Kopaszi felhőkarcológia

A főváros arculata közügy, mindannyiunk ügye. Tehát a felhőkarcolóé is az, hiába van magánkézben.

Pethő Tibor
2016. 07. 10. 8:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon régóta várunk rá. Mármint a felhőkarcolóra. Emlékeztek, polgártársak? Először közel száz esztendeje képzelődtünk a pesti metropolis egekbe szökő, hatalmas épületeiről. A mai Belgrád rakpartra, eltüntetve a most is álló házsort, a húszas évek végén a 130 méteres Magyar Történelem tornyát álmodtuk meg, a Vörösmarty térre, a Gerbeaud helyére puritán, ám hatalmas, négytornyos iroda- és üzletházat vizionáltunk, az elbontandó, a Rákóczi út hömpölygését akadályozó Szent Rókus Kórház és a kápolna telkére 12 méteres árkáddal, 20 szoborral, 34 emelettel pedig vasbetonból egy igazi monstrumot. A negyvenes évek elején lebontottuk volna a Deák téri evangélikus templomot is, hogy oda harmincemeletes új városházát emeljünk. Soroljam még? Csupán egyet említek, mert nehéz lenne kihagyni a tabáni ódon házak helyére tervezett kis Manhattant. A Csáki Tamás építészettörténész tanulmányának segítségével most felidézett nagy álmokból nem lett semmi – szerencsénkre. Csupán egyetlen magasabb épület nőtt ki a földből a két háború között, nem messze a Keleti pályaudvartól: az OTI-palota 16 emeletes, akkoriban biztonságosnak tekintett bauxitbetonból felhúzott tornya, amelyet a hetvenes évek elején az építőanyag porladása miatt részben vissza kellett bontani.

Persze mit is tekinthetünk felhőkarcolónak, merülhet föl rögtön a jogos kérdés. Koós Miklós építész Kis magyar felhőkarcológiája pontos, a mi közép-európai viszonyaink közt is helytálló kategóriákkal dolgozik. A sort a 60 és 95 méter közötti „kis növésű felhőkarcolókkal”, szerényebb nevükön szólítva a toronyházakkal kezdi. Ami megugorja ezt a magasságot, az már ténylegesen is a high-rise building kategóriába tartozik.

Igazi felhőkarcolónk persze máig nincsen. A szocializmus szürke évtizedeiben hiába is vágyakoztunk rá, legfeljebb vidéki párttitkárok presztízsharcait követhettük nyomon, akik nemegyszer történelmi városrészek leborotválásával, szédítőnek hitt fejlődésünk igazolására, emeltek modern palotákat, húsz-huszonöt emeletes toronyházakat Szolnokon, Miskolcon, Debrecenben, Pécsett vagy Veszprémben. (Az utóbbi városban ma is lakott, hervadozó „húszemeletes” – így nevezi a helyi köznyelv – mellé még másik kettőt terveztek, a belügyből a megye élére ejtőernyőző Pap János első titkárnak azokra viszont már nem futotta a büdzséből.) Ha vetünk egy pillantást Pestre is, csupán egyetlen, „éppen hogy” felhőkarcolót találhatunk a korból: a SOTE 1976-ban átadott, 89 méteres oktatási tömbjét a Nagyvárad téren. (A modern épületek közül máig ez a hazai magasságrekorder. A másodikat, a 84 méteres pécsi magasházat éppen most bontják.)

A rendszerváltozás után oly sokat beszéltek a felhőkarcolókról, hogy lassanként elhittük, idővel a Hungária körúton Dunától Dunáig különös harci védműként 30-40, netán 67-70 emeletes házak fognak sorakozni. Gyakran emlegették azt is, hogy az Árpád híd pesti hídfőjénél valóságos toronynegyed nő majd ki a földből. Bár a tervek rendre dugába dőltek, azt azért jó érzékkel sejtettük, hogy előbb-utóbb mégis felhúzza valaki az első igazi magyar felhőkarcolót. S láss csodát, a lehetőség hamar bizonyossággá vált. A Kopaszi-gát vidékén, a Dombóvári út végén a katariak támogatásával lassan kezdetét veszi a nagy opus megalkotása. Az egykori katari miniszterelnök, az egymást olykor megpuccsoló dúsgazdag uralkodóház tagja, Hamad bin Dzsásszim bin Dzsaber Al-Táni – mint a Figyelőben, Brückner Gergely cikkében olvasom: HBJ – adja a pénz majdnem felét. HBJ egyébként hazája legvagyonosabb embere, a földgázkitermelés megindításával Katar is jelentős részben neki köszönheti mesés fellendülését. Nagyban utazik. Ezek után persze nem lepődhetünk meg, amikor a Kopaszi Gát Kft.-t a portugáloktól megvásárló Garancsi István és Scheer Sándor – az előbbi nem mellesleg Magyarország nyolcadik legbefolyásosabb személye, ami nyilván nem független a huszonöt éve legszilárdabb kormányzattal gondosan ápolt jó viszonyától sem – az első pillanatban HBJ érthető kételyével találkozott: felhőkarcoló s hozzá kapcsolódó új negyed a Kopaszi-gáton? „Túl kicsi a projekt.”

Sikerült azonban túllendülni a problémán, s azóta Garancsiék hosszú távú, szoros kapcsolatra készülnek a mágnással, ennek csak az első s nem is feltétlenül a legfontosabb állomása található Dél-Budán. Ha a bizalom megmarad, folytatódik a tornyokat, új negyedeket termő együttműködés Varsóban és Prágában is. A hatalmas kölcsönök és a lekötött nyugati tőke miatt azonban – a Figyelő információja szerint – igencsak sietni kell az építkezés megkezdésével, sőt az első kapavágástól az ünnepélyes átadásig szinte napi pontossággal be kell tartani a kijelölt menetrendet, nehogy anyagilag rosszul járjanak a beruházók.

A sokáig titkolt tervekre minap Budapest első embere is rábólintott. Bár – mint megjegyezte Vitézy Dávid már-már rituálissá váló szóbeli elpáholása közben – nem rajong a túl magas házakért, de amit a papíron látott, meggyőzte.

Ő látta, mi nem. (Legföljebb az illusztrációnak szánt képeket.) S éppen ez jelenti az igazi gondot. A főváros arculata, annak megváltoztatása ugyanis közügy, mindannyiunk ügye. Tehát a felhőkarcolóé is az, hiába van magánkézben. Éppen ezért sem ártana tisztázni néhány kérdést. Például azt, mennyire illik bele majd a város szövetébe az új jövevény? Milyen lesz madártávlatból, akár Buda és Pest belső negyedeiből nézve vagy a Gellért-hegyről letekintve? Tudom, hogy a befektetők nem szeretik az akadékoskodókat, ám nem lenne haszontalan bemutatni a fővárosiaknak, mire számíthatnak mégis. Hogy protestálni fognak? Könnyen lehet. Tán igazuk is lesz. Mindenesetre jobb s tisztességesebb megoldás, mint ha csupán a végeredménnyel szembesülhetnénk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.