Az új 72 kilométeresre tervezett szakasz tehermentesítené a jelenleg 163 kilométer hosszúságú fő csatornát. A mai hivatalos bejelentés szerint a projekt mintegy 4 milliárd dollárból (közel 3 milliárd euró) valósulna meg. A tervek bemutatásakor jelen volt Abdel-Fattah asz-Szíszi, egyiptomi miniszterelnök is. Tavaly még Mohamed Murszi jelentette be a projektet, ami azonban elbukott a tervezett katari finanszírozás miatt.
Abdel-Fattah asz-Szíszi bejelentése szerint a most bemutatott projekt kizárólag egyiptomi forrásokból valósulna meg. Az egyiptomiak érzékenyen reagálnak a külföldi finanszírozású projektek esetén, ezért volt szükség a teljesen önálló finanszírozás kialakítására. A projektben érintett 17 cég felügyeletével, a miniszterelnök az egyiptomi hadsereget bízta meg. Az eredeti elképzelések szerint 3 év alatt valósulna meg a csatorna építése, az elnök azonban egy éven belül is elképzelhetőnek tartja az építkezés befejezését, írta a Der Stern.
Hivatalos adatok szerint az új szakasz 37 kilométeren a jelenlegi kiszélesítésével jönne létre, míg további 35 kilométeren teljesen új csatornát építenének. A csatorna építése mellett alagutak építése, egyéb infrastrukturális fejlesztések és turisztikai beruházások is a projekt részét képezik. A beruházás ezen részeibe külföldi befektetőket is bevonnának. Hivatalos források szerint akár 1 millió új munkahely is létrejöhet a projektnek köszönhetően. A beruházásnak köszönhetően az egyiptomi EGX index hétfőn hat éves csúcsára emelkedett. A 145 éve megnyitott csatorna jelenleg 5 milliárd dollár körüli bevételt hoz az afrikai országnak. Egyiptomi szakemberek szerint a fejlesztéseknek köszönhetően ez akár 13 milliárd dollárra is emelkedhet.
Ódor Tamás
GlobalFX.hu – Vagyonkezelés felsőfokon