tudjuk, a remény hal meg utoljára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.