Az FIA is „megtörné” a Red Bull hegemóniáját + Képek

Radikális változásoktól nem kell tartani: idén is négy keréken köröznek majd a srácok. Viszont a tavalyi évhez képest egy lényeges dolog azért mégiscsak változik: nem lesz befúvásos diffúzor.

Károly Gábor
2012. 01. 05. 17:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly a Brit Nagydíjon már tiltva volt a kipufogógáz padlólemez alá történő elvezetése – mely javította a leszorítóerőt. Azonban ezt az egy versenyt leszámítva a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem tiltotta be az ilyen típusú diffúzorok használatát. Silverstone-ban egyébként Fernando Alonso nyert a két Red Bull előtt...

Sokak szerint a Red Bull brutális fölényét éppen a befúvásos diffúzoroknak köszönhette. Egészen pontosan annak, hogy Adrian Newey, az osztrák csapat főtervezője tudta leginkább kihasználni a szabályban rejlő lehetőségeket. Idén azonban kisebb játszótere lesz, ugyanis a kipufogógázokat felül fogják kivezetni, hogy ez minél kevésbé legyen hatással az autók aerodinamikájára.


A versenyzők biztonságának további növelése érdekében újabb törésteszteket vezetnek be, s amelyik csapat ezeket nem teljesíti, azok nem vehetnek részt a szezon előtti teszteken.

Az FIA maximalizálja a versenyek maximális időtartamát: 2012-től négy óránál hosszabb GP-re ne nagyon számítsunk. A tavalyi Kanadai Nagydíj az időjárási viszonyok miatt tovább tartott, mint négy óra, ugyanis korábban nem volt szabályozva a versenyek hossza.

Módosítják a biztonsági autós fázisokat is: mielőtt a safety car visszatérne a boxba, a lekörözött autók visszavehetik a körüket, ezzel tiszta pályát biztosítva a vezető pozíciókért küzdőknek. Ezt a szabályt egyébként 2009-ben törölték el – úgy fest, feleslegesen.

Korábban sok kritika érte az F1-et azért, mert kevés az előzés. A tavalyi szabálymódosításoknak köszönhetően a sportág történetében 2011-ben volt a legtöbb előzés. Ez nagyban köszönhető az állítható hátsó szárnyaknak (DRS), melyet épp tavaly vezettek be. Bár sokak szerint ez is csak akkor működött megfelelően, ha a két kocsi között már eleve megvolt a megfelelő sebességkülönbség – mely ha nincs, a DRS is kevés. Mindenesetre az eredmények a szabályt igazolták.


Ezt az előzési majmolást igyekszik követni egy újabb szabály, mely szerint a védekező versenyző nem mehet vissza az ideális ívre, ha már egyszer pozícióvédés céljából elmozdult róla. Ez ugye az „egy irányváltás” szabályt módosítja, s alkalmazása egyelőre képlékeny – mert ugye a kanyarokat be kell vennie a védekező félnek is...

Az idei szezontól ismét lehet tesztelni az idény közben is: háromnapos bulit iktatnak majd be a versenynaptárba, s a helyszín feltehetően a Ferrari mugellói tesztpályája lehet. Szintén „tesztes dolog”: már az első edzésnapon használhatják összes abroncsot a pilóták, melyeket a gumiszállító a teljes versenyhétvégére bocsátott számukra. Eddig ugyanis csak három szett volt engedélyezve.

Végül essen szó a versenygépek „szívéről” is, a motorról. Idén és jövőre is marad a V8-as, 2,4 literes benzintemető, de egy-két csapat már meg is kezdte a 2014-es motorjának fejlesztését. Ugyanis két év múlva a további költségcsökkentés jegyében ismét lejjebb vesznek a hengerűrtartalomból: jöhetnek az 1,6-os V6-osok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.