Az Európában kialakuló recesszió már önmagában komoly megterhelést jelentene az országnak. Az elemzések szerint a zóna felbomlása utáni négy–öt évben a német gazdaság elveszítheti akár a termelőkapacitás 25 százalékát is. Emellett az újból bevezetett márka esetleges felértékelése is jelentős megterhelést jelentene.
Az exportok terén az elemzők szintén visszaesésre számítanak. Az ország kereskedelmi partnereihez viszonyítva 15–20 százalékos lenne az értéknövekedés. Ezáltal hirtelen emelkednének a német termékek árai, ami egy év alatt akár 20 százalékos exportpiaci veszteséget is okozhatna.
A hátrányok mellett előnyei is lennének
Az erős német márka hosszabb távon is terhelést jelentene a gazdaságra nézve. A zóna szétesése után az európai országokban a konjunktúra és a banki szektor is gyengélkedne, ami Németországot is magával rántaná. Az elemzők számításai szerint, a külső és belső hatásokat összeadva, két évvel a márka bevezetése után a gazdasági növekedés akár 15 százalékkal is visszaeshetne. Ezek azonban csak a rövid távú hatások, az erős márka hosszabb távon is megterhelést jelentene a gazdaságnak és az exportoknak.
A hátrányok mellett azonban előnyös oldala is lenne a márkának, hiszen csökkennének az importköltségek: olcsóbb lenne a benzin, a fűtőolaj, és a külföldi utazások ára is csökkenne. Clyde Prestowitz és John Prout amerikai közgazdászok szerint az erős márkának köszönhetően jelentős mennyiségű tőke áramlana az országba, ami javítaná a befektetési lehetőségeket és segítene alacsonyan tartani a kamatterheket és az inflációt.
Tony Blair is Németországtól várja az euró megmentését. Az eurókrízis nem hasonlít a korábbi válságokra, sokkal inkább hasonlítható az 1930-as években kialakult helyzethez, nyilatkozta a Bild Zeitungnak. Európa és Németország legkedvezőbb alternatívája csakis az euró megmentése lehetne. „A közös deviza feladása nemcsak politikai, hanem gazdasági katasztrófát is okozhat a jelenlegi helyzetben” – mondta Blair.
Odor Tamás
GlobalFX.hu